طرفداران حقوق بومی “با احتیاط خوش بینانه” در مورد قانون لیبرال UNDRIP خوشبین هستند

مدافعان حقوق بومی می گویند پیش نویس قانون دولت لیبرال برای اجرای اعلامیه حقوق بومیان سازمان ملل (UNDRIP) بهتر از حد انتظار است.

وزیر دادگستری دیوید لامتی لایحه C-15 را در 3 دسامبر در مجلس عوام مطرح کرد. این لایحه راهی را برای اجرای حقوق تأیید شده در بیانیه ترسیم می کند.

جودیت سایرز ، رئیس شورای قبیله ای Nuu-chah-nulth در سال قبل از میلاد ، که اظهار داشت: “من فکر نمی کنم که به هیچ وجه کامل باشد اما از طرحی که آنها در سراسر کشور با ما در حال بحث بودند ، به طرقی آمده است.” بخشی از مشاوره در مورد این لایحه است.

“تغییر قوانین کانادا مدتی طول خواهد کشید. من فکر می کنم بزرگترین مسئله نحوه کار آنها با مردم بومی در سراسر کشور برای تغییر این قوانین است.”

UNDRIP پس از 25 سال مذاکره برای تأیید حقوق بومیان بر زبان ، فرهنگ ، تعیین سرنوشت و سرزمین های سنتی خود ، در سال 2007 توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

کمیسیون حقیقت و آشتی ، تحقیقات ملی در مورد زنان و دختران بومی گمشده و به قتل رسیده ، و همچنین کمیسیون ویینس کبک همه خواستار اجرای اعلامیه در تمام سطوح دولتی بودند.

‘دیر’

پس از تیراندازی شانتل مور ، عضو اول ملت Tla-o-qui-aht ، توسط پلیس در نیوبرانزویک در طی یک بررسی سلامتی در ماه ژوئن ، سایرز گفت که خوشحال است که می بیند پیش نویس قانون بی عدالتی ها مانند تبعیض سیستم را حل می کند اما او نگرانی هایی در مورد جدول زمانی پیشنهادی مشخص شده است.

در صورت تصویب ، این لایحه دولت فدرال را ملزم می کند ظرف سه سال پس از تصویب لایحه ، برنامه عملیاتی را برای دستیابی به اهداف اعلامیه تهیه کند. Sayers دوست دارد مشورت معنی دار و یک برنامه اقدام موقت را ببیند که اولویت های اصلی کانادا را برطرف کند ، چیزی که او تصدیق می کند کار ساده ای نیست.

وی گفت: “این دشوار خواهد بود ، صحبت با 633 First Nations و تعیین این مسئله ، اما من واقعاً فکر می کنم که انتظار برای سه سال عملی که ممکن است در آن زمان کامل باشد یا نباشد بسیار طولانی است ، خیلی طولانی است.”

“ما نیاز به تغییر دیروز در بسیاری از قوانین داریم.”

عفو بین الملل کانادا از این قانون استقبال کرد و اظهار داشت که این قانون “بسیار مورد نیاز” و “مدت زمان طولانی است”.

آنا کالینز ، مشاور مبارزات حقوق بومی سازمان عفو ​​بین الملل در بیانیه ای گفت: “از آنجا که هدف اصلی لایحه جدید چارچوبی برای اجرا فراهم می کند ، سازمان عفو ​​بین الملل به شدت از دولت كانادا می خواهد كه این قانون را به سرعت تصویب كند.”

محدودیت های تعیین سرنوشت

در صورت تصویب این لایحه ، دولت فدرال باید اطمینان حاصل کند که قوانین کانادا با UNDRIP سازگار است. گرچه کانادا اولین کشوری نیست که قانون UNDRIP را تصویب می کند ، اما کنت دیر گفت اگر این پیش نویس به تصویب برسد ، کانادا را در پیاده سازی اعلامیه در داخل مرزهای خود پیش قدم می کند.

دیر ، که Kanien’kehá: ka (موهاوک) از Kahnawake ، Queens است و با توسعه UNDRIP درگیر است ، گفت: “من با احتیاط خوش بین هستم که این می تواند برای بومیان کانادا مفید باشد.”

کنت دیر ، دبیر ملت موهاوک در کاناواکه و عضو کمیته روابط خارجی هاودنوسانی ، ماکت یک کمربند دو ردیفه وامپوم را در خارج از خانه طویل در کاناواک ، کوئه در دست داشت. (جسیکا گوزن / CBC)

وی گفت: مهم است كه كانادا قوانینی را برای اجرای اعلامیه تنظیم كند تا آن را از آرزو به الزام آور برساند. وی افزود این قانون در مورد تعیین سرنوشت بومی با قانون کانادایی محدودیت هایی دارد.

وی گفت: “شما نمی توانید تعیین سرنوشت واقعی داشته باشید و توسط قانون اساسی كانادا محدود شوید ، اما افراد بومی می توانند مسیری طولانی را طی كنند تا ما به آن دیوار برخورد كنیم.”

“هر چیزی که سازمان ملل تصویب کند یا کانادا تصویب کند ، حق تعیین سرنوشت ما را نمی گیرد یا حاکمیت ما را نمی گیرد. حاکمیت ما ذاتی است و همیشه وجود خواهد داشت.”