جزیره لنوکس، DFO در مورد صید خرچنگ با معیشت متوسط ​​در سال 2023 در خارج از PEI توافق کرد.

دپارتمان شیلات و اقیانوس‌ها می‌گوید که با کشور اول جزیره لنوکس برای صید خرچنگ تحت حفاظت در سواحل شمالی PEI برای فصل بهار 2023 به “تفاهم” رسیده است.

در بیانیه ای به CBC News، DFO می گوید که تفاهم موقت یک ساله در روز چهارشنبه حاصل شد. این گروه گفته بود که قایق هایش روز شنبه شروع به ایجاد حدود 1000 تله خرچنگ خواهند کرد – با یا بدون تایید DFO.

مقامات DFO در بیانیه‌ای که روز جمعه برای CBC News ارسال شد، گفتند: «دولت کانادا متعهد به پیشبرد حق ماهیگیری بر اساس توافقنامه تأیید شده توسط دادگاه عالی ملل متحد است».

“اعضای جامعه تعیین شده مجاز به صید تا 1000 تله در کل منطقه ماهیگیری خرچنگ (LFA) 24 در طول فصل تجاری خرچنگ بهار 2023 هستند… این رویکرد فقط برای این فصل به صورت موقت استفاده می شود.”

اولین ملت در فصل بهار خرچنگ سال 2022 ماهیگیری معاهده افتتاحیه خود (یا معیشت متوسط) را راه اندازی کرد و به یک تفاهم موقت یک ساله مشابه با DFO چند روز پس از ایجاد تله ها دست یافت.

در شرایط سال 2022 جزیره لنوکس 300 تله خرچنگ در LFA 24 در فصل بهار و 700 تله در LFA 25 در پاییز برداشت، اما رئیس جزیره لنوکس، دارلین برنارد در مورد قصد جامعه خود برای صید همه 1000 تله از بندر خود در ساحل شمالی شفاف بود. در فصل بهار پرسودتر در سال 2023.

رئیس دارلین برنارد از اولین ملت جزیره لنوکس می گوید که ماهیگیری 1000 تله در LFA 24 به عنوان بخشی از فصل بهار خرچنگ، خواست جامعه او است.
رئیس دارلین برنارد از اولین ملت جزیره لنوکس گفته بود که نگران دریافت تاییدیه DFO در مورد معاهده ماهیگیری کشورهایش در بهار امسال نیست. (نیکولا مک‌لئود/سی‌بی‌سی)

برنارد بعد از ظهر جمعه در بیانیه ای به CBC گفت: «همانطور که سال گذشته انجام دادیم، برنامه مدیریتی ما به طور داوطلبانه از مقررات فعلی DFO پیروی می کند و DFO در ماهیگیری معاهده ما دخالت نخواهد کرد.

به غیر از این، هیچ قراردادی با DFO امضا نشده است.

تلاش ناموفق برای خرید مجوز

این میکماو حق ماهیگیری برای امرار معاش متوسط ​​توسط دادگاه عالی کانادا در تصمیم مارشال در سال 1999، بر اساس معاهدات امضا شده بین ملل اول و تاج در دهه 1700 تأیید شد.

از آن زمان، دولت کانادا تلاش کرده است تا دسترسی اولین ملل به صید خرچنگ را افزایش دهد، معمولاً از طریق خرید مجوزهای تجاری و توزیع مجدد آنها به First Nations. این بدان معناست که هیچ خرچنگ اضافی از دریا خارج نمی شود.

انجمن ماهیگیران PEI گفت که این بازخریدها برای جبران ماهیگیری جزیره لنوکس در سال جاری انجام شد، اما DFO ناموفق بود و انجمن را “ناامید و ناامید” کرد.

Molly Aylward، مدیر اجرایی PEIFA می گوید موضع انجمن این است که دیگر خرچنگ نباید از آب های خلیج خارج شود.
Molly Aylward مدیر اجرایی PEIFA می گوید موضع انجمن این است که دیگر خرچنگ نباید از آب های خلیج خارج شود. (نیکولا مک‌لئود/سی‌بی‌سی)

مولی آیلوارد، عضو PEIFA گفت: «از سال گذشته می‌دانستیم که اولین ملت جزیره لنوکس می‌خواهد ۷۰۰ تله دیگر را در خلیج Malpeque صید کند و تلاش‌هایی برای خرید این دسترسی انجام شد، اما این اتفاق نیفتاده است.» مدیر اجرایی.

وظیفه ما «یک مجوز ورود، یک مجوز خارج» است و ما پشت آن هستیم.

این انجمن گفت که DFO از کاپیتان های قایق خرچنگ که به طور بالقوه علاقه مند به فروش مجوز در LFA 24 – جایی که جزیره لنوکس اسکله خاص خود را دارد – از طریق یک سری نامه از ماه فوریه درخواست کرد.

آیلوارد گفت: «کسانی بودند که علاقه مند به فروش بودند، اما قیمت بالاتر از آستانه ای بود که DFO مایل به پرداخت بود. 300 تله می توانند در محدوده 1.2 تا 1.5 میلیون دلار به فروش برسند.

در ماه ژانویه، ماهیگیران به CBC News گفتند که برخی از مجوزها اکنون به فروش می رسند تا 1.8 میلیون دلار

آیلوارد گفت: «تنها چیزی که می‌دانیم این است که ابراز علاقه‌ای که به DFO وارد شد بالاتر از آستانه بود.

PEIFA همچنین گفت که زمان ارائه پیشنهادها برای ماهیگیران برای اتخاذ چنین “تصمیم تغییر دهنده زندگی” دیر بود.

فشار روی منبع را در یک منطقه خاص افزایش می دهد و این همیشه نگران کننده است.– مولی آیلوارد، مدیر اجرایی PEIFA

PEIFA پیشنهادهای جایگزینی را به این بخش ارائه کرد، از جمله ارائه فرصتی به ماهیگیران برای فروش برخی تله ها از داخل مجوز خود یا اجازه اجاره مجوزها به کشور اول.

آیلوارد گفت که DFO این پیشنهادها را رد کرد و درک PEIFA این است که DFO با تخصیص مجدد مجوزهای استفاده نشده از یک منطقه ماهیگیری دیگر، به ماهیگیری در جزیره لنوکس اجازه داده است.

مقامات DFO در بیانیه خود گفتند: “ذخایر خرچنگ در جنوب خلیج سنت لارنس سالم در نظر گرفته می شود.”

“تفاهم موقت برای این ماهیگیری در محدوده دسترسی موجود در مناطق صید خرچنگ بهاره در منطقه خلیج فارس است و سلامت ذخایر را در نظر می گیرد… پس از پایان فصل ماهیگیری، DFO ابراز علاقه دیگری را برای واگذاری داوطلبانه مجوزها در LFA 24 در جولای 2023.”

قایق ماهیگیری در کنار یک اسکله قرار دارد.
ماهیگیران قرارداد جزیره لنوکس اولین حمله خود را در صید خرچنگ پاییزی در آگوست 2022 آغاز کردند و 700 تله را در خارج از بوردن صید کردند. (برایان هیگینز / CBC)

اما آیلوارد گفت که DFO تحریم ماهیگیری بدون خارج کردن تله های دیگر از آب، رویکردی نیست که از آن پشتیبانی می کند.

آیلوارد گفت: “این فشار را بر منبع در یک منطقه خاص افزایش می دهد و این همیشه مورد نگرانی PEIFA است.”

منطقه 24 ماهیگیری خرچنگ، در امتداد ساحل شمالی استان، در مجموع حدود 190000 تله در هر بهار دارد و مجوزهای جدیدی معمولا ایجاد نمی شود.

در سال 2020، خدمه ماهیگیری غیر بومی و بومی بر سر ماهیگیری معتدل ملل اول Sipekne’katik در خلیج سنت مری نوا اسکوشیا با هم درگیر شدند – که در نهایت منجر به خشونت شد. وسایل نقلیه سوخته و آتش سوزی ها

هنگامی که از او پرسیده شد که آیا در LFA 24 که جزیره لنوکس به ماهیگیری خود ادامه می دهد آیا بالقوه برای تنش های برابر وجود دارد، آیلوارد گفت که وجود دارد. اما وی افزود: PEIFA از صلح در مورد آب و ایمنی دفاع می کند و این اولویت ما است.

ماهیگیری قراردادی جزیره لنوکس با فصل تجاری که از شنبه افتتاح می شود، همسو خواهد بود.

برنامه پنج ساله برای Abegweit

در اوایل این ماه، Abegweit First Nation مستقر در منطقه Scotchfort در PEI قرارداد ماهیگیری پنج ساله با DFO امضا کرد.

برنارد گفت جزیره لنوکس سعی کرد در مورد معامله مشابهی مذاکره کند اما ناموفق بود.

او گفت: «در حالی که توافقنامه دارای زبانی بود که حق ما را به رسمیت می شناخت، همچنین زبانی داشت که می گفت ما نمی توانیم بدون اجازه وزیر از حق خود استفاده کنیم.

من به عنوان یک رهبر هرگز چنین توافقی را امضا نمی‌کنم که به ملت اول ما اجازه نمی‌دهد از حق تعیین سرنوشت ما استفاده کند.»