انواع دستگاه سرند

تعریف

در علم امروز برای راحت شدن کار در صنعت دستگاه های گوناگونی ساخته شده که در گذشته باید این کار ها بوسیله انسان و حیوانات صورت میگرفت یکی از آن ها دستگاه سرند است

سرند نام نوعی غربال سیمی است که برای بیختن خاک و شن به کار می‌رود (بیختن خاک و شن یا چیز دیگر با سرند). در اصل سرند یعنی خاکبیز، غربال، غربیل و این مخالف الک کردن است. دستگاه سرند، دستگاه غربالی است که بدان جو و امثال آن بیزند(غربال سیمی درشت چشمه برای بیختن خاک و غله.) و این نوعی از غربیل است که چشمه های آن گشاده بود و بیشتر با وی خاک بیزند.از دستگاه سرند در خطوط مختلف تولیدی استفاده می گردد. از سرند به جهت جداسازی تمامی مواد زائد و ضایعات نا خواسته و همچنین ناخالصی ها ی موجود در مواد اولیه استفاده می گردد.

 

مزایای استفاده از سرند

در برخی از صنایع مرحله دانه بندی از اهمیت بالایی برخوردار است، صنایعی مانند، صنایع غذایی و خوراکی. به طور مثال در صنایع غذایی تفکیک محصول ریز و درشت در محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال در تولید و بسته بندی حبوبات، اندازه دانه ها در قیمت نهایی تاثیر گذار است. از این رو اس

 

ویژگی 

دستگاه سرند یکی از دستگاه های مهم و اصلی در بسیاری از معادن و کارگاه ها می باشد که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه سرند که به منظور دسته بندی کردن و تفکیک و جدا نمودن مواد معدنی گوناگون در اندازه های مختلف استفاده می شود. اندازه این مواد بین بازه بزرگ 350 میکرون تا 350 میلی متر متغیر می باشد. دستگاه سرند می تواند با توجه به نیاز مصرف کننده در یک یا چند طبقه طراحی و ساخته شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد. از این دستگاه های تفکیک کننده در قسمت های مختلف فرآوری مواد به منظور جداسازی و دسته بندی مواد خروجی و ورودی استفاده می گردد.

 

انواع دستگاه سرند

به منظور استفاده بهینه و محل مورد کاربرد، سرند در طول و عرض، تعداد طبقه ها و میزان لرزش مختلفی تولید می شوند که با توجه به ظرفیت مورد نیاز این موارد قابل تغییر هستند. برای بهتر شدن قدرت تفکیک، سطح دستگاه با مقداری شیب تولید می شود. سرندها قابلیت جداسازی از چند میکرون تا چندین سانتی متر را دارند که با افزایش توری و تعداد طبقه ها قابل تغییر هستند. نیروی محرکه سرند از یک موتور الکتریکی تغذیه شده که توسط گاردان به محور دستگاه متصل شده است. بخش ارتعاشی نیز از یک یا چند محور لنگ و وزنه های تنظیم شونده ساخته می شود.

 

کاربرد

از دستگاه سرند در خطوط فرآوری چای ، خطوط فرآوری مغز تخمه آفتابگردان و بادام زمینی ، تخمه کدو ، قند ، حبوبات و غیره استفاده می گردد. دقیقاً بسته به نوع محصول متفاوت می باشد.این سیستم باعث می گردد که توانمندی و کارآیی دستگاه در این تکنیک خاص باشد.این دستگاه تولیدی از مزایا و مزیت های خاصی برخوردار می باشد. در وهله ی اول می توان به ضخامت ورق های بکاربرده شده در این دستگاه اشاره کرد که از ورق استیل سه میل ساخته می شود که درنوع خود بی نظیر بوده و از استحکام بالایی برخوردار می باشد.