قیمت روز موتور زانتیا – قیمت اجناس

در عین حال تعداد تعمیرگاههایی که به صورت تخصصی به کار زانتیا میپردازند به مراتب بیشتر از مگان است. در حال حاضر قطعاتی مثل کاپوت و درب به صورت نو و پلمب از مبدا چین که سازنده این قطعات است وارد کشور می شود اما به دلیل تمایل زیاد مصرف کنندگان در استفاده از قطعات اصلی و فرانسوی ، این قطعات به صورت استوک در رنگهای مختلف موجود می باشد که البته هنگام خرید باید توجه داشته باشید کد رنگ خودروی شما با کد رنگ قطعه تعویضی یکسان باشد. البته پیستون موتورهای مدل ۹۹ به بعد دارای برجستگی بسیار جزئی هستند که هدف از آن افزایش تراکم از ۸/۸ به ۰/۹ بوده است ولی این مساله در هنگام انتخاب موتور اهمیت زیادی ندارد. این موتورها اگرچه از لحاظ بازده قدرت در سطح معمولی هستند ولی نصب آنها روی پراید ۸۰۰ کیلوگرمی باعث گشته تا نسبت قدرت به وزن این خودروها علی الخصوص در مورد موتور BP به رقم بسیار جالب توجه ۷۰/۵ کیلو گرم در ازاء هر اسب بخار وزن کاهش پیدا کند.

از سال ۲۰۰۰ به بعد انواع موتور BP مجهز به تایمینگ متغیرسوپاپ به بازار عرضه گشت که اگرچه از لحاظ بازده تغییر چندانی نسبت به انواع معمولی نداشتند ولی به لحاظ محیط زیست بسیار تمیزتر هستند. در این مقاله با توجه به تنوع انواع موتور B۶ و BP موجود در بازار، تاریخچه موتورهای سری B مزدا و تفاوتهای آنها با یکدیگر را بررسی خواهیم نمود، توجه به این اطلاعات و نکات در انتخاب موتور علی الخصوص در آماده سازی اتومبیلهای مخصوص مسابقات می تواند مفید باشد زیرا بعضا موتورهایی که در ظاهر شبیه به یکدیگر هستند تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند. البته موتور هایی دیگری مانند BPT وجود دارند كه 340 اسب اسب بخار در اختیار شما قرار می دهد و بر روی پراید قابل نصب استدر ایران هم خودروهایی مانند پراید آقای پاژند توانستند از یك مرسدس SL55 AMG پیشی بگیرند. جالب اینکه خودروهای تغییر یافته معمولا مستهلک هستند و حتی نسبت به خودروهای استاندارد ضعف دارند. البته کاربراتورهای Weber به هیچ وجه ضعف قدرت در برابر سیستم های انژکتور ندارند بلکه مصرف سوخت آنها بالاتر است ضمن آنکه در مسابقات بازده آنها در پیچها بدلیل نیروی گریز از مرکز وارده به سوخت داخل کاربراتور کم می شود .

درواقع سیتروئن استاد طراحی سیستم تعلیق و فنربندی است و در زانتیا نیز، همچون C5، با استفاده از سیستم هیدروپنوماتیک سواری فوق العاده نرم و باکیفیتی را در اختیار سرنشینان گذاشته است. زانتیا ۱۸۰۰ کارکرد ۳۹۲ هزار سواری فوق العاده نرم و عالی. شتاب گیری و چالاکی زانتیا در زمان حرکت قابل ستایش است و سواری نرم و هندلینگ فوق العاده آن جای هیچ شکایتی را باقی نمی گذارد. این سامانه بر روی زانتیا بر روی مدلهای دارای موتور ۲٫۰ لیتری توربو و ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل و در برخی بازارها بر روی موتور ۲٫۰ لیتری تنفس عادی شانزده سوپاپ قابل سفارش بود. بلوک سیلندر این موتورها فرقی با بلوک موتورهای قدیمی تر ندارند و می توان با نصب سر سیلندر موتورهای قدیمی تر بر روی بلوک خودروهای جدید تر از بلوک موتورهای جدید بعنوان لوازم یدکی استفاده نمود. تمام این موتور ها دارای 3 نوع سر سیلندر ,SOCH ,DOCH ,SOCH16 هستند.بنابراین شما با استفاده از یك موتور BP كه حجمی معادل با 1800 سی سی دارد و با استفاده از یك وبر 40 یا 45 با یك ماكسیمای دنده مانویل 235 اسبی برابری كنید و حتی از آن جلو بزنید. توجه داشته باشید که در هنگام خرید موتورهای B۶ و BP بهتر است موتور مورد نظر مربوط به مزدا ۳۲۳ را که اتومبیلی دیفرانسیل جلو است و موتور آن بطور عرضی نصب می شده اند را پیدا کنید زیرا اکثر موتورهای مربوط مزدا Miata که دیفرانسیل عقب است و موتور آنها طولی نصب می شده است مجهز به گیربکس اتوماتیک بوده اند.

لذا می توان موتور B۶ را بدون نگرانی تقویت نمود.انتخاب موتور B۶ در هنگام خرید یکی از مراحل مهم تصمیم گیری می باشد مگر آنکه بخواهید کلیه قطعات متحرک آن اعم از میل سوپاپ، پیستون و غیره را موتور زانتیا عوض کنید. با توجه به اینکه اکثر موتورهای وارداتی از بازار ژاپن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و سپس به ایران وارد می گردد می توان موتور BP-۴W را بواسطه علامتA ۵ که روی میل سوپاپ موتورهای سفارش ژاپن حک شده تشخیص داد. تقویت هر دو نوع موتور با استفاده از میل سوپاپ های مناسب، کاربراتورهای Weber و پیستونهای تراکم بالا به سادگی مسیر است و در مورد موتور B۶ و BP می توان به بازده بترتیب ۱۳۰ و ۱۶۰ اسب بخار دست یافت. ضعیف ترین عضو خانواده B از لحاظ قدرت مدل B۳ تک میل سوپاپ نصب شده روی پراید استاندارد و قویترین آنها مدل BPT با حجم ۱۸۳۹ سی سی، سر سیلندر ۱۶ سوپاپ و توربو شارژر می باشد که ۲۱۰ اسب بخار نیرو و گشتاوری معادل ۲۵۰Nm را تولید می نماید. موتورهای B۶ بسته به نوع گیربکس دستی یا اتوماتیک در دو مدل با تراکم و توان مختلف عرضه می شد .نوع قویتر که برای خودروهای گیربکس دستی در نظر گرفته شده بود ۱۱۶ اسب بخار قدرت داشت نوع دوم که تراکم آن از ۹.۴ به ۹ کاهش یافته برای خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده و علاوه بر تراکم کمتر دارای میل سوپاپ با زاویه کمتری می باشد و فقط ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید.ضمنا توجه داشته باشید که موتور B۶ با سیستم توربو نیز عرضه شده است .