نخست وزیران دشت لامتی را به دلیل پیشنهاد اینکه اتاوا ممکن است به قدرت استان ها بر منابع طبیعی نگاه کند انتقاد کردند.

پیر پویلیور، رهبر محافظه‌کاران و سه نخست‌وزیر غرب از جاستین ترودو، نخست‌وزیر، می‌خواهند که دولت خود را از اظهارات وزیر دادگستری خود جدا کند – که هفته گذشته وعده داد قانون چند دهه پیش را “نگاه کند” که کنترل منابع طبیعی را به چهار کشور می‌دهد. استان های غربی

نخست‌وزیر آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا در بیانیه‌ای مشترک روز سه‌شنبه گفتند: «دولت فدرال نمی‌تواند به‌طور یکجانبه قانون اساسی را تغییر دهد». حتی نباید حقوق منابع را از سه استان پریری سلب کند.

نخست وزیر باید فورا این اظهارات خطرناک و تفرقه انگیز وزیر دادگستری خود را پس بگیرد.»

رهبر اپوزیسیون، پیر پویلیور، وزیر دادگستری دیوید لامتی را به تهدید به لغو قانون اساسی و در اختیار گرفتن کنترل فدرال بر منابع استانی متهم کرد.

پویلیور در توییتر خود نوشت: «من هرگز اجازه این حمله ائتلاف پرهزینه به کارگران منابع پریری ما را نمی‌دهم. من غربی ها را در کنترل منابع و زندگی خود قرار خواهم داد.

توئیت پویلیور لامتی را وادار کرد تا شوت کند.

لامتی بعد از ظهر سه شنبه در توییتی نوشت: «این درست نیست. من هیچگاه دولت خود را به بازنگری در حوزه های صلاحیت استانی متعهد نکردم.»

این جنجال با اظهاراتی که لامتی در 5 آوریل هنگام پاسخ دادن به سؤالات در جلسه مجمع ملل اول بیان کرد، برانگیخت.

“بی مناقشه نخواهد بود”

رئیس بزرگ برایان هاردلوت از شورای بزرگ شاهزاده آلبرت و رئیس دونالد ماراکل از موهاوک‌های خلیج کوئینته از دولت فدرال خواستند قانون انتقال منابع طبیعی را لغو کند – قانونی که توسط دولت فدرال و استان‌ها در سال 1930 تصویب شد و اداره کل را منتقل کرد. منابع طبیعی از اتاوا تا چهار استان غربی.

ماراکل گفت: “کانادا منابع طبیعی را به کشورهای دیگر صادر می کند. آنها تریلیون ها دلار درآمد از این منابع کسب می کنند.” این منابع به استان ها داده شد بدون اینکه هرگز از یک هندی بپرسند که آیا انجام این کار خوب است یا خیر، یا کشورهای اول انتظار دارند کانادا با موافقت با این ترتیب چه مزایایی دریافت کنند.”

لامتی نظرات سران را تایید کرد.

او به AFN گفت: «من بدیهی است که در حال حاضر نمی توانم در مورد آن صحبت کنم، اما متعهد هستم که به آن نگاه کنم. “این بی بحث نخواهد بود، تنها چیزی است که می توانم با کمی لبخند بگویم.”

نخست وزیر اسکات مو در یک ماموریت تجاری در هند است.  دولت او سال گذشته یک دفتر تجاری در دهلی نو هند افتتاح کرد.
اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، اظهارات لامتی را “خطرناک و تفرقه‌انگیز” خواند. (مایکل بل/ مطبوعات کانادا)

ثابت شد که این یک دست کم گرفتن است. روز دوشنبه، اسکات مو، نخست‌وزیر ساسکاچوان، اظهارات لامتی را «خطرناک و تفرقه‌انگیز» توصیف کرد.

وزیر دادگستری فدرال بر چه اساسی این اختیار را دارد که به طور یکجانبه ساسکاچوان و سایر استان های غربی را از اختیارات قانون اساسی ما بر منابع طبیعی ما سلب کند؟ او در توییتی گفت.

ساسکاچوان همیشه دلیلی برای نگرانی در مورد دستور کار این دولت فدرال برای نقض صلاحیت و خودمختاری استانی داشته است و ما در دفاع از صلاحیت و خودمختاری خود بی امان خواهیم بود.

نخست وزیر باید فوراً به وزیر دادگستری خود بگوید که او کاری ندارد که حتی در مورد لغو اختیارات قانون اساسی استان های غربی برای کنترل منابع طبیعی ما گمانه زنی کند.”

هدر استفانسون، نخست وزیر مانیتوبا، اظهارات لامتی را “تحریک بی مورد” توصیف کرد.

استفانسون روز سه‌شنبه در توییتر نوشت: «نظرات بی‌ملاحظه وزیر دادگستری فدرال که کنترل منیتوبا بر منابع طبیعی را تهدید می‌کند، باید فوراً لغو شود».

“پیشنهاد اخیر مبنی بر اینکه دولت فدرال به لغو توافقنامه های قانون اساسی انتقال منابع طبیعی از دهه 1930 با مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا نگاه خواهد کرد، نمونه دیگری از بی توجهی تفرقه انگیز به استان های پریری است.”

زنی در مقابل پس زمینه سبز تصویر شده است.
دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا، گفت که هرگونه اقدام برای تغییر قوانین منابع طبیعی، وحدت ملی را به خطر می‌اندازد. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

دانیل اسمیت، نخست‌وزیر آلبرتا از لامتی خواست که از این اظهارات خود عقب نشینی کرده و عذرخواهی کند.

اسمیت روز دوشنبه در توییتی نوشت: «من به تازگی خبر دریافت کردم که وزیر دادگستری فدرال ممکن است تلاش کند توافقنامه انتقال منابع طبیعی 1930 با استان های پریری را لغو کند. این یک خطر بی‌سابقه برای وحدت ملی خواهد بود و آلبرتا این تهدید فدرال را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.»

لامتی سه شنبه برای مصاحبه در دسترس نبود. او در بیانیه‌ای که دوشنبه در توییتر برای شفاف‌سازی نظرات خود منتشر کرد، گفت گوش دادن به نگرانی‌های سران کشورهای اول، بخشی از وظیفه‌اش است.

او نوشت: «برای روشن بودن، در هیچ مقطعی دولت خود را به بازنگری حوزه‌های صلاحیت استانی، از جمله حوزه منابع طبیعی متعهد نکردم. تمرکز کار دولت ما این است که یک برنامه اقدام مشترک با شرکای بومی توسعه دهیم که مسیری را که ما باید در جهت همسویی قوانین و سیاست‌های فدرال با UNDRIP (اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی) طی کنیم را نشان دهد.

توییت لامتی برای اطمینان دادن به نمایندگان محافظه کار ساسکاچوان که قول داده بودند از کنترل استان بر منابع طبیعی محافظت کنند، کمک چندانی نکرد.

15 نماینده مجلس در بیانیه ای مشترک گفتند: «توسعه نفت، گاز و مواد معدنی ما با مقررات دولت لیبرال که برای سرکوب پروژه ها طراحی شده است و مالیات کربن جاستین ترودو باعث افزایش هزینه ها در کانادا می شود، به اندازه کافی سخت است. تصور کنید چقدر بدتر می شد اگر ترودو لیبرال ها کنترل مستقیم توسعه منابع را در دست بگیرند.

نمایندگان پارلمان از جگمیت سینگ، رهبر NDP خواستند که بگوید از این نوع حرکت حمایت نخواهد کرد.

چارلی آنگوس منتقد منابع طبیعی NDP از همه احزاب خواست تا با یکدیگر همکاری کنند.

آنگوس در بیانیه ای رسانه ای گفت: “همه ما باید با هم کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که جوامع بومی قادر به بهره مندی و تصمیم گیری در مورد پروژه های منابع طبیعی بالقوه در سرزمین خود هستند.” این بدان معناست که هم دولت فدرال و هم دولت های استانی موظف به مشارکت در مشاوره مناسب، ایجاد مشارکت های اقتصادی قوی و تعیین استانداردهای بالا برای حفاظت از محیط زیست از سرزمین های سنتی هستند. این راهی است که ما به عنوان یک ملت به جلو حرکت می کنیم.”

رئیس بزرگ کتی مریک از مجمع روسای منیتوبا گفت که انتقال زمین و منابع طبیعی به استان های غربی برخلاف قوانین و آداب و رسوم ملل اول انجام شده است.

او گفت: “ملت های اول هرگز در این روند دخیل نبودند. این کاری بود که به صورت یکجانبه و بدون حضور افراد ملل اول انجام شد.” “من فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که صدای ما نیز شنیده شود. ما بیش از 100 سال است که سرزمین هایمان را با هم تقسیم کرده ایم و باید مورد توجه قرار بگیریم تا پای میز مذاکره باشیم.”

بابی کامرون، رئیس فدراسیون کشورهای بومی مستقل، آنچه را که او به عنوان اظهارات “حیرت انگیز” لامتی توصیف کرد، تحسین کرد و پیامی برای نخست وزیران غرب داشت.

او روز دوشنبه گفت: “شما در استان های خود تجارت نابسامانی دارید، با آن ملل اول تجارت دارید و بهتر است با آنها ملاقات کنید و به آنها گوش دهید.” راه شما راه درستی نیست. راه شما شکست خورده است.

مجمع ملل اول هنوز به درخواست‌های سی‌بی‌سی نیوز برای اظهارنظر پاسخ نداده است.