رئیس ملی AFN ادعا می کند که تحقیقات در محل کار “ابزاری” برای تضعیف او است

رئیس ملی مجمع ملل اول می‌گوید تحقیقاتی که می‌گوید او منبع انتقام‌جویی و آزار و اذیت کارکنان بوده است، به نتیجه نادرستی رسیده است.

دفتر رئیس ملی روز آن آرچیبالد روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن با نتیجه‌گیری‌های گزارش خلاصه تحقیقات محل کار شخص ثالث مخالفت کرد و ادعا کرد که نتایج واقعاً او را تبرئه کرده است.

بر اساس گزارشی که سی‌بی‌سی نیوز به دست آورده است، تحقیقاتی که توسط یک شرکت مستقر در اتاوا انجام شد، نشان داد که دو کارمند مجمع ملل متحد (AFN) مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و پنج کارمند با تلافی‌جویی مواجه شده‌اند و محرمانه بودن آنها توسط رئیس ملی نقض شده است.

دفتر آرچیبالد یک گزارش متقابل 19 صفحه‌ای منتشر کرد که توسط سی‌بی‌سی نیوز نیز به دست آمده بود و مدعی شد که این تحقیق به عنوان “ابزاری” برای منحرف کردن روسای از کار او برای پاکسازی AFN استفاده شده است.

دفتر آرچیبالد نوشت: «حداقل، ما به حسابرسی پزشکی قانونی در قراردادها و پرداخت های کارکنان نیاز داریم.

گزارش متقابل آرچیبالد همچنین مدعی شد که او توسط تحقیقات تبرئه شده است زیرا به این نتیجه رسیده است که 93 درصد از اتهامات علیه او “بدون مستند” بوده است.

آنها شامل ادعاهایی بودند مبنی بر اینکه او کارکنان را وادار می کرد تا آسیب های شخصی خود را به اشتراک بگذارند، آنها را در معرض اظهار نظرهای منفی و فحاشی قرار داده بود و قصد داشت تا بازوی اداری AFN، معروف به دبیرخانه را از بین ببرد.

روزآن آرچیبالد، رئیس ملی مجمع ملل اول، در آخرین نشست عمومی سالانه AFN در ونکوور در 5 ژوئیه 2022 سخنرانی می کند.
روزآن آرچیبالد، رئیس ملی مجمع ملل اول، در آخرین نشست عمومی سالانه AFN در ونکوور در 5 ژوئیه 2022 سخنرانی می کند. (داریل دایک/ مطبوعات کانادا)

مدیر اجرایی AFN که از روسای منطقه تشکیل شده است، شرکت حقوقی اتاوا Emond Harnden را برای تحقیق در مورد اتهامات قلدری و آزار و اذیت چهار کارمند ارشد در دفتر رئیس ملی علیه آرچیبالد استخدام کرد.

همچنین پنجمین شکایت جانیس سیاواگلیا، که در آن زمان مدیر عامل AFN بود، را بررسی کرد. سیاواگلیا ژانویه گذشته سازمان را ترک کرد.

تحقیقات پنج گزارش تهیه کرد – یک گزارش برای هر شاکی.

کپی گزارش ها در آوریل گذشته با اعضای کمیته اجرایی AFN، از جمله آرچیبالد و روسای منطقه، به اشتراک گذاشته شد، اما نه با روسای مجمع.

آرچیبالد گفت که می‌خواهد این تغییر را ببیند.

دفتر او نوشت: «هنگامی که گزارش‌های کامل منابع انسانی به درستی با اولین مجمع ملل متحد به اشتراک گذاشته شود، همه موافقت خواهند کرد که رئیس ملی اساساً تبرئه شده است.

AFN گفت که قانون کار کانادا و سیاست های آزار و اذیت در محل کار، پیشگیری از خشونت و آزار و اذیت کمیته اجرایی مانع از افشای کامل این پنج گزارش می شود.

مدیر AFN به درخواست CBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

راکل چیشولم، وکیل کار، که بر این تحقیقات نظارت داشت، نیز از اظهار نظر در مورد ردیه رئیس ملی خودداری کرد.

Chisholm گزارش خلاصه ای را در اوایل این ماه به روسای جمهور منتشر کرد.

روزآن آرچیبالد، رئیس ملی مجمع اولین ملل، مراسمی را در جریان آغاز رسمی آخرین مجمع روسای ویژه در اتاوا در 6 دسامبر 2022 رهبری می‌کند.
روزآن آرچیبالد، رئیس ملی مجمع ملل اول، خواهان تشکیل هیئت موقت برای جایگزینی رئیس ملی و روسای منطقه ای از بازوی اداری AFN، معروف به هیئت دبیرخانه است. (اسپنسر کلبی/ مطبوعات کانادا)

دفتر آرچیبالد ادعا کرد که گزارش خلاصه مغرضانه است و یافته های واقعی گزارش را نشان نمی دهد.

دفتر آرچیبالد نوشت: «رؤسای/رهبری باید به دقت بررسی کنند که آیا خانم چیشولم به جای منافعی که باید پیشبرد کند، منافع روسای منطقه ای را که در کمیته اجرایی حضور دارند، پیش می برد یا خیر: منافع اولین ملل در مجمع.

خلاصه Chisholm محیط کار AFN را “بسیار سیاسی، دوپاره و حتی شکسته” توصیف کرد.

وکیل حقوقی آرچیبالد مدعی است که بازرسان در یافتن اینکه آرچیبالد محرمانه را نقض کرده است اشتباه کرده اند. آنها می گویند قبل از برگزاری مجمع مجازی ویژه 28 ژوئن، یک تحلیل حقوقی به روسای قوه ارائه خواهند کرد.

AFN این جلسه را ترتیب می دهد تا با روسا و نمایندگان نیابتی در مورد یافته های تحقیق در محل کار و توصیه کمیته اجرایی برای برکناری آرچیبالد از سمت رئیس ملی بحث و گفتگو کند.

خبرگزاری AFN گفت که این نشست برای رسانه ها بسته خواهد بود.

بر اساس یادداشتی که روز دوشنبه همراه با خلاصه ضد خود ارسال شد، آرچیبالد به روسای جمهور توصیه کرد که سیاست افغانستان از تجارت آن جدا شود.

رهبر ملل اول با هم روی صحنه می نشینند.
روسای منطقه، که بخش اجرایی AFN را تشکیل می دهند، به روسای مجلس توصیه می کنند روزآن آرچیبالد را از سمت خود به عنوان رئیس ملی حذف کنند. (بن نلمز/سی بی سی)

او خواستار تشکیل هیئت جداگانه ای برای اداره دبیرخانه است.

دفتر او نوشت: “رئیس ملی و روسای منطقه ای را از هیئت دبیرخانه AFN حذف کنید و یک هیئت موقت جایگزین کنید.”

“این امر یک AFN قوی و سالم را تضمین می کند که تحت مرزهای سالم و خطوط روشن قدرت، بر اساس نقش ها و مسئولیت های روشن عمل می کند.”

آرچیبالد قبل از اینکه در ژوئیه 2021 به عنوان رئیس ملی انتخاب شود، زمانی که به عنوان رئیس منطقه انتاریو خدمت می کرد، نهادهای سیاسی را از ادارات جدا کرد.

دفتر آرچیبالد گفت که شش کارمند دفتر او شکایات دیگری را به AFN تسلیم کرده اند که هنوز به آنها رسیدگی نشده است.

دفتر آرچیبالد گفت که او می خواهد “روابط” را احیا کند و “با حسن نیت به شکایات کارکنان رسیدگی کند.”

هنگامی که CBC News به آن رسید، دفتر آرچیبالد بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن نگرانی‌هایی در مورد درز رسانه‌های جاری ایجاد کرد، اما گفت که او تا مجمع 28 ژوئن و در طول آن به صحبت با روسای مجمع ادامه خواهد داد.