اهمیت مشاوره حقوقی در رفع مشکلات حقوقی

انجام مشاوره حقوقی یکی از راههای ساده برای حل مشکلات حقوقی است که بسیاری از افراد در زندگی با آن روبرو میشوند. بسیاری از افراد وجود دارند که به علت اطلاعات حقوقی کم و یا ناآگاهی از قوانین و مقررات حقوقی، توانایی دفاع از حق خویش را ندارند و در برخی از موارد متضرر پرونده قضایی خود میشوند. 

برای حل چنین مشکلاتی مشاوران حقوقی وجود دارند که میتوانند شما را در دفاع از حق خویش یاری کنند و با راهنمایی آنها بتوانید کلیه امور حقوقی خود را بدون نگرانی انجام دهید. در ادامه به تعریف و بررسی وظایف مشاور حقوقی میپردازیم.

تعریف مشاوره حقوقی

مشاور حقوقی شخصی است که دارای اطلاعات و دانش حقوقی بالایی است و میتواند به افراد، سازمانها و شرکتهای خصوصی در کلیه امور حقوقی کمک کند. تصمیمات، مقررات و تحلیل مسائل حقوقی از وظایف مشاور حقوقی متخصص در این زمینه میباشد. همچنین مدیران شرکتها میتوانند با انجام مشورت با مشاوران حقوقی، تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و به موفقیتهای تجاری دست یابند. 

امروزه در بسیاری از شرکتها و موسسات بزرگ تجاری، گروهی به نام مشاوران حقوقی وجود دارد که در بسیاری از تصمیم گیریهای مهم نقش اساسی دارند و بسیاری از امور حقوقی آنها را پیگیری میکنند. همچنین افرادی که مشکلات و یا سوالات حقوقی دارند نیز از مشاوران حقوقی کمک میگیرند.

وظایف مهم مشاور حقوقی

مشاور حقوقی دارای وظایف متعددی است که به طور کلی این وظایف عبارت است از:

  • ارائه راهنماییهای حقوقی در انواع زمینه ها چه به صورت شخصی و چه به صورت سازمانی که مهمترین وظیفه مشاور حقوقی است.

  • بر عهده گرفتن نمایندگی دادرسیهای حقوقی

  • تهیه پیش نویس های حقوقی که شامل اظهارات، قرارداد یا موافقتنامه است.

  • آماده سازی متن قراردادهای تجاری شرکتها و نظارت بر روند عقد قرارداد

  • ارائه اطلاعات کامل و انجام کلیه امور مربوط به مناقصه ها، مزایده ها و …

  • جمع آوری اطلاعات و بررسی امور مربوط به اساسنامه، قوانین و دستورالعمل ها

  • ارائه مشاوره حقوقی به مدیران و کارکنان شرکتها برای اخذ بهترین نتیجه در امور تجاری

  • انجام کلیه خدمات مربوط به ثبت، تغییرات و انحلال شرکتهای خصوصی

  • جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از شرکت و یا سازمان خاص در دادگاه

  • رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری سازمانها

  • راهنمایی شرکتها و سازمانها در انتخاب وکیل مناسب 

  • محترم شمردن مقام قاضی دادگاه و احترام به قوانین حقوقی کشور

مزایای استفاده از مشاوره حقوقی 

همانطور که اشاره شد مشاوره حقوقی دارای مزایای فراوانی برای افراد مختلف است. دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در کلیه زمینه های حقوقی و قضایی باعث جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات حقوقی میشود. همچنین یک مشاور حقوقی خوب میتواند در کوتاهترین زمان مشکل حقوقی افراد را حل کرده و با ارائه راهکار درست، باعث صرفه جویی در وقت و زمان افراد شود.

بسیاری از شرکتها و سازمانها نیز میتوانند از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایند و بسیاری از کارهای حقوقی و انجام امور مربوط به طرح دعاوی را نیز به مشاور حقوقی بسپارند. 

تفاوت کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی

در هر دوی این نهادها لازم است فرد مراحل و آزمونهای لازم جهت دریافت پروانه پایه یک را بگذراند.

اما این دو نهاد در مواردی نیز دارای تفاوت هایی هستند که به آنها میپردازیم:

  1. مدت زمان کارآموزی

در کانون وکلا افراد پس از انجام آزمون و طی کردن مراحل اداری، وارد دوره 18 ماهه کارآموزی میشوند که در این مدت با توجه به معیارهای خاصی می توانند پرونده هایی را قبول کنند. اما در مرکز مشاوران پس از قبولی در آزمون باید مصاحبه شفاهی و کارآموزی را پشت سر بگذارند و در زمان کارآموزی نمیتوانند پروندهای قبول کنند..

  1. نحوه گرفتن پروانه پایه یک

نحوه اخذ پروانه پایه یک از سال 98 با تغییرات اساسی روبروشده است و در مرکز مشاوران و کانون وکلا، نحوه دریافت پروانه پایه یک متفاوت است.

  1. نحوه حضور در جلسات دادگاه

از دیگر تفاوتهای وکیل و مشاور حقوقی این است که وکیل میتواند به جای موکل در جلسات دادرسی حضور پیدا کند و مذاکرات را انجام دهد. اما مشاور حقوقی پس از دادرسی مدارک مورد نیاز را دریافت میکند و به بررسی آن میپردازد و میتواند به عنوان نماینده در جلسات دادرسی حضور داشته باشد. همچنین می تواند مدارک مورد نیاز را به دادگاه ارائه دهد. 

ویژگی های یک مشاوره حقوقی خوب

از جمله ویژگیهای یک مشاور حقوقی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آشنایی و تسلط کامل به قوانین حقوقی کشور و احترام به قوانین

  2. امکان تصمیم گیری درست و سریع در مواقع حساس و عدم اتلاف وقت مراجعه کننده

  3. توان تجزیه و تحلیل مسائل حقوقی و یافتن بهترین راهکار حقوقی پرونده

  4. داشتن صداقت و امانتداری و امین و محرم اسرار بودن برای موکل خود و تعهد داشتن به سازمان

  5. رعایت عدل و انصاف در دعاوی حقوقی 

  6. داشتن حس مسئولیت و دلسوزی نسبت به موکل خود 

  7. داشتن ارتباط عمومی قوی و موثر

  8. توانایی متقاعد کردن افراد و مهارت بالای سخنوری و فن بیان

  9. آشنایی با برخی از مسائل شرکتها و سازمانها از جمله امور مالی و حقوقی و …

مشاوره حقوقی در تهران

برای حل مشکلات حقوقی بهترین کار انجام مشاوره حقوقی با مشاور حقوقی متخصص و خبره است. مشاور حقوقی میتواند با بررسی جامع مدارک و اطلاعات لازم، بهترین راهکار حقوقی را به شما معرفی کند. 

در صورتی که پرونده مطروحه در شهر تهران باشد، قطعا اولویت افراد پیدا کردن یک مشاور حقوقی در شهر تهران است. شما میتوانید برای انجام مشاوره حقوقی در تهران با وکلای متخصص مشورت نموده و از بهترین مشاوران حقوقی جهت حل مشکل خود بهره مند شوید. 

امروزه میتوانید به روشهای مختلفی مانند مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حضوری از خدمات مشاوران حقوقی استفاده کنید و در هر نقطه کشور از مشاوران باتجربه و متخصص استفاده نمایید. 

نتیجه گیری:

با پیشرفت علم و گسترده شدن روابط فردی و تجاری، امروزه دریافت مشاوره حقوقی  به یکی از الزامات افراد جامعه تبدیل شده است. انجام مشاوره حقوقی توانسته است کمک بسیار زیادی به افراد کند و عواملی مانند صرف زمان و هزینه را کاهش دهد. همچنین امکان دسترسی آسان به خدمات مشاوره حقوقی باعث شده تا افراد زیادی از آن استفاده کنند و اشتباهات و نواقص حقوقی مسائل تجاری و شخصی خود را برطرف نمایند.