ممنوعیت Potlatch | رادیو سی بی سی

زندگی مخفی کانادا

ممنوعیت نزدیک به 70 ساله استفاده از potlatch، چندین دهه پس از پایان رسمی آن همچنان بر بسیاری از کشورهای اول در امتداد شمال غربی اقیانوس آرام تأثیرات موجی دارد.

دولت کانادا مراسم سنتی را از سال 1884 تا 1951 غیرقانونی اعلام کرد

عکسی که در سال 1914 توسط ادوارد کورتیس از یک کواکواکاواکو با رقصنده ها و خوانندگان گرفته شده است. این ممنوعیت ده‌ها سال در کانادا غیرقانونی بود و برخی از رهبران و فعالان بومی می‌گویند که اثرات این ممنوعیت هنوز هم احساس می‌شود. (ادوارد کورتیس/هستوریکا کانادا)

در سال 1921، رئیس دن کرانمر یک Potlatch مخفی برگزار کرد – مراسمی که توسط بسیاری از ملل اول در امتداد شمال غربی اقیانوس آرام جشن گرفته شد. اما از آنجایی که این مراسم توسط دولت کانادا ممنوع شده بود، مقامات مردم را دستگیر کردند و بسیاری از وسایل تشریفاتی را مصادره کردند. این اشیاء سپس در مجموعه‌های خصوصی و موزه‌های سراسر جهان قرار گرفتند.

این قسمت سفر پر پیچ و خم اثرات موج دار ممنوعیتی را که تقریباً 70 سال به طول انجامید، نشان می دهد. با بیل کرانمر، پسر دن کرانمر از مرکز فرهنگی اومیستا به گفتگو می نشینیم تا از داستان پدرش و روند طولانی بازگرداندن این اقلام گرانبها توسط مردم کواکواکاواکو مطلع شویم.

رابرت دیویدسون، 22 ساله، (راست) و پدربزرگش Tsinii در روز بالا بردن قطب. (هیئت ملی فیلم)

ما همچنین با مربی سارا فلورانس دیویدسون صحبت می کنیم تا درباره کتاب با او صحبت کنیم Potlatch به عنوان آموزش و پرورش، آنچه او از طریق Potlatch آموخته است و چگونه پدرش، هنرمند هایدا، رابرت دیویدسون، برای بازپس گیری مراسم و تمرینات هنری پس از ممنوعیت تلاش کرد.

با مهمانان رئیس بیل کرانمر و سارا فلورانس دیویدسون.

مراجع کلیدی