مدت ها قبل از گوگل ، وینی پگر پاسخ هایی را در Where File کتابخانه یافت

یک بایگانی اطلاعاتی کاملاً عجیب و غریب و ناشناخته در مرکز شهر وینیپگ وجود دارد که پیش از گوگل بوده و احتمالاً اسرار پنهان تری نسبت به غول موتور جستجو دارد.

این یک منبع غنی برای محققان ، یک سوراخ خرگوش برای دوستداران تاریخ و یک بذله گاو کوچک است.

آیا می دانید: اولین تعطیلات مدنی وینیپگ در 16 سپتامبر 1874 برگزار شد؟ اولین عکاس حرفه ای وینیپگ پیشنهاد داد که عکس را با چوب یا آرد معامله کند؟

می توانید در این بایگانی کتابخانه عمومی وینیپگ ، ظرفیت نشستن در همه سالن های سینما وینیپگ در سال 1978 ، یا حداقل نرخ دستمزد هر سال بین 1921 (25 سنت) تا 2003 (6.75 دلار) را پیدا کنید.

به پرونده Where خوش آمدید – همانطور که در “از کجا می توانم این را پیدا کنم؟” یا “برای کجا باید بروم؟” یا “آن کجا هستند؟”

لویی فیلیپ بوجولد برخی از مطالب موجود در Where File را مرور می کند. (دارن برنهارد / CBC)

لویی فیلیپ بوجولد ، کتابدار تاریخ محلی در کتابخانه هزاره ، گفت: “این نوعی موتور جستجوی ما بود قبل از اینکه اینترنت به طور گسترده در دسترس باشد.”

“این نشان دهنده هزاران ساعت کار از کتابداران ما در طی سالهای متمادی است که وقت خود را صرف تلاش برای پاسخ به اطلاعات مورد نیاز شهروندان و مراجعه کنندگان کتابخانه های شهر ما کرده اند.”

یک کشو کاملاً اختصاص داده شده به کلوپ ها و چگونگی یافتن گروه هایی است که به خوشنویسی ، غارها ، عروسک ها ، مجموعه سنجاق ها ، sasquatch ، شرلوک هلمز و دکتر Who ، اریگامی ، جهت گیری ، گربه ها ، بطری های Avon اختصاص دارند.

مدخل هایی برای علاقه مندان به قرون وسطی ، علاقه مندان به مینیاتور ، مجردها ، سکسالولیک ها و بدبینان وجود دارد – مورد دوم برای کسانی که “معتقدند دنیا پر از خرافات و ایده های عجیب است.”

Where File پس از دهه ها دسترسی به کارمندان کتابخانه ، در سال 2017 در دسترس عموم قرار گرفت. (دارن برنهارد / CBC)

کابینت کارتهای نمایه ، واقع در طبقه چهارم کتابخانه ، توسط کتابداران شهر جمع شد و تصمیم گرفتند در مورد رایج ترین س questionsالاتی که دائماً مطرح می کردند کاری انجام دهند.

آنها پاسخها را روی کارتهای کاتالوگ سه در پنج می نوشتند و اگر جوابها خیلی طولانی بود ، آنها کتابها ، مجلات و روزنامه ها – و صفحات خاص – را درج می کردند که اطلاعات را می توان در آن یافت.

“یافتن پاسخ این س questionsال ها گاهی اوقات کار زیادی را شامل می شد ، بنابراین آنها کاتالوگ ایجاد کردند [contain] تحقیقات آنها در صورت نیاز دوباره داشتن اطلاعات در دسترس باعث صرفه جویی در وقت زیادی شد ، “گفت بوجولد.

پرونده تجارت شامل مواردی درباره فروشگاه لباس قدیمی وینیپگ است که اگر مجبور نیستید صبح لباس بپوشید ، بسته شده است. (دارن برنهارد / CBC)

با ضرب ورودی ها ، کشوهای بیشتری اضافه شد و کارت ها دوباره به دسته های موضوعی جمع شدند.

گاهی اوقات بریده های کاغذی در جیب های موقت یا کاغذهای بریده شده به کارت اضافه می شدند ، در حالی که سوژه های محبوب تر به کارت های متعددی که با هم جمع می شدند ، گسترش می یافتند.

هرگز دیجیتالی نشود

بوجولد با اشاره به اینکه اطلاعات هرگز دیجیتالی نشده اند ، گفت: “پس از شروع جستجو در این مورد ، می توانید ساعت ها وقت صرف کرده و جزئیات و اطلاعاتی را پیدا کنید که هرگز در این صورت پیدا نمی کنید” ، بنابراین بیشتر آنها فقط در پرونده وجود دارد.

“اینکه بگوییم همه چیز در اینترنت است مغالطه است. این درست نیست. و ما هنوز هم از Where File دقیقاً استفاده می کنیم زیرا برای موضوعاتی که در مورد مانیتوبا تخصص دارند ، کمتر می توانید آن را در جای دیگری پیدا کنید.”

اطلاعاتی در مورد ساختمانها ، خیابانها ، اجتماعات ، مشاغل و شخصیت ها وجود دارد – نوازندگان ، هنرمندان ، نویسندگان ، پخش کنندگان ، بازیگران ، ورزشکاران ، سیاستمداران ، فرماندهان نظامی.

آیا می خواهید در مورد خدمات پستی در شهرک Red River Settlement قبل از وینیپگ یا نامه سورتمه حمل سگ از نروژ هوس به وینیپگ بدانید؟ در مورد ارتباط عروسک زیبایی ایتون یا ارتباط وینی پگ با مجله Playboy چطور؟

آیا می دانید روزگاری افتخاری به نام سفارش دروازه به ساکنان فورت گاری برای خدمات شایسته به جامعه اعطا شده است؟

آیا می خواهید همه چیز را در مورد پل های وینیپگ بدانید؟ File Where از آن پشتیبانی می کند. (دارن برنهارد / CBC)

همانطور که سن یک درخت با حلقه ها اندازه گیری می شود ، گذشت زمان را می توان در جوهر استفاده شده برای ورودی های File مشاهده کرد ، که از قلم های چشمی به سمت روبان تحریر و قلم های توپ دار پیش می رود.

بوجولد گفت: “شما تاریخچه کاتالوگ را احساس می کنید. می بینید که افراد زیادی در آن سهیم بوده اند.”

“این خود نوعی یک مصنوعات تاریخی است – جلوه ای فیزیکی از موضوعاتی که در آن سالها مورد توجه وینیپگرها بود.”

پرونده مربوط به تاریخ شهر وینیپگ دارای هفت کارت است – همانطور که در مورد پل های این شهر حاوی تاریخ ساخت ، تخریب و بازسازی آنها است. قدیمی ترین دهانه موجود ، جایی که پرونده می تواند به شما بگوید ، Redwood (پل هری لازارنکو فعلی) است که در سال 1908 ساخته شده است ، در حالی که طولانی ترین آن Slaw Rebchuk با 660.2 متر است.

کشوی وینیپگ پر از واقعیت ها و چیزهای بی اهمیت در مورد شهر است. (دارن برنهارد / CBC)

به خوبی شناخته شده است که وینی پو به نام وینی پگ نامگذاری شده است ، اما آیا می دانید او واقعاً یک زن بود؟ وینی تا 12 ماه مه سال 1934 زندگی کرد ، در حالی که در 20 سالگی به اتهام کشیده شد جمجمه او در باغ وحش لندن ذخیره شد و در سال 2015 به نمایش گذاشته شد.

گلن موریس ، عضو انجمن گفت: “اگر ما هرگز با یک سوال گیر افتادیم ، پرونده کجا روز را نجات داده است”دستیار خدمات تشکیل در کتابخانه.

در حالی که بیشتر مطالب منیتوبا یا وینیپگ محور است ، صدها کارت دیگر بر روی مواردی مانند الفبای املایی آوایی ، دعا برای افسران پلیس و دیگری برای ماهیگیران یا لو بریسی – بازیکن بیس بال یک پا – و چتربازی وجود دارد. .

اولین پرش موفق از هواپیما در سال 1912 در سنت لوئیس اتفاق افتاد ، اما اولین موجودی که با چتر نجات پرید سگی بود که در سال 1785 از یک بالون هوای گرم در فرانسه افتاد.

برخی از کارت ها با بریده های روزنامه ها و مجلات همراه است. (دارن برنهارد / CBC)

مونیک وورونیاک ، کتابدار خدمات اطلاعات ، گفت: “این قسمت هایی از مغز جمعی تاریخی وینیپگ است که به مرور منجمد می شود.” “افراد درباره چه چیزی تحقیق می کردند؟ چه تکالیف مدرسه ای ممکن است داشته باشند؟ چه موضوعاتی برای آنها نگران کننده بود؟ پرونده کجا این موضوع را به ما می گوید.”

“یک چیز وینیپگ”

این مجموعه در دهه 1960 شروع به کار کرد و تا اوایل دهه 2000 نگهداری می شد. کابینت در اتاق کارمندان نگهداری می شد و منحصراً توسط کارمندان کتابخانه استفاده می شد.

Bujold کاملاً مطمئن نیست که چه تعداد ورودی در File Where وجود دارد اما گفت “ما با هزاران نفر صحبت می کنیم”.

فایل Where را می توانید در اتاق تاریخ محلی ، در پشت پشته های طبقه چهارم کتابخانه هزاره پیدا کنید. (دارن برنهارد / CBC)

این کتاب تا چند ماه پیش در دسترس عموم قرار نگرفت ، زمانی که جای جدید خود را در اتاق تاریخ محلی کتابخانه هزاره به دست آورد ، ناشی از پیشنهادات کتابداران فعلی مانند وورونیاک.

“وقتی مردم با كتابخانه عمومی خود تماس می گیرند و سوالی را می پرسند ، خواه این چیزی سرراست باشد یا شخصی مربوط به نیازی است كه آنها دارند ، من دوست دارم فكر كنم كه آنها بخشی از خودشان را به ما هدیه می دهند و مسئولیت مراقبت از آنها برای ما مسئولیت است تا زمانی که پاسخی پیدا نکردیم و سپس آن را به شخصی که س askingال می کند تحویل دهیم. “

“برای من ، شواهد مربوط به کار کتابخانه ، مانند آنچه که در Where File ذخیره شده است ، گواه مراقبت و تعامل با جامعه است. من می خواستم مردم این مراقبت را ببینند و حتی آن را در نوک انگشتان خود داشته باشند.”

ورودی های این کارت ها به خودی خود مانند کپسول های مینیاتوری هستند که از سالها قبل با قلم های چشمی به قلم های توپی مشخص می شوند. (دارن برنهارد / CBC)

اگرچه این پرونده از اوایل دهه 2000 به طور مرتب به روز نشده است ، اما گاهی اوقات ممکن است یک کتابدار در کارت موجود یک ورودی اضافه کند یا یک موضوع جدید برای موضوعی که مورد توجه است ایجاد کند.

به عنوان مثال ، مورد اخیر مربوط به فارون هال است ، مردی که پس از پرش به رودخانه سرخ متورم رودخانه برای نجات یک نوجوان در سال 2009 به قهرمان بی خانمان وینیپگ معروف شد. در سال 2014 ، بدن هال از همان رودخانه بیرون کشیده شد.

مری رابینسون ، مدیر دانشگاه گفت: “خواهرم در کتابخانه های سراسر کشور ، از نیوفاندلند تا جزیره ونکوور کار کرده است ، و هرگز چیزی را به نام” پرونده کجا “نشنیده است.دستیار خدمات اطلاعات.

“این یک چیز وینیپگ است.”


اطلاعات بیشتر از Where Where

  • قلم مورد استفاده برای شعار در تاج شهر وینیپگ Futura Bold است.
  • اولین فیلمی که در وینیپگ به نمایش درآمد یک فانوس جادویی در سالن سنت جان در 5 آوریل 1861.
  • اولین تئاتر زنده در وینیپگ توسط سربازان انگلیسی آغاز شد که در سال 1870 با اکتشاف وولسلی به فورت گاری آمدند. صحنه در فروشگاه متعلق به اندرو مک درموت (نزدیک خیابان مک درموت فعلی) بود.
  • اولین “مکالمه” در اکتبر 1928 در متروپولیتن به نمایش درآمد.
  • اولین پیست سرپوشیده در خیابان پرنسس بود اما به دلیل نامناسب بودن ساختمان از بین رفت. در سال 1892 بازسازی شد و لیگ هاکی Northwest Hockey در آنجا بازی کرد.
  • اولین مشارکت – یک مفهوم ترکیبی از یک مسیر دویدن و دویدن با ایستگاه های ورزشی – در پارک کروکوس Transcona واقع شد.
  • آخرین اسکناس دلار در ساعت 3 بعد از ظهر 30 ژوئن 1989 برای بانک های منصوب صادر شد.
  • سنت بونیفاس قدیمی ترین بیمارستان وینیپگ است که در سال 1871 با چهار تخت افتتاح شد. اما دیگری وجود داشت که در همان زمان ، در نبش خیابان مک درموت و خیابان آلبرت افتتاح شد. زنان خانه دار روستا به زخم های ناشی از گلوله ، تب حصبه و مالاریا تمایل داشتند. بیمارستان به زودی به دلیل کمبود بودجه تعطیل شد ، اما در سال 1872 بازگشایی شد و هر روز یک دلار برای یک تخت عمومی هزینه کرد. بعداً مکانهایی را جابجا کرد و اکنون به عنوان مرکز علوم بهداشتی شناخته می شود.