میلیون‌ها اثر بومی هنوز در موزه‌های سراسر کانادا به نمایش گذاشته می‌شوند

بر کسی پوشیده نیست که برای صدها سال، آثار باستانی از جوامع بومی دزدیده شده و در موزه‌های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن مردم بومی به نمایش آثار باستانی ما در موزه‌ها عادت کرده‌اند بدون اینکه دلیل آن را زیر سوال ببرند.

زمانی که من جوانتر بودم معمول بود که به این مکان ها بپردازیم و خودمان آثار را ببینیم. به عنوان یک فرد سیاه پا، پذیرفتن این واقعیت که تاریخ شما به نمایش گذاشته می شود، به یک هنجار اجتماعی تبدیل شد.

سریال چیزهای دزدی بریتانیاکه اکنون به صورت رایگان در CBC Gem پخش می شود، تاریخچه پیچیده برخی از این مصنوعات را برجسته می کند.

اپیزود «کلاغ پرواز می‌کند» به داستان شاهکارهای شاه‌پای بلک فوت، که بیش از 100 سال در موزه‌ای در اکستر در بریتانیا نگهداری می‌شد، می‌پردازد. Chief Crowfoot یکی از امضاکنندگان معاهده 7 بود که بین Blackfoot و Crown در سال 1877 امضا شد. سیسیل دنی که همچنین یکی از امضاکنندگان مشترک بود، افتخارات خود را به دست آورد که شامل یک پیراهن پوست سیاه مهره‌دار همراه با ساق‌های همسان بود.

تماشا | چگونه شاهکارهای شاه گاووت 150 سال را در موزه ای در انگلستان سپری کردند؟

شاهزاده رئیس Blackfoot Crowfoot 150 سال را در انگلیس گذراند: چیزهایی که بریتانیا دزدید

چگونه لباس کروفوت هزاران مایل دورتر در موزه ای در اکستر، انگلستان قرار گرفت؟

“نیازی به رفتن به موزه برای شناخت فرهنگم نداشتم”

وقتی بزرگ شدم، پدرم مترجم موزه گلنبو در کلگری بود. به یاد دارم که از پله های پیچ در پیچ بالا رفتم و به طبقه دوم رسیدم، جایی که نمایشگاه Blackfoot واقع شده است. وقتی وارد نمایشگاه می‌شوید، یک تیپی بزرگ به سبک Blackfoot با مانکن‌هایی در داخل آن وجود دارد. همراه آن عکس‌های متعددی بر روی دیوار، دستکش‌های مهره‌دار و دیگر آثار هنری در ویترین‌ها، و ویدئوهایی از بزرگان جامعه ما است که داستان‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و درباره اهمیت مراسم ما صحبت می‌کنند.

با قدم زدن در آن فضا احساس آشنایی داشتم، تقریباً انگار می توانم به خانه برگردم و این وسایل را در زندگی روزمره خود ببینم.

پدربزرگ من مردی آگاه بود. زبان پای سیاه همیشه در خانه ما صحبت می شد. او یک رقصنده بود، بنابراین من با روسری و عصای عقاب او آشنا بودم. او اهمیت زنده نگه داشتن وجود ما را درک کرد. او مطمئن شد که من در سنین جوانی می‌دانم چرا لکه‌کردن و دعا کردن مهم است.

من برای آشنایی با فرهنگ خود نیازی به رفتن به موزه نداشتم، پس چرا نمایشگاه های بومی معمولاً در موزه های سراسر کانادا یافت می شد؟

“این ما را در کپسول زمان نگه می دارد”

من معتقدم که مصنوعات ما در این مراکز توسط افراد غیر بومی به نمایش گذاشته می شود تا این ایده را پیش ببرند که ما مردمان گذشته هستیم. این بخشی از یک روایت غربی است که سعی دارد تاریخ واقعی آنچه را که برای مردم بومی این قاره اتفاق افتاده است پاک کند.

وقتی اقلام ما مربوط به 100 سال پیش در یک موزه در کنار تصاویر آن زمان به نمایش گذاشته می شود، ما را در کپسول زمان نگه می دارد. بسیاری از این نمایشگاه‌ها نمی‌دانند که ما چگونه در جامعه تکامل یافته‌ایم. مهمتر از آن، آنها نسل کشی را که برای مردم بلک فوت و سایر فرهنگ های بومی رخ داد که منجر به تهیه و فروش این اقلام برای سود توسط افراد غیر بومی شد، به رسمیت نمی شناسند.

جامعه ما به شکل امروزی بر پایه و اساس ایجاد شده است دکترین کشففرمان پاپ که در قرن پانزدهم برای توجیه استعمار سرزمین بومی صادر شد، که می گوید: «تهاجم، جست و جو، دستگیری، شکست دادن و تسلیم کردن همه ساراسین ها [Arabs or Muslims] و مشرکان و سایر دشمنان مسیح.»

برای دستیابی به چنین سیاست‌هایی، شما سرزمین و هویت یک فرد را سلب می‌کنید و او را به یک سیستم وابسته می‌کنید، کاری که مدارس مسکونی هندی مأمور انجام آن شدند.

این اقدامات، همراه با کلیشه ها و تصورات رایج از مردم بومی در رسانه ها، این روایت را ایجاد کرده است که فرهنگ، سنت ها و مردم ما دیگر در جامعه مدرن وجود ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از آثار باستانی از قلمرو اجدادی خود آواره شده و برای مشاهده دیگران به کشورهای خارجی آورده شده است. این انجمن موزه های کانادا تخمین زده می شود که 6.7 میلیون اشیاء بومی و بقایای انسان هنوز در موزه های کانادا نگهداری می شود.

“قدرت جامعه تاریخ ما را زنده نگه می دارد”

هنگامی که در سال 2022 کتانی Chief Crowfoot به کشور Siksika در آلبرتا بازگردانده شد، قدرت ارتباط با جامعه را نشان داد.

که در چیزهای دزدی بریتانیاکنت آیونگمن، که به عنوان بخشی از هیئت بلک فوت در اکستر حضور داشت، احساساتی را که در هنگام پرده برداری از جلیقه کرافوت احساس کرد، شرح می دهد: “من به نوعی شروع به غاز کردم، اوه. واقعا احساس افتخار کردم.”

تماشا | رئیس اوری کروفوت برای پس گرفتن جلال پدربزرگ جدش مبارزه کرد

رئیس اورای کروفوت برای بازپس گرفتن اجناس پدربزرگش جنگید: چیزهایی که انگلیسی ها دزدیدند

رئیس کروفوت یک جنگجو و دیپلمات بود که معاهده شماره 7 را در سال 1877 امضا کرد. شاهزاده او بیش از یک قرن را در موزه ای در اکستر گذراند.

در طول نسل‌هایی که از کانادا رنج کشیده‌اند، ما آن ارتباط معنوی را که به ما اجازه می‌دهد چنین احساساتی را تا این حد عمیق احساس کنیم، از دست نداده‌ایم. من معتقدم این به این دلیل است که ما افرادی مانند پدرم را داریم، که اگرچه او قربانی سیستم مدارس مسکونی بود، اما می‌دانست که نمی‌توانیم ارتباط خود را با فرهنگ خود از دست بدهیم.

عقاب دشت Tawnya (Sa Sii nakii) یک سیاه پا است (Siksikaitsitapi) نویسنده ای از ملت پیکانی. او مدرک ارتباطات را در دانشگاه مونت رویال در کلگری به پایان رساند و به خانه بازگشت تا زمان خود را برای کمک، حفظ و رشد جامعه خود اختصاص دهد.