ساخت و ساز مدرسه جدید در بورواش لندینگ، یوکان آغاز می شود

اعضای Kluane First Nation مدتهاست که خواهان مدرسه ای در Burwash Landing در یوکان بوده اند.

اکنون این ایده یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است، پس از اینکه زمین در این هفته برای شروع ساخت و ساز پاکسازی شد. این مدرسه که انتظار می رود در سال 2026 افتتاح شود، Kêts’ádań Kų̀ نامیده می شود که به معنای “خانه یادگیری” در جنوب توچون است.

مری جین جانسون، یکی از والدینی که در بورواش لندینگ زندگی می‌کند، در مورد تلاش طولانی برای ایجاد یک مدرسه محلی، گفت: «این یک مبارزه در هر مرحله بود.

“ما این مدت طولانی و با صبر و عزم صبر کرده ایم.”

جانسون گفت وقتی پنج ساله بود او را از خانه بردند و مجبور کردند در صومعه ای در وایت هورس شرکت کند. وقتی بچه های خودش به اندازه کافی بزرگ شدند که به مدرسه بروند، او می خواست که آنها به زبان و فرهنگ خود آموزش ببینند، بنابراین آنها را در خانه آموزش داد.

زنی مقابل دریاچه ایستاده است.
مری جین جانسون والدینی در بورواش لندینگ است که فرزندانش را در خانه آموزش می‌داد تا مطمئن شود که فرهنگ آنها را یاد می‌گیرند. (رفسان فاروکه جوگل/سی بی سی)

اما او سپاسگزار است که نوه‌هایش با افتتاح مدرسه Kêts’ádań Kų̀ این چیزها را یاد خواهند گرفت.

در حال حاضر، دانش‌آموزان بورواش لندینگ – جامعه‌ای متشکل از 70 نفر در بزرگراه آلاسکا – در مدرسه دریاچه Kluane در خلیج نابودی، حدود 15 دقیقه دورتر، شرکت می‌کنند.

رابرت ون لیشوت مدیر پروژه مدرسه جدید و والدینی است که در بورواش لندینگ زندگی می کنند.

او گفت که مدرسه دریاچه Kluane یک ساختمان قدیمی است که فاقد امکانات متعدد از جمله سالن ورزشی است. به همین دلیل، زمانی که فرزندانش در سن مدرسه بودند، او به Haines Junction، یک جامعه بزرگتر در بزرگراه نقل مکان کرد.

او گفت: “مشکل بود. پسرم می خواست در مدرسه ای با بچه های بیشتر و با برنامه های بیشتر باشد.”

این داستانی است که بسیاری از مردم در اینجا دارند. بسیاری از شهروندان ما در اینجا به وایت هورس و جاهای دیگر نقل مکان کرده اند تا فرزندانشان آموزش مناسبی کسب کنند، و ما شاهد بوده ایم که مردم تمایل به ماندن دارند.”

مردی مقابل دریاچه ایستاده است.
باب دیکسون، رئیس ملت اول کلوان گفت که این مدرسه فرصتی برای تمرکز بیشتر بر زبان و فرهنگ خواهد بود. (رفسان فاروکه جوگل/سی بی سی)

مدرسه جدید در بوروش لندینگ برای پذیرایی حدود 40 دانش آموز ساخته خواهد شد و شامل کلاس های ابتدایی، کلاس متوسطه، اتاق بخار، کلاس های زبان، سالن ورزشی بزرگ و آشپزخانه تجاری بزرگ است که برای تهیه غذاهای سنتی استفاده می شود.

ون لیشوت گفت که این ساختمان همچنین توسط جامعه برای رویدادها استفاده خواهد شد.

“امید ما با ساخت مدرسه ای در اینجا است تا خانواده ها را در اینجا نگه داریم و همچنین برخی از خانواده ها را جذب کنیم تا به جامعه بازگردند و در این مکان زیبا زندگی کنند – و [have] فرصتی برای بچه ها برای رفتن به یک مدرسه زیبا.”

باب دیکسون، رئیس ملت اول کلوان گفت که این مدرسه رویای بزرگان جامعه را برآورده خواهد کرد.

او گفت: «ما به روزی نزدیک می‌شویم که بتوانیم درها را باز کنیم و فرهنگ و زبان خود را در برنامه‌های درسی جریان اصلی برای فرزندان آینده خود ادغام کنیم.

“در حال حاضر من شاهد شکافی از آموزش ملل اول هستم که توسط برنامه درسی غربی به رسمیت شناخته نشده است.”

دولت قلمرو و ملت اول Kluane جشنی را در روز چهارشنبه در محل مدرسه آینده Kêts’ádań Kų̀ برای ساکنان محلی و دانش آموزان مدرسه دریاچه Kluane برگزار کردند.

در یک خبر، دولت یوکان تخمین زد که این پروژه 20 تا 28 میلیون دلار هزینه دارد، اما ارزش نهایی تا پایان مرحله تدارکات مشخص نخواهد شد.