دولت مانیتوبا می‌گوید برای تبدیل روز پیراهن نارنجی به عنوان تعطیلات قانونی در سال 2023 اتفاق نظر ندارند.

دولت منیتوبا می‌گوید هنوز آماده نیست که روز ملی حقیقت و آشتی را به عنوان تعطیلات قانونی استانی در پاییز امسال اعلام کند.

نخست وزیر هیدر استفانسون می گوید که استان برای دومین سال متوالی نتوانسته است در میان گروه ها و مشاغل بومی به توافق برسند که آیا این روز – که به عنوان روز پیراهن نارنجی نیز شناخته می شود – باید تعطیل قانونی باشد یا خیر.

“در فرآیندهای مشاوره ای مختلفی که صورت گرفته است، توافق لازم در مورد اینکه آن روز چگونه باید باشد وجود ندارد، بنابراین ما می خواهیم مطمئن شویم که این اتفاق می افتد، و ما می خواهیم که مردم بومی در مورد اینکه چگونه به نظر می رسد در حرکت رو به جلو نظر بدهند. او صبح روز سه شنبه به خبرنگاران گفت.

وقتی صحبت از کسب‌وکارها می‌شود، ما با صدای بلند و واضح شنیده‌ایم که آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، و می‌خواهیم مطمئن شویم که اگر تصمیم به تعطیلی بگیرند، خودشان تعطیل می‌شوند. ما به دنبال بستن آنها نخواهیم بود. “

استفانسون گفت که انتظار می رود منیتوبا “وضعیت موجود” را حفظ کند و 30 سپتامبر به عنوان روزی در نظر گرفته شود که در آن ادارات و مدارس غیرضروری دولتی تعطیل خواهند شد.

روز پیراهن نارنجی برای به یاد آوردن تجربیاتی مانند تجربه فیلیس وبستاد، که هدیه مادربزرگش – یک پیراهن نارنجی – در اولین روز از وبستاد در یک مدرسه مسکونی گرفته شد، تأسیس شد.

زمان بیشتر مورد نیاز: برتر

اولین روز پیراهن نارنجی در سال 2013 بود. دولت فدرال همان تاریخ را روز ملی حقیقت و آشتی در سال 2021 اعلام کرد و آن را به عنوان تعطیلی قانونی برای کارگران خود و محل های کاری تحت نظارت فدرال اعلام کرد. برخی از استان ها و مناطق نیز از این روند پیروی کرده اند.

در تابستان 2022، استفانسون گفت که دولت او ممکن است تا پاییز تصمیم بگیرد، اما در نهایت استان گفت که نمی‌خواهد برای ایجاد تعطیلات جدید عجله کند.

استان دوباره تصمیم گرفته است که زمان بیشتری نیاز است.

او گفت: “اگر راهی برای یادآوری جنایات وحشتناک گذشته وجود دارد، باید از خود جوامع بومی باشد و نه از جانب ما به عنوان دولت.”

اما گروه های بومی می گویند که در تمام طول این مدت موافق بوده اند که 30 سپتامبر سزاوار تعطیلات قانونی است.

کتی مریک در مصاحبه ای گفت: “من نماینده 62 کشور اول به عنوان رئیس کل مجمع روسای منیتوبا هستم و ما در سازمان بسیار سرسخت و با اجماع هستیم.”

Grand Chief Garrison Settee گفت که Manitoba Keewatinowi Okimakanak، که نماینده 26 کشور اول در شمال مانیتوبا است، حمایت خود را از تعطیلات قانونی اعلام کرده است.

ستیت در بیانیه‌ای گفت: «اگر دولت منیتوبا نتواند درک تاریخ ما را با بستن مشاغل و به رسمیت شناختن آن به عنوان تعطیلات قانونی نشان دهد، واضح است که آنها آن را درک نمی‌کنند.»

افرادی که پیراهن‌های نارنجی پوشیده‌اند روی پله‌ها می‌ایستند، در حالی که فضایی برای تعدادی پوستر «هر کودک مهم است» باقی می‌گذارند.
گروه‌های بومی می‌گویند علی‌رغم آنچه نخست‌وزیر می‌گوید، اجماع گسترده‌ای برای تلقی روز پیراهن نارنجی به‌عنوان تعطیلی قانونی وجود دارد. (چلسی کمپ/سی بی سی)

واب کینیو، رهبر NDP مانیتوبا، گفت که هرگونه مخالفت با نامگذاری این روز به عنوان تعطیلات، نسبت به نگرانی های بازماندگان مدارس مسکونی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. گزارش نهایی کمیسیون حقیقت و آشتی خواستار روز ملی حقیقت و آشتی شد.

کینیو گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما نباید با صدای بازماندگان در این موضوع بحث کنیم.

اگر این روز در نهایت تبدیل به یک تعطیلات قانونی شود، کینو گفت که خوشبین است که مانیتوبان ها به جای اینکه آن را به عنوان روزی فراغت تلقی کنند، زمانی را برای یادگیری و تفکر صرف می کنند.

NDP قبلاً برای تصویب لایحه اعضای خصوصی برای تصویب تعطیلات قانونی فشار آورده بود.

استفانسون گفت که جامعه تجاری نیز در مورد چگونگی تعیین این روز تصمیم نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی وینیپگ، لورن رمیلارد، با این موضوع موافقت کرد. در حالی که حدود 70 درصد از اعضای اتاق که در نظرسنجی سال گذشته شرکت کردند، از ایده تعطیلی قانونی حمایت کردند، رمیلارد گفت که آنها می‌خواهند ببینند “این فقط یک روز تعطیل نیست، بلکه یک روز خواهد بود.” برای یادگیری، تأمل و رشد، و به همین دلیل است که ما به اجماع نیاز داریم.”