برنامه جدیدی برای کمک به زنان بومی که از زندان آزاد می شوند در ساسکاتون افتتاح شد

درها به طور رسمی بر روی یک واحد مسکونی جدید در ساسکاتون باز است که برای کمک به زنان برای بازگشت به جامعه پس از ترک زندان ساخته شده است.

شورای قبیله ای ساسکاتون (STC) مسئول Īkwēskīcik iskwēwak است، که کری برای زنانی است که زندگی خود را تغییر می دهند. این طرح از نظر مالی توسط تمام سطوح دولتی حمایت می شود.

این مرکز، واقع در دهکده Pleasant Hill، برای زنانی است که به دلیل جرایم جزئی در بازداشت بودند. این یک برنامه داوطلبانه و مبتنی بر ارجاع است که در آن زنان می توانند تا 18 ماه پس از خروج از کانون اصلاح و تربیت زندگی کنند.

زنان به بزرگان و آموزه‌های سنتی، مشاوره، مراقبت‌های بهداشتی، فرصت‌های تحصیلی و شغلی و کمک در اموری مانند اخذ گواهینامه رانندگی دسترسی خواهند داشت.

مارک آرکاند، رئیس STC روز جمعه در مراسم برش روبان این مرکز گفت: “چه آنها 18 ماه کامل بمانند یا فقط جزئی، تاثیر مثبت خوبی بر توانبخشی خواهد داشت.”

ما اینجا خواهیم بود تا 110 درصد از آنها حمایت کنیم، زیرا بدون این حمایت ها آنها امیدی ندارند، و ما می خواهیم آنها امید داشته باشند و می خواهیم کیفیت زندگی خوبی داشته باشند، هر کاری که انتخاب کنند.”

سیاستمداران از همه سطوح روز جمعه با اعضای جامعه در واحد مسکونی گرد هم آمدند تا راه اندازی برنامه را جشن بگیرند و از فضا بازدید کنند.

زنان سوئیت های خصوصی مجهز به آشپزخانه و حمام اختصاصی در این مرکز جدید خواهند داشت. پرسنل 24/7 خواهد بود. آرکاند گفت که زنان از آمدن فرزندان و اقوام خود استقبال می کنند، و خاطرنشان کرد که این مهم است که درک کنند مردم آنها را دوست دارند و از آنها مراقبت می کنند، صرف نظر از اینکه در کجا در سفر هستند.

هدف این است که اطمینان حاصل شود که زنان می توانند هنگام خروج از زندان سالم و ایمن باشند، زیرا آنها اغلب به یک برنامه، پشتیبانی یا منابع قوی در زمان آزادی مجهز نیستند.

بسیاری از افرادی که در افتتاحیه سخنرانی کردند به کیمبرلی سنجاب، مادر 6 فرزند 34 ساله اشاره کردند که در سال 2021 تنها سه روز پس از آزادی از زندان زنان استان درگذشت.

جسد سنجاب در ماه ژانویه در بیرون یخ زده پیدا شد.

نماینده مجلس فدرال گفت: «برای من کاملاً وحشتناک است که یک زن پس از آزادی از زندان بمیرد، زیرا ما به اندازه کافی برای تأمین حمایت های مورد نیاز او اهمیتی نداشتیم و متأسفانه مورد او در سراسر این کشور منحصر به فرد نیست». پم داموف، که در سخنرانی خود در افتتاحیه بزرگ روز جمعه احساساتی شد.

بدون مسکن، بدون شغل، بدون شفا – که بخشی از سفری است که زنان در اینجا دریافت خواهند کرد – ما این زنان را در معرض شکست قرار می‌دهیم.»

یک عکس انتهای یک سوئیت را نشان می دهد که یک کمد در سمت چپ و یک تخت در سمت راست قرار دارد.  پرده های روی پنجره تا حدی به سمت بالا کشیده شده اند و نور خورشید را به داخل می دهند.
عکسی از یکی از سوئیت های جدید طراحی شده. هر زن در واحد خود در ساختمان حریم خصوصی خواهد داشت. (کندال لاتیمر/CBC)

او گفت که زنان بومی سریع‌ترین رشد جمعیت زندانی در کانادا هستند و زنان زندانی از پریری در انتاریو در بازداشت به سر می‌برند زیرا اینجا جایی برای آنها وجود ندارد.

این بدان معنا نیست که ما باید زندان‌های بیشتری را در اینجا بسازیم، به این معنی است که ما باید از زنان حمایت کنیم تا در وهله اول از ورود آنها به سیستم عدالت کیفری جلوگیری کنیم، اما همچنین هنگام آزادی از زندان از آنها حمایت کنیم. “

Arcand گفت که این برنامه یک گام مثبت به جلو است، اما تنها از 18 زن در یک زمان پشتیبانی می کند و در حال حاضر 100 نفر در لیست انتظار هستند.

شهردار چارلی کلارک با Arcand موافقت کرد که برنامه های بیشتری مانند این مورد نیاز است زیرا شهر با بحران بی خانمانی و اعتیاد مواجه است.

کلارک در مراسم برش روبان گفت: «بخش بزرگی از آن افراد است که از حبس آزاد می‌شوند و مسکن ندارند، برنامه‌ای ندارند که به آنها کمک کند بتوانند در جامعه فرود آیند و تثبیت شوند.

وی گفت: یافتن راه حل برای مقابله با این بحران ها از اولویت های شهرستان است.

Arcand اشاره کرد که Īkwēskīcik iskwēwak نتیجه همکاری و مشارکت گسترده است.

این ساختمان توسط 3twenty Modular در ساسکاتون طراحی و ساخته شده است. دولت استانی 3.6 میلیون دلار برای این برنامه در طول سه سال اختصاص داده است. STC 3.8 میلیون دلار از طرح مسکن سریع دولت فدرال برای ساخت ساختمان 18 واحدی مسکن مقرون به صرفه دریافت کرد. شرکت مسکن ساسکاچوان نیز 486000 دلار برای ساخت سوئیت ها فراهم کرده است.

Arcand گفت: “سرمایه گذاری قابل توجهی که در اینجا از همه سطوح دولت انجام شده است، روابط واقعی قرارداد را نشان می دهد.”

انتظار می رود اولین گروه از زنان روز دوشنبه به این مرکز نقل مکان کنند.