امیلی ریدل، نویسنده Nêhiyaw، اولین برنده 10 هزار دلار جایزه کتاب اول کانادا برای اولین مجموعه شعر

در سمت چپ، عکسی از نویسنده امیلی ریدل، با پیراهنی آبی که مستقیماً به دوربین نگاه می کند.  در سمت راست جلد کتاب شعر او «ذوب بزرگ» است که دارای گرافیک مربع زرد بر روی پس‌زمینه آبی و زرد مواج است.
ذوب بزرگ اولین مجموعه شعر از امیلی ریدل نویسنده Nehiyaw است. (Madison Kerr, Nightwood Editions)

امیلی ریدل برای اولین مجموعه شعرش برنده اولین جایزه کتاب اول کانادا شد ذوب بزرگ.

نویسنده nehiyaw که عضو ملت اول الکساندر (Kipohtakaw) در منطقه پیمان ششم است، با مشارکت بنیاد Civitella Ranieri، 10000 دلار و یک اقامت شش هفته ای در ایتالیا دریافت می کند.

جایزه افتتاحیه برای اولین کتاب شعر کانادایی به یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم برای اولین کتاب نوشته شده به زبان انگلیسی اعطا می شود. این جایزه توسط جایزه تجدید شعر گریفین به عنوان بخشی از جشن سالگرد دو دهه آن در سال جاری تأسیس شد.

معما ذوب بزرگ ریشه در اندیشه ی نحیاو و رویدادهای زندگی هزاره شهری دارد. این به بررسی معنای ترمیم خویشاوندی، مبارزه با تاریخ پرفراز و نشیب، رفتن به خانه و اندیشیدن به دشت و مدینه فاضله در عصر سرمایه داری متاخر و تغییرات آب و هوایی می پردازد.

بخشی از خاطرات، بخشی پروژه تحقیقاتی، این مجموعه از تجربه ریدل کار در حکومت بومی و علاقه او به شعر اعترافی در ساخت آثار فمینیستی استوار است که ریشه محکمی دارند. این به همان اندازه که مربوط به جدایی ها است، به ارث بردن یک رابطه معاهده نیز مربوط می شود، و نشان می دهد که حکومت به همان اندازه که قانون و سیاست است، به روابط بین فردی ما نیز مربوط می شود.

برنده امسال از میان هیئت داوران متشکل از شاعر کانادایی گرگوری اسکافیلد، شاعر آمریکایی ناتاشا ترتیوی و شاعر مقدونیه ای نیکولا مادزیروف انتخاب شد. هر کدام 58 اثر جایزه کتاب اول کانادا را مطالعه کردند.

“امیلی ریدل ذوب بزرگ حکومت نحیاو، حکومت کری، در شخصی ترین شکل خود مختاری است. حاکمیت قلب و تاریخ، زبان و منظر، نحیاو-آسکی، کری زمین/سرزمین، در این اشعار زنان جنگجو گنجانده شده است. هیئت داوران درباره کتاب شعر برگزیده گفت: اگر ردپایی به نیاکانمان و پیش به سوی خودمان باشد، این اشعار ما را به سکوت و گوش دادن به نسل جدیدی از داستان‌نویسان فرا می‌خوانند.

ریدل مشاور ارشد روابط بومی در کتابخانه عمومی ادمونتون است و در نشریات مختلفی مانند واشنگتن پست، گلوب اند میل، تین ووگ، بررسی ملاحات و مجله اتاق منتشر شده است. او جایزه صندوق اعتماد هنرمندان ادمونتون را در سال 2021 دریافت کرد و یکی از نوادگان اختصاصی پیمان ششم است که عمیقاً به درخشش پریری ها و مردم آن اعتقاد دارد.

ریدل قبلاً در فهرست نهایی جایزه شعر CBC 2020 قرار گرفته بود یادگیری شمارش.

جایزه سالانه شعر گریفین که در سال 2000 توسط کارآفرین و نیکوکار کانادایی اسکات گریفین تأسیس شد، قبلاً 65000 دلار به دو اثر شعر انگلیسی زبان در سال قبل اعطا می کرد – یکی کانادایی و دیگری بین المللی.

امسال، جایزه شعر گریفین دسته بندی کانادایی و بین المللی موجود خود را در یک جایزه 130000 دلاری ترکیب می کند. این جایزه در حال حاضر به عنوان بزرگترین جایزه بین المللی جهان برای یک کتاب شعر نوشته شده به زبان انگلیسی یا ترجمه شده است.

برنده سال 2023 در 7 ژوئن در سالن Koerner در تورنتو معرفی خواهد شد. این رویداد گالا همچنین خواندنی از تمام فینالیست ها قبل از رونمایی بزرگ خواهد داشت.

عناوین منتخب امسال عبارتند از: نیلوفرهای تبرئه کننده نوشته سوزان ماسگریو شاعر کانادایی آستانه اثر ایمان مرسل شاعر مصری کانادایی نوع صدمه دیده توسط شاعر فعلی آمریکا آدا لیمون، بهترین بربر توسط راجر ریوز شاعر آمریکایی و زمان یک مادر است نویسنده ویتنامی آمریکایی اوشن وونگ.

ریدل به‌عنوان دریافت‌کننده جایزه کتاب اول کانادا، دعوت می‌شود تا در کتاب‌های خواندنی شرکت کند. ذوب بزرگ.

دریافت کننده جایزه مادام العمر 25000 دلاری نیز اعلام خواهد شد که مجموع صندوق جایزه جدید را به 205000 دلار می رساند.