نمایشگاه جدید میراث هنرمند هایدا، بیل رید، در کنار هنر بومی معاصر را بررسی می کند.

نمایشگاه جدیدی در حال بررسی میراث بیل رید هنرمند هایدا بر هنر ساحل شمال غربی، 25 سال پس از مرگ او است.

رید اغلب به‌عنوان نیرویی شناخته می‌شود که کار دقیقش به تثبیت هنر ساحل شمال غربی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار خلاقانه جهان کمک کرد.

از محبوب ترین آثار او می توان به روح هایدا گوایی، که در فرودگاه بین المللی ونکوور پذیرای بازدیدکنندگان است.

اکنون منتخبی از آثار مجموعه دائمی گالری بیل رید در مرکز شهر ونکوور به همراه قطعاتی از هنرمندان جدید و نوظهور بومی در گالری این گالری به نمایش گذاشته شده است. آینده های روشن نمایشگاه تا ژانویه 2024.

مجسمه چوبی یک کلاغ در بالای سه مرد.
Raven and the First Men یکی از شناخته شده ترین آثار بیل رید است که در موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. (کریستر واآرا/سی بی سی)

به گفته دستیار کیوریتور آلیا بوبار، عنوان نمایشگاه از نقل قولی از رید در سال 1967 الهام گرفته شده است.

بوبار گفت: «او درباره برخی از آثار هنری قدیمی که در موزه‌ها و مجموعه‌ها بودند صحبت می‌کرد و از آنها به عنوان «اشیای غرور درخشان» یاد می‌کرد.

از آنجا، ما آن را چرخاندیم تا درباره آینده‌های روشن صحبت کنیم و به طور خاص بر هنرمندان بومی معاصر ساحل شمال غربی امروز تمرکز کنیم.»

رید با مادرش در ویکتوریا بزرگ شد. پدر او دارای اصالت ترکیبی آلمانی، اسکاتلندی و آمریکایی بود.

اگرچه خانواده هایدای مادرش اغلب برای ملاقات می‌آیند، اما رید هویت هایدای خودش را نمی‌شناخت تا اینکه برای مراسم خاکسپاری پدربزرگش از جزایر ملکه شارلوت دیدن کرد. او در اوایل 20 سالگی بود.

رید قبل از مطالعه و حکاکی جواهرات به سبک هایدا به عنوان گوینده و مجری برای CBC کار کرده بود.

عکس سیاه و سفید مردی با موهای خاکستری که در حال حک کردن یک مجسمه، چکش را حمل می کند.
هنرمند هایدا، بیل رید، که در حال حکاکی یک مجسمه نشان داده شد، به رسمیت شناخته شد و موقعیت برجسته ای در هنر ساحل شمال غربی به دست آورد. (چاک استودی/ مطبوعات کانادا)

را آینده های روشن این نمایشگاه همچنین آثار 14 هنرمند را به نمایش می گذارد که موضوعاتی مانند آشتی و شفای بین نسلی را منعکس می کند.

بوبارد گفت: «ما آثار بیل رید را در سرتاسر نمایشگاه داریم، زیرا هنرمندان در حال انعکاس و پاسخ به آن سبک‌های خاص آثاری هستند که او خلق کرده است».

زن در کنار صفحه نمایش شیشه ای با گوشواره های مهره ای قرمز در داخل ایستاده است.
دستیار کیوریتور آلیا بوبارد در کنار گوشواره‌های مهره‌دار دکمه‌ای ناتاشا سیمور ایستاده است. (مارگارت گالاگر/سی بی سی)

هنرمند ناتاشا سیمور، که Tahitan، Tsimshian و Nisga’a است، گوشواره‌های مهره‌دار پتویی را به نمایش می‌گذارد. پتوهای دکمه ای یک رگالیای سنتی هستند که معمولاً در انواع مختلف مراسم پوشیده می شوند.

بوبارد در اشاره ای به این موضوع گفت: “برای ناتاشا، او به این موضوع اشاره می کرد که چگونه مهره کاری به او کمک کرد تا آسیب های زیادی را که برای اولین بار شروع به کار با مهره می کرد، بهبود بخشد. و این چیزی بود که در داستان بیل نیز مشابه بود.” چگونه رید برای چندین دهه از فرهنگ خود جدا بود و از هنر برای بازگرداندن او به ریشه های سنتی سنتی خود استفاده کرد.

شوشانا گرین، هنرمند معاصر هایدا از Skidegate، در حال نمایش است کلاغ در شهر، که به گفته او نشان دهنده داستان زندگی او در ونکوور است.

گرین گفت: «این در مورد ایده دور بودن از خانه است.

این نقاشی مردی را نشان می دهد که به دیوار گرافیتی نگاه می کند. ماسک و بال های کلاغ روی سر و پشت او نقاشی شده است که نماد کلاغی است که خود را به شکل یک انسان در می آورد.

نقاشی مردی که به دیوار گرافیتی نگاه می کند.  ماسک کلاغ و بال‌هایی روی سر و پشت او نقاشی شده است.
شوشانا گرین می‌گوید که نقاشی او دور بودن از خانه را منعکس می‌کند. (ساوانا پارسونز)

گرین گفت: “یک چیزی که من واقعاً در مورد ونکوور قدردانی می کنم این است که وقتی در آن مراحل تنهایی هستید و احساس انزوا می کنید، گرافیتی های ساحل شمال غربی را می بینید و فقط آنها را آراسته می کنید … فکر می کنم واقعاً عالی است.”