مناطق مقدس، شکارگاه ها، تله ها: اعضای Kátł’odeeche درباره آنچه در آتش از دست داده اند فکر می کنند.

صبح قبل از آتش‌سوزی جنگلی، اولین ملت کاتولودیچه را مجبور کرد نه یک‌بار، بلکه دو بار تخلیه کنند، آنا کسپر گفت که یک گله کاریبو در نزدیکی جامعه NWT شروع به حرکت در امتداد ساحل دریاچه اسلیو بزرگ کرد.

عضو Kátł’odeeche گفت: “به یکباره، آنها این سفر را انجام دادند – همه آنها در حال دور شدن بودند.” “بنابراین حدس می‌زنم آنها می‌دانستند که آتش‌سوزی در حال وقوع است. آنها در امتداد ساحل دریاچه قدم می‌زدند.”

کاریبو در امتداد رودخانه هی، خط ساحلی NWT قدم می‌زند

بکی آیلوارد، از هی ریور، NWT، این ویدیو را از راه رفتن کاریبو در پشت خانه‌اش در جزیره واله در ۱۴ مه ۲۰۲۳ گرفت. بعداً در همان روز، آتش‌سوزی جنگلی منجر به دستور تخلیه در کاتولودیچه اولین ملت و رودخانه هی شد.

روز پنج‌شنبه، نزدیک به دو هفته پس از شروع، NWT Fire اعلام کرد آتش‌سوزی غیرقابل کنترل در آستانه کاتولودیچه اولین ملت (KFN) و شهر هی ریور بوده است.در حال برگزار– یعنی تا زمانی که شرایط فعلی ثابت بماند، انتظار نمی رود رشد کند.

برخی از نزدیک به 3500 نفری که مجبور به فرار از منطقه شدند، روز پنجشنبه شروع به بازگشت به رودخانه هی کردند. با این حال، Kátł’odeeche خارج از محدوده باقی مانده است، تا حدی به دلیل آسیب شدید وارد شده در روزهای اول آتش سوزی، که در دفتر گروه و همچنین خانه های فردی سوخت.

اما تنها خانه های متعلق به مردم نیست که ویران شده است.

زیستگاه ها سوختند

خارج از مرکز تخلیه در Yellowknife، اعضای Kátł’odeeche هنوز منتظر بازگشت به خانه هستند، گفتند 3200 هکتار زمین سوخته زیستگاهی برای انواع حیات وحش است: کاریبوهای جنگلی، گوزن ها، خرس ها، روباه ها، بیش از حد، خرگوش، پرندگان و بسیاری دیگر.

جو تامبور گفت: “حیوانات کوچک زیادی مانند موش های کوچک، سنجاب ها وجود دارند.” منطقه آنهاست. اگر سوختند، اگر جایی برای رفتن نداشته باشند، 10 تا 12 سال دور خواهند شد.»

حادثه ای که در اوایل هفته رخ داد، چگونگی کنار آمدن حیوانات با آتش را روشن می کند.

جورج باگینز، که امنیت KFN را انجام می دهد، به سی بی سی نیوز گفت که او روز چهارشنبه به یک خرس سیاه نر 3 ساله که آتش نشانان را تعقیب می کرد، شلیک کرد. وی گفت: آتش سوزی ها و تغییرات زیستگاه حیوانات را تهاجمی تر کرده است.

“در حال حاضر آنها به خوبی ترسیده اند، زیرا آتش و چیزهایی مانند آن آنها را در گوشه و کنار گذاشته است، نه؟ آنها فقط وارد حالت حفاظتی می شوند و فقط به هر چیزی حمله می کنند.”

مردی که اسلحه ای در کنار کامیون به دست گرفته است.
جورج باگینز، که در بخش امنیت برای ملت اول کاتولودیچه کار می کند، گفت که او روز چهارشنبه به یک خرس سیاه که آتش نشانان را تعقیب می کرد شلیک کرد. او گفت که حیوانات توسط آتش سوزی جنگلی “گوشه” شده اند و ترسیده اند. (Juanita Taylor/CBC)

آتش‌سوزی‌ها یک اتفاق طبیعی و ضروری در جنگل‌های شمالی است، اما با تغییر اقلیم، انتظار می‌رود که شدیدتر شود. پاییز گذشته، یک اکولوژیست جنگل با دولت NWT در آنجا گفت اطلاعات کافی نبود تا بفهمند که آیا ویژگی های آتش سوزی منطقه در حال تغییر است یا خیر.

طبق اعلام دولت منطقه ای، آتش سوزی جنگلی نزدیک رودخانه هی و KFN با وسعت 3200 هکتار، سومین آتش سوزی بزرگ جنگلی از میان 17 آتش سوزی جنگلی تا کنون در سال جاری است. برای درک بیشتر این موضوع، آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال گذشته بیش از 650000 هکتار از زمین‌ها را در مناطق دهچو، شمال و جنوب Slave و Sahtu در NWT سوزاند.

خطوط تله گم شدند

تمبور با در دست داشتن نقشه ای از منطقه سوخته به مناطق مختلفی اشاره کرد که به نظر می رسد آسیب دیده اند.

او گفت: «این بیشتر مناطق مردابی است. “از اینجا تا آنجا، یک رودخانه کوچک وجود دارد، مانند یک برکه … بسیاری از گیاهان، حیوانات زیادی وجود دارد. تا آنجا که ما می دانیم، ما هیچ کابینی در آنجا نداریم.”

مردی با کت آبی، کلاه توپ سیاه و با عینک به دوربین نگاه می کند.
جو تامبور، یکی از اعضای کاتولودیچه اولین ملت، گفت زمینی که توسط آتش سوزی سوخته زیستگاه انواع حیات وحش است. او گفت که برخی از این حیوانات تا چندین سال دیگر بر نمی گردند. (لینی لامبرینک/سی بی سی)

تامبور گفت که در امتداد Sandy Creek که در لبه شرقی منطقه سوختگی قرار دارد، کابین هایی وجود دارد.

او گفت که یک اقامتگاه بیابانی نیز در آن منطقه وجود دارد، اما او شنیده است که از آتش محافظت شده است.

NWT Fire روز جمعه تایید کرد که لژ آسیبی ندیده است – با آتش سوزی عمدی که پوشش گیاهی اطراف را پاکسازی می کرد، با موفقیت محافظت شد.

تامبور و پیتر سابورین، یکی از اعضای شورای گروه KFN، گفتند که اعضای جامعه در درجه اول برای شکار به دریاچه بوفالو، نزدیک‌تر به مرز آلبرتا می‌روند. آنها گفتند، اما برخی حیوانات را در زمینی که اکنون سوخته است نیز درو می کنند.

حداقل یکی از اعضای KFN گفت که در آتش سوزی یک خط گیره را از دست داده است. نسل‌ها در خانواده‌اش بوده است، و او دیگران را نیز در منطقه سوخته می‌شناسد.

سابورین که با گروه شکارچیان و تله‌گیران محلی نیز همکاری می‌کند، گفت که مسیرهای مورد استفاده برای شکار اکنون احتمالاً پوشیده از درختان سوخته و افتاده خواهند بود. او گفت که وقتی جنگل دوباره رشد می کند و حیوانات باز می گردند، این مسیرها باید قطع شوند.

او گفت: “خیلی چیزها در آن مناطق اتفاق می افتد. حتی بریدن چوب برای گرم کردن خانه ها و این، افراد زیادی هستند که از آن مناطق برای کارهای سنتی استفاده می کنند.”

مناطق مقدس سوخت

هر سه عضو گفتند که مناطق مقدسی نیز در محدوده آتش وجود دارد – مکان هایی که اعضای جامعه در آنجا دفن شده اند.

زن به نقشه کاغذی اشاره می کند
آنا کسپر، یکی از اعضای کاتولودیچه اولین ملت، به منطقه ای در جامعه خود اشاره می کند که در آن دو حیاط قبر وجود دارد. او در مورد آتش سوزی گفت: “خیلی نزدیک شد.” (CBC)

آنا کاسپر، با اشاره به نقطه ای در قلب منطقه سوخته روی نقشه، گفت: “یک سالخورده بسیار مسن در آنجا دفن شده است، و یک کودک خردسال که او بزرگ کرده است.” “درست در یک منطقه بوته زار، واقعاً واقعاً پر از بوته است، رسیدن به آن سخت است.”

او گفت همچنین یک جفت قبرستان – یکی آنگلیکان و دیگری کاتولیک – در شمالی ترین نقطه آتش وجود دارد.

“خیلی نزدیک شد… من می دانم که این چیزی بود که نگرانش بودم.”