آتش سوزی ساکنان دهکده دورافتاده آلبرتا را مجبور به تخلیه با قایق و هواپیما کرد

با تشدید مبارزه با شعله های آتش، تلاش برای تخلیه یک جامعه منزوی در شمال شرقی آلبرتا که در معرض خطر آتش سوزی قرار گرفته است، کم کم به پایان می رسد.

به حدود 1000 نفر که در فورت چیپویان، در 300 کیلومتری شمال فورت مک موری زندگی می‌کنند، روز سه‌شنبه گفته شد که خانه‌های خود را ترک کنند، اما خارج کردن همه به دلیل موقعیت دورافتاده جامعه با مشکل مواجه شده است.

در ماه‌های تابستان، پس از ذوب شدن جاده یخ‌ها، این روستا فقط با هواپیما یا قایق قابل دسترسی است.

تخلیه به صورت مرحله ای از طریق هوا و رودخانه انجام می شود. برخی از مردم به فورت مک موری منتقل می شوند. دیگران با قایق در امتداد رودخانه آتاباسکا به سمت جنوب سفر می کنند.

یک آتش سوزی بزرگ را می توان در یک جنگل با پیش زمینه یک کلاه ایمنی و کنترل هلیکوپتر در عکس مشاهده کرد.
آتش‌سوزی جنگلی در نزدیکی قلعه چیپ‌ویان، آلتا، به‌عنوان غیرقابل کنترل طبقه‌بندی شده است. به 8600 هکتار افزایش یافته است. (ملت Mikisew Cree)

شهرداری منطقه ای وود بوفالو در پستی در فیس بوک چهارشنبه در ساعت 2 بعد از ظهر از همه ساکنان باقی مانده خواست فوراً آنجا را ترک کنند.

این مشاور گفت: “شرایط به سرعت در حال تغییر است و این خطر وجود دارد که هواپیماها دیگر نتوانند به سلامت فرود آیند یا پرواز کنند.” هر کسی در فورت چیپیویان باید تا زمانی که هنوز پروازهای موجود است، تخلیه شود.»

در روز چهارشنبه، کندریک کاردینال، رئیس منطقه فورت چیپیویان متیس، در به‌روزرسانی جداگانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی، گفت که تعداد فزاینده‌ای از مردم راه خود را به مکان امن رسانده‌اند.

وی گفت که تخلیه جامعه حدود 85 درصد کامل شده است.

کاردینال گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که اکنون برای پر کردن هواپیماها مشکل داریم، که این نشانه خوبی است.

وی گفت: آتش سوزی در شرایط خشکی و بادهای فزاینده همچنان تهدید است.

یک هواپیمای کوچک در باند فرودگاه با وسایل نقلیه نزدیک به عنوان یک ستون بزرگ دود در افق دیده می شود.
پروازها در حال انتقال افراد تخلیه شده از فورت چیپویان هستند. (شهرداری منطقه ای وود بوفالو/فیس بوک)

کاردینال گفت که او گزارش‌هایی شنیده است که آتش‌سوزی به خلیج آلیسون نزدیک‌تر است، نزدیک‌ترین محله به لبه آتش. وی گفت: آبپاش ها در حال نصب و استقرار گاردهای آتش نشانی است و آتش نشانان بیشتری در حال حرکت هستند.

او از ساکنان خواست تا دستور تخلیه را رعایت کنند و در صورت لزوم ثبت نام کنند تا رهبری بداند که آنها موفق شده اند.

“ماموریت شماره 1 ما این است که مطمئن شویم هیچ کس عقب نمی ماند و همه حسابرسی می شوند.”

شهرداری منطقه، Mikisew Cree First Nation، Athabasca Chipewyan First Nation و Fort Chipewyan Métis Nation دستور تخلیه مشترک را صادر کردند و برای هماهنگی پاسخ با هم کار می کنند.

رهبران سه کشور در یک به روز رسانی درست پس از ساعت 2 بعد از ظهر چهارشنبه گفتند که آخرین هواپیما در ساعت 4 بعدازظهر با ساکنان باقیمانده که انتظار می رود به تلاش اطفای حریق بپیوندند، حرکت خواهد کرد.

جرقه ناشی از رعد و برق

آتش برای اولین بار در روز یکشنبه مشاهده شد و گمان می رود که جرقه آن بر اثر رعد و برق بوده است. طبق داشبورد وضعیت آتش‌سوزی جنگلی آلبرتا، تاکنون حدود 8600 هکتار سوخته است.

از روز چهارشنبه، آتش در حدود 10 کیلومتری فورت چیپویان می سوزد.

مقامات آلبرتا وایلدفایر گفتند که خدمه اضافی چهارشنبه به خط مقدم اعزام شدند. رشد از روز سه شنبه – زمانی که آتش سوزی 3000 هکتار برآورد شد – بیشتر در شمال شرق جامعه بود. وزش باد به سمت شمال شرق پیش بینی می شود.

مایک مرکردی، ساکن فورت چیپیویان، یکی از اعضای ACFN، به تخلیه کمک کرده است و گفت که احساس خستگی می کند. او گفت که برخی از کابین ها سه شنبه شب سوختند.

او گفت که وحشت زیادی ایجاد شده است.

او روز چهارشنبه گفت: «تلفن‌های همه خاموش می‌شد و مردم ناگهان هجوم می‌آوردند تا تخلیه شوند.

او هواپیماهایی را دید که برخی از آنها 9 نفره کوچک بودند که تمام روز به داخل و خارج پرواز می کردند.

خانواده مرکردی به فورت مک موری برده شدند و بعداً راهی ادمونتون شدند. او با قایق آماده در حیاط خانه می ماند.

“به محض [the fire] خیلی نزدیک می شود، آن را در آب می گذارم و به کابینم می روم.”

از اهالی خواست تا آرامش خود را حفظ کنند

رئیس آلن آدام از اولین ملت آتاباسکا چیپویان از ساکنان خواست آرامش خود را حفظ کنند و گفت که حمل و نقل هوایی بیشتری به سمت جامعه در راه است.

آدام گفت که تا ظهر چهارشنبه، حدود 800 نفر از این شهر خارج شده اند. هرکسی که باقی مانده است باید در عرصه انجمن ثبت نام کند و مقدمات خروج را فراهم کند. وی گفت که ساکنان باید برای حداقل یک هفته از خانه های خود خارج شوند.

“اگر ترتیب داده اید که در تلاش های اطفای حریق کمک کنید، می توانید در فورت چیپویان بمانید. در روزهای آینده مستقر خواهید شد. اما بقیه اجباری هستند که اکنون به آرچی سیمپسون آرنا بروید.”

تلاش برای تخلیه تمام سطوح دولتی، آتش نشانان استانی، ارتش و تلاش های مردمی برای حمایت از تخلیه شدگان درگیر شده است. آتش سوزی اولویت اصلی در نبرد مداوم آلبرتا با آتش سوزی های جنگلی است.

آدام گفت از منشورهای خصوصی و شرکتی برای رساندن ساکنان به فورت مک موری استفاده خواهد شد.

نیروهای مسلح کانادا اعلام کردند که یک هواپیمای هرکولس در حال تخلیه این هواپیما است. تکاوران کانادایی از 4 گروه گشتی تکاور کانادایی که قبلاً در جامعه زندگی می کردند نیز برای کمک مستقر شدند.

وست جت گفت که در حال انجام پروازهای نجات بین فورت چیپیویان و فورت مک موری است. این شرکت هواپیمایی گفت: یک پرواز تکمیل شده است و حداکثر دو پرواز دیگر برای بعدازظهر چهارشنبه برنامه ریزی شده است.

Billy-Joe Tuccaro، رئیس Mikisew Cree First Nation، گفت که رهبران جامعه و مقامات اورژانس با هم متحد می شوند تا همه را بیرون بیاورند.

توکارو در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، گفت: “من بسیار سپاسگزارم.” “بدون کمک همه، ما به موفقیتی که داشتیم نمی رسیدیم.”

توکارو گفت که او همچنان امیدوار است که جامعه بتوان از آن محافظت کرد.

دود از ساحل رودخانه در فورت چیپویان دیده می شود
ساموئل مک دونالد گفت که کابین پدربزرگش در 10 کیلومتری شمال جامعه سوخته است. (ارسال شده توسط ساموئل مک دونالد)

ساموئل مک دونالد، 22 ساله، یک هماهنگ کننده جوانان در دبیرستان انجمن فورت چیپیویان، امیدوار است که به خط مقدم بپیوندد.

او گفت که در حال جمع‌آوری وسایل ضروری برای خروج در روز سه‌شنبه است که از نیاز به داوطلب مطلع شد.

او گفت که روز چهارشنبه برای مدت کوتاهی شهر را ترک کرد تا به کلبه پدربزرگش در حدود 10 کیلومتری شمال فورت چیپ برود. کابین کاملا سوخته بود.

او گفت که فورت چیپ خالی شده است. تعداد انگشت شماری از “پیرهای سرسخت” و کسانی که به مبارزه با شعله های آتش کمک می کنند، تنها افرادی هستند که باقی می مانند.

او گفت: «ما در حال کمک به یکدیگر هستیم. “ما همه تو این جریان باهم هستیم.”

تا روز چهارشنبه، 67 آتش سوزی در سراسر آلبرتا شعله ور شده است. از 66 آتش سوزی در داخل مناطق حفاظت شده جنگل های استان، 18 مورد در حال سوختن خارج از کنترل است.