آشنایی با مفهوم سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست و چگونه کار می کند؟ به بیان دیگر، سرور اختصاصی یک کامپیوتر قدرتمند است که در یک مرکز داده یا یک اتاق کامپیوتر اختصاص داده شده به این منظور نگهداری می شود. از اجزایی مانند CPU، RAM، فضای ذخیره سازی، مادربرد، کارت شبکه و سایر اجزایی تشکیل شده است که به منابع زیادی دسترسی دارند.

به زبان ساده، سرور اختصاصی یک کامپیوتر قدرتمند است که در یک مرکز داده یا مرکز داده قرار دارد. سرورها وظیفه ذخیره سازی، پردازش و تبادل اطلاعات در اینترنت و فضای شبکه را بر عهده دارند. CPU، RAM، حافظه ذخیره سازی، مادربرد، کارت شبکه و سایر اجزای یک سرور اختصاصی مانند رایانه شخصی، تنها تعدادی از اجزا هستند.

تفاوت اصلی بین یک سرور و یک کامپیوتر شخصی میزان قدرتی است که تجهیزات مورد استفاده در یک سرور اختصاصی دارند. به عنوان مثال می توان به استفاده از سری های خاص CPU مانند Xeon اشاره کرد که در سرورهای اختصاصی استفاده می شود. اجزای دیگری مانند Raid Controller که در پست بعدی با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد، علاوه بر تجهیزات ذکر شده قبلی در سرور نیز به کار گرفته شده است.

بر اساس منابع و قدرت پردازشی که در اختیار دارند، ممکن است برنامه های کاربردی متفاوتی برای سرورهای اختصاصی یافت شوند. مزیت دریافت سرور اختصاصی این است که می‌توانید آن را مطابق با مشخصات خود پیکربندی کنید و مقدار منابع را برای هر قطعه نرم‌افزار با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. فرض کنید می خواهید از یک سرور اختصاصی برای پشتیبانی از داده ها یا اهداف پشتیبان استفاده کنید. شما به سادگی می توانید مقدار فضای ذخیره سازی موجود را افزایش دهید و از خرید یک CPU و RAM قوی صرف نظر کنید تا در هزینه سخت افزار صرفه جویی کنید.

دیتاسنتر یا مرکز داده چیست؟

مرکز داده فقط یک مرکز است که در آن یک سرور در آن قرار گرفته و نگهداری می شود. برای حفظ عملکرد صحیح سرورها، مراکز داده باید تحت شرایط خاصی نگهداری شوند. حساسیت داده های پردازش شده بر روی سرورها نیاز به محافظت از سرورها در برابر تهدیدات امنیتی و مضر را ایجاب می کند. در نتیجه، مراکز داده مکان های بسیار امنی هستند که تنها پرسنل مجاز اجازه دسترسی به آنها را دارند.

 

مرکز داده همچنین به گونه ای طراحی شده است که از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و انواع دیگر الگوهای آب و هوایی محافظت می شود. سرورهای اختصاصی در جعبه های مستطیلی به نام رک قرار می گیرند که در کنار یکدیگر در اتاق سرور مرکز داده قرار دارند.

 

هر سرور در نتیجه تعداد زیاد سرورها در یک مرکز داده و قدرت بالای اجزای هر سرور، مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند. گرمای بیش از حد یک سرور ممکن است به سرعت عملکرد آن را کاهش دهد و در عین حال باعث فرسودگی قطعات زودتر از آنچه باید شود. در نتیجه، مراکز داده از یک سیستم تهویه مطبوع تخصصی استفاده می کنند که در هر رک و همچنین در سراسر محیط مرکز داده قرار می گیرد.

 

علاوه بر این، به دلیل بحرانی بودن تبادل مداوم داده ها، سرورها هرگز نباید از کار بیفتند، به همین دلیل است که مراکز داده همیشه به منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) و شبکه های اینترنتی پشتیبان مجهز هستند.

موارد استفاده سرور اختصاصی

همانطور که گفته شد سرورها بسته به منابعی که در آنها استفاده می شود می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند و هر فردی که قصد خرید سرور اختصاصی را دارد باید منابع سرور را برای این منظور شخصی سازی کند. بیایید نگاهی به برخی از کاربردهای سرور اختصاصی بیندازیم.

۱. راه اندازی سرویس میزبانی اشتراکی

یکی از رایج ترین برنامه های کاربردی برای سرور اختصاصی، ارائه سرویس میزبانی مشترک است. هر شرکتی که این خدمات را ارائه می دهد از سرور اختصاصی استفاده می کند. نحوه راه‌اندازی آن به این صورت است که پس از راه‌اندازی یک سرور اختصاصی، ابتدا با یک سیستم عامل مانند CentOS، CloudLinux، Debian یا Windows Server قبل از اینکه کنترل پنل‌هایی مانند cPanel، Direct Admin یا Plesk روی آن قرار داده شود، بارگذاری می‌شود.

 

اگر تعداد زیادی وب سایت پربازدید دارید، استفاده از یک سرور اختصاصی یکی از موثرترین رویکردها است و مزایای زیادی دارد. اگر با سی پنل یا سایر کنترل پنل هاستینگ آشنا باشید و توانایی مدیریت سرور را داشته باشید، با استفاده از این روش می توانید درآمد کسب کنید.

۲. میزبانی وبسایت

هنگام راه اندازی یک وب سایت، توصیه می شود از یک ارائه دهنده هاست اشتراکی استفاده کنید زیرا در این زمان هیچ پولی تولید نمی شود. پس از مدتی، وب سایت شما شروع به جذب ترافیک بیشتری می کند و واضح است که وب سایت شما برای مدیریت پردازش همزمان و فشرده به یک سرور مجازی نیاز دارد که با یک سرویس اشتراکی امکان پذیر نیست. افزایش تلاش‌ها، ارتقاء وب‌سایت و افزایش ترافیک وب‌سایت باعث می‌شود که سرور مجازی نتواند وب سایت شما را در خود جای دهد. اینجاست که سرمایه گذاری روی سرور اختصاصی با ظرفیت بالا با قیمت مناسب می تواند مفید باشد.

۳. استفاده از سرور اختصاصی به عنوان بکاپ

در حوزه فناوری اطلاعات همانطور که مستحضر هستید یکی از مهم ترین محرک ها حفاظت از اطلاعات و امنیت داده ها می باشد. اگر وب سایت شما منبع اصلی پول و شرکت شما است، باید اطمینان حاصل کنید که به بهترین شکل ممکن از آن محافظت می شود. یکی از موثرترین روش ها برای انجام این کار استفاده از سرور اختصاصی است. علاوه بر این، اگر داده های شما حداقل است، ممکن است استفاده از یک سرور مجازی را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، سرور اختصاصی تنها گزینه مناسب است.

 

برای انجام این کار، می‌توانید سرور FTP خود را که یک فرآیند ساده است، پیکربندی کنید تا در صورت نیاز، داده‌های خود را به صورت خودکار و به صورت روزانه یا هفتگی به سرور اختصاصی خود منتقل کنید.

۴. استفاده در سازمان ها

سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل تعداد زیاد افراد، عملیات، داده‌ها و اطلاعات و عوامل مختلف دیگر برای موفقیت نیاز به استفاده از سرور اختصاصی دارند. یکی دیگر از نگرانی های کلیدی در کسب و کارها یکپارچگی داده ها است که فقط از طریق استفاده از یک سرور اختصاصی قابل حل است. مراکز داده شخصی به عنوان سرورهای میزبانی اختصاصی توسط بسیاری از مشاغل، به ویژه سازمان های امنیتی و دولتی استفاده می شود و این ممکن است عامل مهمی در تضمین امنیت داده ها باشد.

۵. استفاده از اینترنت

سرورها همچنین مسئول این واقعیت هستند که اکنون اینترنت در اکثر نقاط جهان به راحتی قابل دسترسی است. سرورها و روترها مسئول ذخیره سازی، بازیابی و پردازش داده ها در منطقه آنلاین هستند. در صورت جستجو در گوگل یا بازدید از هر وب سایتی، درخواست شما به نرم افزار معروف به وب سرور که روی سرور قرار دارد ارسال می شود، درخواست شما در سرور پردازش می شود و سرور به درخواست شما پاسخ می دهد. تبدیل می شود.

نحوه تهیه سرور اختصاصی

در دنیا، چندین مرکز داده اختصاصی معتبر وجود دارد، اما متأسفانه یکی از مسائلی که اکنون با آن درگیر هستیم، تحریم‌های ایران توسط این شرکت‌ها است که به این معنی است که ما نمی‌توانیم از خدمات آنها استفاده کنیم. تا عملی شود. ارائه خدمات به مشتریان فردی نیز توسط چندین مرکز داده منع شده است. در این شرایط تنها گزینه ای که باقی می ماند دریافت سرور اختصاصی از یک شرکت متخصص در سرورهای مجازی و اختصاصی است.

منبع : https://asamserver.com/blog/what-is-dedicated-server