از پیستون موتور خودرو خود چه می دانید؟

پیستونها به شکل یک استوانه توخالی هستند که یک سر آنها بسته و سر دیگرشان باز است که از طریق این سر و بوسیله شاتون به میل لنگ متصل میشود البته معمولا قطر پیستون در سر باز آن بیشتر است. موتور سیکلت ها بیشتر بین ۱ تا ۴ سیلندر دارند. درحقیقت می توان گفت،درهدرز برای هر سیلندر یک خروجی منحصر بفرد در نظر گرفته شده تا بلافاصله پس از اشتعال و بالاآمدن پیستون در سیلندر،گازهای خروجی با کمترین مقاومت موجود در دیواره های مجرای خروجی از سیلندر خارج شده و نسبت به مانیفلد چدنی معمولی،این کار سریعتر و آسانتر انجام می شود که البته در خنکسازی موتور هم بی تاثیر نیست. به دلیل اینکه نسبت هوا به سوخت را تغییر می دهد و می تواند عملکرد موتور را تحت پیستون نیسان دیزل تاثیر قرار دهد. در واقع این تعداد لوله ها و نحوه اتصال آنها به یکدیگر است که آن را نامگذاری می کند. لازم به ذکر است برای دسته بندی هدرزها،شرکت های سازنده آنها را به صورت ترکیب عددی معرفی می کنند که بسته به شکل ظاهری آنها نامگذاری می شوند. پس در زمانی که رینگ خاصیت ارتجاعی خود را ازدست بدهد ، روغن در اطراف پیستون به میزان مناسب تقسیم نمیشود و پیستون در داخل سیلندر به سختی حرکت میکند.

البته میزان این تاثیر به سیستم تغذیه هوای خودرو ها بستگی دارد. اگر به زبان مهندسی بیان کنیم، در خودرو وظیفه هدرز در سیستم اگزوز،کاهش مقاومت هوا یا همان فشار بازگشتی و افزایش بازده حجمی در موتور است. برای مثال اگر نوع اتصال لوله ها به یکدیگر یا اتصالات در محل تجمیع لوله ها (موسوم به کالکتور) از طریق جوش انجام می شود، باید پس از انجام جوشکاری دقیق و ظریف، لوله ها از درون آنقدر صاف و صیقلی باشند که کمترین آشفتگی در مسیر سیال ایجاد شود .در بسیاری از موارد از لوله هایی با روکش سرامیکی استفاده می کنند تا علاوه بر سطح صاف از خاصیت حرارتی مناسب آن نیز بهره ببرند. مثلا در یک سیلندر از جنس کامپوزیت با حجم ۵۰ سی سی این لقی می تواند ۰.۰۰۱۵ اینچ باشد در صورتیکه برای یک موتور با حجم ۱۲۰۰ سی سی از نوع بوش فولادی که معمولا در ماشین های اسنو موبیل و یا ماشین های چمن زنی مورد استفاده است این لقی می تواند حدود :.۰۰۵۵ تا .۰۰۷۵ اینچ باشد . شکل زیر یک نوع رینگ پیستون را نشان می دهد. پیستونهای دو زمانه را در سواریهای سایز کوچک با موتورهای کم حجم مشاهده میکنیم. IV. تمامی موتورهای ساخته شده فشار بازگشتی مجازی را برای کارکرد موتور تعریف می کنند اما در صورتی که فشار از حد معینی تجاوز کند در بلند مدت در صورت نیاز به استفاده از ضمانت نامه، شرکت سازنده موتوراین گارنتی را فسخ می کند.

خودرو های سواری مدرن و امروزی، از پیستونهای آلومینیمی، به دلیل سبکی و انتقال حرارت بهتر، استفاده میشود. همچنین نصب هدرز باید به راحتی صورت پذیرد تا برای جا دادن آن در کنار سایر تجهیزات خودرو به مشکل برنخوریم و این نکته زمانی میسر می گردد که برای هر خودرو با هر مشخصات موتوری، هدرز مخصوص آن خودرو طراحی و ساخته شود. از دیگر مشخصه هایی که حتما باید در طراحی یک هدرز درنظر گرفته شود، تاثیر در مصرف بهینه سوخت و همچنین سرعت ورود و خروج گاز در لوله هاست. II. افزایش فشار بازگشتی، میتواند عملکرد توربوشارژر را تحت تاثیر قرار دهد. جرم ساختمان ها با هم برابر هستند و جرم را m در نظر بگیرید. برای ساختن ساختمان روی زمین نرم، کدام یک از پایه های نشان داده شده، مناسب تر است؟ علت انتخاب خود را توضیح piston 300 gas gas دهید. برای تحمل وزن یک ساختمان، دیوارهای آن را روی پایههای بتونی، میسازند. مطمئنا هر شرکت سازنده ای با توجه به مشخصات موتور و فضایی که در اختیارش قرار داده می شود، باید یک شکل از هدرز را طراحی کند. اشاره کرد. درواقع از بین تمامی نرم افزار ها آن دسته که به روش CFD حرکت گاز درون لوله ها را تحلیل می کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این روش مقطع بدنه پیستون را به جای آنکه به شکل دایره بسازند. آلومینیوم کانادایی پس از تست به روش اسپکتروفتومتری، قالبگیری شده و در وزنهای یکسان و در ابعاد دقیق با تلرانس 0/005 میلیمتر ماشینکاری دقیق می شود و سپس به روش سرد روکشکاری قلع انجام می شود، نتیجه اینکار پیستونی با ابعاد دقیق بوده که بر اثر حرارت تغییر سایز نمی دهد روکش قلع باعث کاهش اصطکاک و خوردگی شده و طول عمر پیستون را افزایش می دهد. رینگ فشاری رینیگی است که در بالا ترین شیار رینگ نسبت به سر پیستون قرار می­گیرد. پیستون قطعه ای تقریبا استوانهای شکل است ؛ تقریبا از آن روی که سازندگان این قطعه ، به مقدار بسیار اندک به آن شکل بیضوی می دهند چرا که به دمای پیستون به هنگام حرکت خودرو به شدت بالا می رود و حتی ممکن است به دماهایی چون 2200 درجه سانتی گراد نیز برسد و همین امر باعث انبساط پیستون می گردد و در این وضعیت است که پیستون شکل استوانه ای به خود می گیرد . اصطلاح «شاتون زدن» یا «ماشین شاتون زده» در بین مکانیکها بسیار رایج است.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون یاماها ۱۲۵ لطفا از صفحه ما بخواهید.