اتصالات پلی اتیلن

 

 

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص یکی از ابزار آلاتی که تولید آن بسیاری از کارها را راحت تر کرده است صحبت کنیم. رابط پلی اتیلن از جمله وسایلی است که در سیستم های آبرسانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی انواع اتصالات و همچنین بیان ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

ویژگی های اتصالات پلی اتیلن

   مقاومت بالا

در بین تمامی اتصالاتی که برای اهداف متنوعی تولید می شود،رابط های پلی اتیلن دارای بهترین متریال هستند و کمتر اتصالاتی وجود دارد که به میزان پلی اتیلن کیفیت داشته باشد و از مقاومت بالا نیز برخوردار باشد. در هنگام استفاده از این اتصالات می توانید خیالی آسوده در خصوص ترکیدگی و شکستگی لوله داشته باشید.

   نصب اسان

عمل نصب اتصالات یکی از چالشی ترین مراحل در هنگام استفاده است. رابط های پلی اتیلن از سه بخش تشکیل می شوند و هر بخش به راحتی قابل نصب است. هر کدام از قسمت ها برای ایجاد مقاومت و جلوگیری از نشت آب لوله مورد استفاده قرار می گیرد.

   مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

یکی از معایب اتصالات فلزی مقاومت پایین آن ها در برابر رطوبت است که این مشکل در نوع پلی اتیلن به کلی رفع شده است. به همین جهت استفاده از پلی اتیلن در اتصالات می تواند بسیار مقرون به صرفه نیز باشد، زیرا می توانید مدت زمان طولانی از آن ها استفاده کنید بدون این که دچار خوردگی و پوسیدگی شوند.

   مقاومت در برابر مواد شیمیایی

گاهی اوقات کشاورزان از سیستم آبیاری خود برای سم پاشی گیاهان نیز استفاده می کنند. به همین منظور می توانید از این نوع اتصالات استفاده کنید زیرا در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم بوده و هیچگونه صدمه ای نخواهند دید.

  

انواع اتصالات پلی اتیلن

هر کدام از این اتصالات به منظور خاصی تولید می شوند و در واقع کاربرد مخصوص به خود را دارند. در این جا به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت و کاربرد هریک را توضیح می دهیم.

اتصال ماده

از اتصالات ماده جهت متصل کردن لوله به فیلتر ، شیرآلات و یا لوازمی که رزوه ی آن ها نر باشد استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر بخواهید در مسیر انتقال لوله آب یک شیر قطع و وصل جریان آب را تعبیه کنیم می توانیم از اتصال ماده کمک بگیریم.

رابط مساوی

این نوع رابط در مواقعی استفاده می شود که قسمتی از لوله دچار آسیب و یا شکستگی شده باشد و بخواهید آن را تعویض کنید. می توانید لوله ی آسیب دیده را جدا کنید و لوله ی نو را با کمک رابط مساوی به لوله ی اصلی متصل کنید و اطمینان حاصل کنید که مشکلی از جهت نشتی آب نخواهید داشت. زیرا این اتصالات به گونه ای طراحی شده اند که مقاومت بالایی دارند و نشت آب به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد.

 

رابط تبدیل

این رابطه نیز بسیار کاربردی است و در مواقعی کاربرد دارد که شما به دلایل مختلف به سایز دیگری از لوله احتیاج پیدا می کنید. به عنوان مثال اگر سایز لوله ای 60 است و شما به لوله ای با سایز 40 احتیاج پیدا می کنید می توانید به کمک وصل کردن رابط تبدیل به لوله ی سایز 60، این امکان را فراهم کنید و لوله ی سایز 40 خود را به آن رابط متصل کنید.

زانو مساوی

این رابط در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که در قسمت هایی از لوله ی آب نیاز به خم شدن وجود داشته باشد. استفاده از رابط زانویی می تواند باعث جلوگیری از شکستگی لوله شود و عمل خم کردن لوله را آسان کند. البته توجه داشته باشید که استفاده ی بیجا و بیش از اندازه از رابط زانویی می تواند منجر به افت فشار آب شود ولی استفاده درست از این نوع رابط می تواند کار شما را بسیار راحت کند.

اتصال نر

این نوع اتصال نیز برای متصل کردن لوله به انواع شیرآلات، فیلتر ها و سایر لوازم مورد استفاده قرار می گیرد. قسمت هایی که دارای رزوه هستند کمک می کنند هر بخشی که دارای رزوه ی ماده است به راحتی به رابط وصل شوند و با لوله چفت شوند.

 

زانو ماده

این نوع از اتصالات پلی اتیلن نیز همانند اتصالات زانویی برای مواقعی به کار میروند که لوله نیاز به خمیدگی داشته باشد. تفاوتی که این نوع رابطه با زانویی دارد این است که این اتصالات از یک سر قابلیت متصل شدن به لوله و سر دیگر آن قابلیت اتصال به لوازمی را دارد که رزوه ی نر دارد.

سه راه ماده

این نوع اتصالات بسیار پرکاربرد هستند. از اتصالات سه راهی برای انشعاب گرفتن یا خروجی گرفتن از خط اصلی استفاده می کنند. این رابط دارای رزوه ی ماده است و می توانید برای اتصال لوازمی که رزوه ی نر دارند از آن استفاده کنید.

 

زانو نر

این نوع از اتصالات در مواقعی به کار برده می شود که نیاز به خمیدگی وجود داشته باشد. این رابط قابلیت متصل شدن به لوله از یک طرف و روزه ی ماده از طرف دیگر را دارد.

اتصال فلنچدار

از این رابط فلنجدار در قسمت هایی استفاده می شود که فشار زیادی بر لوله قرار دارد. در این قسمت ها نباید از اتصال ساده استفاده کرد زیرا باعث شکستگی لوله و افت فشار آب می شود. می توان از اتصال فلنجدار استفاده کرد که دارای مقاومت بالایی است و به همین منظور تولید شده است.

درپوش انتهایی

از درپوش انتهایی همانطور که از اسم آن می توان فهمید در پایان کار استفاده می کنند.وظیفه ی درپوش انتهایی در واقع جلوگیری از عبور و مسدود کردن آب لوله است. توصیه می شود در فصل زمستان از این درپوش استفاده کنید تا آب درون لوله باقی نماند و در سرما باعث ایجاد ترک درون لوله نشود. اینکار باعث می شود که در فصل آینده اتصالات شما بدون آسیب و سالم باقی بماند و بتوانید مجددا از آنها استفاده کنید.

 

 

مغزی دنده ای

این نوع مغزی ها برای تغییر دادن رزوه ی ماده به نر مورد استفاده قرار می گیرد. موقعیتی را تصور کنید که شیر آبی را که نصب کرده اید دارای یک خروجی ماده است و فیلتری که می خواهید به آن نصب کنید نیز دارای رزوه ی ماده است، در این حالت می توانید یک مغزی به سر شیر ببندید و سپس فیلتر را به آن وصل کنید.

 

درپوش دنده ای

این درپوش ها برای مسدود کردن و بستن مجرای خروج آب مورد استفاده قرار می گیرد. درپوش ها دنده ای دارای رزوه ی نر هستند پس صرفا می توانند با رزوه های ماده مورد استفاده قرار بگیرند.

تبدیل دنده ای

از این نوع اتصال برای تعویض سایز دنده ی موجود در سیستم استفاده می کنند. به عنوان مثال برای تعویض دنده ی سایز 1 به 3.4 از تبدیل دنده 1 به 3.4 استفاده می کنند.

تمامی موارد نام برده از انواع اتصالات پلی اتیلن هستند که می توانند در بسیاری از موارد به جای اتصالات فلزی مورد استفاده قرار بگیرند و کارایی به مراتب بهتری از خود نشان دهند. رابط های پلی اتیلن به دلیل مقاومت و مقرون به صرفه بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و تقریبا جایگزین همتایان فلزی خود شده اند.

 

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا انواع اتصالات پلی اتیلن را به شما معرفی کنیم و ویژگی ها و موارد کاربرد هر یک را به تفصیل شرح دهیم. البته انواع دیگری از این نوع اتصالات هستند که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شده باشند.