مجمع روسای منیتوبا می خواهد دادگاه های ملل اول را برای کاهش حبس ایجاد کند

مجمع رؤسای منیتوبا با طرح‌هایی برای محاکمه دادگاه‌ها در دو جامعه با فرآیندهای مبتنی بر سنت‌های حقوقی ملل اول، در حال تجسم یک سیستم قضایی برای مردم ملل اول در استان است.

همانطور که مردم بومی به تشکیل خود ادامه می دهند تعداد نامتناسبی از افراد در بازداشتکتی مریک گفت، جوانتر به زندان بیفتند، مکرراً از وثیقه محروم شوند و کمتر آزاد شوند، نیاز به چنین سیستمی در منیتوبا ضروری است.

مریک گفت: «این آمار برای کانادا و منیتوبا به خوبی شناخته شده است، با این حال آنها همچنان با سیستم قضایی فعلی بدون دخالت کمتر یا بدون دخالت ملت اول ادامه می دهند.

“و تنها موفقیت قابل اندازه گیری آنها باید برای آن نشان دهند [is] نرخ بالاتر زندانی شدن برای مردم کشور اول.”

او گفت که این طرح ایجاد یک دادگاه تحت رهبری ملل در شمال منیتوبا و دیگری در جنوب است.

این سازمان همچنین گفت که در حال کار بر روی پروژه ای برای احیای سنت های قانونی مردم Anishinaabe (Ojibway)، Nehetho/Ininew (Cree)، Anishininew (Ojibwe-Cree)، Denesuline (Dene) و Dakota Oyate (داکوتا) است.

مریک گفت که دادگاه‌های پیشنهادی «گام کوچک اما بسیار حیاتی» در آنچه که امیدواریم به الگویی تبدیل شود که می‌تواند در جوامع دیگر در استان اعمال شود – دادگاهی که «به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا بتواند با نیازهای کشورهای اول مختلف سازگار شود، اما بر اساس مبانی مشابه و قادر به کار با یکدیگر در سیستم کانادا.”

این یک ایده جدید نیست – یک سیستم قضایی بومی بود یکی از توصیه های گزارش نهایی تحقیق عدالت بومی بیش از 30 سال پیش

با توجه به آن جمعیت بزرگ ملل اول و به ویژه نسبت بالایی از مردم بومی درگیر در سیستم قضاییمریک گفت، منیتوبا باید این نوع ابتکارات را رهبری کند، نه اینکه عقب بماند.

در حالی که دادگاه‌ها به همکاری دولت و احتمالاً کمک مالی نیاز دارند، مریک گفت که سازمان او متوجه شده است که باید کاری را انجام دهد تا آنها را “با یا بدون بودجه، با یا بدون حمایت از شرکای پیمان ما” به پیش ببرد.

سخنگوی دادگستری مانیتوبا در ایمیلی گفت که استان از هیچ ابتکاری مطلع نشده است، اما متعهد به مصالحه است و از گفتگوهای جاری با مجمع روسای منیتوبا و همه “گروه های ذینفع بومی” آن استقبال می کند.

سخنگوی دادگاه های مانیتوبا گفت که هر سه سطح دادگاه در استان مشتاقانه منتظر کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح های عدالت سازمان به عنوان بخشی از گفتگوی مداوم با دولت ها، سازمان ها و جوامع بومی هستند.

چه شکلی می تواند داشته باشد؟

در حالی که مانیتوبا گزینه های عدالت ترمیمی را در سیستم قضایی موجود خود دارد، مریک گفت که سازمان او در حال پیش بینی یک سیستم کاملاً جدید بر اساس قوانین و سنت های حقوقی ملل اول است.

او گفت: «ما قبل از ورود مهاجران به اینجا در جزیره لاک پشت، سیستم ها یا فرآیندهای سنتی خود را داشتیم.

ما هرگز زندان نداشتیم. ما هرگز مردم خود را در آن سیستمی قرار ندادیم که در آن زندانی بودند. جامعه و رهبری در جوامعشان با آنها به شیوه ای متفاوت برخورد می کردند.”

مارک کروز، وکیل دفاع جنایی و هماهنگ کننده مطالعات حقوقی بومی در دانشکده حقوق رابسون هال دانشگاه مانیتوبا، گفت: در حالی که سیستم عدالت کامن لا موجود تا حد زیادی بر قصاص تمرکز دارد، سیستم های حقوقی ملل اول بیشتر بر رسیدگی به چگونگی التیام آسیب تمرکز می کنند. برای یک جامعه انجام می شود.

کروزه که انگلیسی، ایرلندی و سولو است، گفت: «شما اساساً با خانواده و مادربزرگتان نشسته‌اید، و آنها به شما می‌گویند که چگونه به آنها صدمه می‌زنید و چگونه به آنها صدمه می‌زنید و برای تغییر چه کاری باید انجام دهید». از Muscowpetung Saulteaux Nation در ساسکاچوان.

کروز گفت: «این بسیار متفاوت از انزوا شدن در یک سلول زندان است که در آن می‌توانید از دولت یا پلیس عصبانی باشید… بدون هیچ برنامه یا زمینه‌ای».

مردی با عینک جدی به نظر می رسد.
مارک کروز وکیل دفاع جنایی و هماهنگ کننده مطالعات حقوقی بومی در دانشکده حقوق رابسون هال دانشگاه مانیتوبا است. او می‌گوید که تفاوت‌های کلیدی بین سیستم عدالت حقوقی موجود و سنت‌های حقوقی ملل اول وجود دارد. (ارسال شده توسط Marc Kruse)

او گفت که اتاق های دادگاه نیز می توانند متفاوت به نظر برسند، از داشتن فضای کافی برای حضور اعضای جامعه، بزرگان و حافظان دانش گرفته تا اجازه دادن به مواردی مانند لکه گیری.

در حالی که کانادا قبلاً چندین مورد را دارد نمونه‌هایی از دادگاه‌های مطلع اولین کشوراز جمله در بریتیش کلمبیا، انتاریو و نوناووت، هر کدام متفاوت است – بنابراین دقیقاً دادگاه‌های پیشنهادی منیتوبا چگونه می‌توانند به نظر برسند، هنوز باید مشخص شود.

اما به منظور رسیدگی به نمایندگی بیش از حد بومیان در سیستم قضایی، و برای هر نوع آشتی معنی‌داری، کروز گفت که بسیار مهم است که دولت موافقت کند با گروه‌هایی مانند مجمع روسای منیتوبا برای حمایت از طرح‌های عدالت به رهبری ملل اول همکاری کند.

او گفت: زمان آن فرا رسیده است که این اتفاق بیفتد. “اگر هیچ وقفه ای نداشته باشیم، این فقط ادامه خواهد داشت.”