ماکس گروس-لوئیس ، رئیس ارشد سابق هورون-وندات اولین ملت ، در 89 سالگی درگذشت

در جوانی ، او با نام وندات Oné Onti ، که به معنی “دستفروش” است ، برای همه و همه شناخته شد.

این یک مانیکور مناسب برای ماکس گروس-لوئیس بود ، که در 6 آگوست 1931 در ونداك ، كوئی به دنیا آمد و اوایل زندگی خود را با ماهیگیری ، شكار و به دام انداختن در زمین های سنتی هورون-وندات اولین ملت گذراند. وی سرانجام امرار معاش خود را برای راهنمایی افراد دیگر در چنین اعزامی انجام داد. سپس ، در دهه 1950 ، وی فرصتی تجاری در خرید و فروش هنرها و صنایع دستی بومی را پیدا کرد.

همین امر باعث شد که وی به طور گسترده به سایر جوامع بومی و سرانجام به سیاست سفر کند. وی سرانجام برای 33 سال – از 1964 تا 1984 ، 1987 تا 1996 و 2004 و تا 2008 ، 33 سال به عنوان رئیس بزرگ ونداك خدمت كرد.

اولین ملت هورون-وندات روز شنبه اعلام کرد که گروس-لوئیس به دنبال یک بیماری طولانی درگذشت. او 89 ساله بود.

“رئیس بزرگ اونه اونتی ، از اینکه با ما و در کنار ما قدم زدی متشکرم. خلاصه کردن تمام اقدامات انجام شده در یک پیام واحد بسیار دشوار است … شما در زمره کسانی هستید که ملت ما را جعل کردند” ، رئیس بزرگ فعلی رمی وینسنت در یک بیانیه کتبی گفت

شهردار شهر کبک ، رگیس لابوم ، از گروس-لوئیس به عنوان “واسطه بزرگی” که “یک تفاوت واقعی” ایجاد کرد ، استقبال کرد.

معاون نخست وزیر ژنوویو گیلبوت ، به نوبه خود ، در سوگ درگذشت “یک سفیر بزرگ برای توسعه فرهنگی و اقتصادی بومی ها”.

گروس لوئیس برای اولین بار در سال 1964 به رهبری هورون-وندات انتخاب شد و او ایده هایی داشت.

از جمله: سست کردن قانون هند با ایجاد یک دستگاه اداری مستقل برای اولین ملت او ، و ایجاد موسسات بهداشتی و آموزشی جامعه. این کار به زمان و مذاکره زیادی نیاز داشت ، اما گروس لویی به تحقق آن کمک کرد.

گروس-لوئیس همچنین در تأسیس اخوان ملی هندوستان کانادا ، پیشگام مجمع ملل اول نقش اساسی داشت.

او همچنین به راه اندازی ابتکارات توسعه اقتصادی مانند ونداك Hôtel-Musée Premières Nations کمک كرد ، در اقدامات حقوقی برجسته شركت كرد و به عنوان سفیر مختلف در زمینه تعیین سرنوشت بومی ها عمل كرد.

کمک به رهبری مبارزه برای تعیین سرنوشت

به گفته دوست و همپیمان سیاسی دیرین گابریل ساوارد ، شاید بزرگترین میراث وی برنامه کمک مالی باشد که دسترسی جوانان به جامعه در جامعه به ویژه تحصیلات تکمیلی و به ویژه زنان هرون-وندات را تسهیل کرده است.

ساوارد به رادیو کانادا گفت: “از همه چیزهایی که پشت سر گذاشت متشکرم.” وی افزود: “به ویژه برای نبردی كه 60 سال انجام داد تا كانادا بومیان را به عنوان شهروندان تمام عیار بداند و حقوق اجدادی و ارضی آنها را به رسمیت بشناسد. امیدوارم كه ادامه یابد.”

گروس-لوئیس همچنین به عنوان یک فوق العاده هوادار کبک نوردیک معروف بود (او در هر بازی خانگی شرکت می کرد و اغلب با زدن طبل مردم را از بین می برد).

وی به جوایز تقدیر و جوایز غیرنظامی از جمله لژیون لیاقت فرانسه (وی با رئیس جمهور سابق فرانسه ژاک شیراک و خواننده گیلبرت بکو دوست بود) ، نشان ملی کبک و نشان کانادا دریافت کرد.

از گروس لوئیس همسرش ، ماری روکس ، فرزندان این زوج و نوه ها و نوه های بیشمار جان سالم به در بردند.