نوادگان مدیر مدرسه مسکونی دانش‌آموزان آمریکایی را در سفر اکتشافی به منیتوبا می‌آورد.

هنگامی که یک استاد دانشگاه ویسکانسین متوجه شد که پدربزرگش یک مدیر مدرسه مسکونی است، او برای جستجوی حقیقت و آشتی به سفری رفت.

کریستن لیندبلوم در Portage la Prairie، در حدود 85 کیلومتری غرب وینیپگ بزرگ شد، زیرا می‌دانست که پدربزرگش ویلیام وارن یک مدیر است و یک مدرسه مسکونی سابق در شهر وجود دارد. او در طی یک گفتگوی معمولی از ارتباط خانواده اش با این مرکز مطلع شد.

لیندبلوم گفت: «این هوا را از نفس من خارج کرد. “من به طریقی می دانستم که چه معنایی دارد که قبلاً هرگز آن را درک نکرده بودم.”

پدربزرگ او در سال 1958 مدیر مدرسه مسکونی پورتیج هندی بود. این دانش باعث شد لیندبلوم با موزه مدرسه مسکونی بومی ملی کانادا واقع در مدرسه قبلی ارتباط برقرار کند.

گروهی از مردم بذرها را در تخت گل می کارند.
دانشجویان دانشگاه ویسکانسین باغی شفابخش در موزه ملی مدرسه مسکونی کانادا کاشتند. (چلسی کمپ/سی بی سی)

این همکاری در دوره دانشگاه ویسکانسین “حقیقت و آشتی اولین ملل کانادا” به اوج رسید، که هفت دانشجو را در طی 10 روز در منیتوبا کشف کرد و در مورد تاریخ مردم بومی در کانادا آموخت.

آنها روز چهارشنبه را صرف ایجاد یک باغ شفابخش اجتماعی در موزه به عنوان راهی برای ایجاد روابط و زندگی آشتی کردند.

لیندبلوم گفت: “ما در ایالات متحده در مورد آن صحبت نمی کنیم. و اغلب اوقات دانش آموزان برای اولین بار در کالج در مورد مدارس شبانه روزی می شنوند. این غیر معمول نیست.” این بچه‌ها می‌خواهند به خانه بروند و کمک کنند… آنها در مورد اینکه چگونه می‌توانیم چیزهایی را که یاد می‌گیریم به دانشگاه برگردانیم، چگونه می‌توانیم کارهایی را که در آنجا انجام می‌دهیم گسترش دهیم، صحبت می‌کنند.»

روی تابلوهای چوبی نام گیاهان به زبان انگلیسی و اوجیبوه نوشته شده است.
باغ شفا دارای علائمی به زبان انگلیسی و Ojibiwe برای برچسب زدن گیاهان خواهد بود. (چلسی کمپ/سی بی سی)

درک آسیب های ناشی از مدارس مسکونی

دنیس میچز، از مردم لانگ پلین، رئیس موزه مدرسه مسکونی است. او می گوید که دیدن دانشجویان دانشگاه قدرتمند بوده و نشان دهنده علاقه روزافزون بین المللی به مدارس مسکونی است.

میچس گفت: «حضور آنها در اینجا بخشی از آشتی است.

مردی ایستاده است که لباس سر بومی و پیراهنی برای حقیقت و آشتی پوشیده است.
دنیس میچس، رئیس موزه مدارس مسکونی بومی کانادا، گفت که آموزش برای بهبود آسیب های ناشی از مدارس مسکونی بسیار مهم است. (چلسی کمپ/سی بی سی)

مدرسه مسکونی پرتیج در سال 1915 افتتاح شد و تا سال 1975 ادامه داشت. این مدرسه یکی از 17 مدرسه مسکونی در منیتوبا بود. تخمین زده می شود که 150000 کودک از جوامع نخستین ملل، متیس و اینویت در این مدارس مسکونی تحصیل کردند.

میچز اعضای خانواده زیادی دارد که مجبور شدند به مدرسه مسکونی پرتیج بروند – از جمله مادرش دوروتی میچس.

میچس گفت: «او با چند تن از دوستانش از مدرسه فرار کرد.

دوروتی می خواست از خانه به کشور لانگ پلین فرار کند اما دستگیر شد.

سرش را برای تنبیه تراشیدند.

او و دوستانش سعی کردند از کیسه های کاغذی برای مخفی کردن سرهای تراشیده شده خود استفاده کنند، اما توسط مدیران مدرسه حذف شدند.

میچس گفت: «آنها از اتفاقی که برایشان افتاد کاملا شرمنده بودند.

عمویش نورمن پیترز تقریباً در این مرکز فوت می کرد. پیترز در کلاس 2 بسیار مریض بود و کارکنان او را بیرون گذاشتند زیرا فکر می کردند او تا پایان شب زنده نخواهد ماند. یکی از دوستان از او مراقبت کرد و از او پرستاری کرد تا سالم بماند.

میچس گفت: «آن‌ها داستان‌های دلخراشی هستند، اما در عین حال داستان‌های انعطاف‌پذیری و امید… آن‌ها باید از آن عبور کرده و از این تجربه جان سالم به در ببرند». “شما در مورد آسیبی که مردم ما متحمل شدند، ترومای بین نسلی و چگونگی تاثیر آن بر روی خانواده ها فکر می کنید.”

میچس گفت که مدارس مسکونی بنا به طراحی، قصد داشتند زبان، فرهنگ و آداب و رسوم بومی را از بین ببرند. تا به امروز، آنها همچنان با چالش های نژادپرستی روبرو هستند.

دختری تخت گل را چک می کند.
مای نو لر، دانشجوی دانشگاه ویسکانسین، نخود فرنگی می کارد. (چلسی کمپ/سی بی سی)

او به آینده امیدوار است زیرا نسل بعدی در مورد حقیقت و آشتی از طریق اعمال می آموزد – مانند سفری که دانش آموزان از ویسکانسین در آن هستند.

دانش آموزان از بازماندگان شنیدند، بازدید مفصلی از موزه داشتند و در فعالیت ها شرکت کردند. هدف یادگیری فرهنگ و تاریخ برای درک تأثیرات مداوم مدارس مسکونی بود.

یک جفت دست کثیف یک گل نارنجی را نگه می دارد.
مدیسون اودانل برای کاشت گل همیشه بهار آماده می شود. (چلسی کمپ/سی بی سی)

لیندبلوم گفت: «برای اینکه ما جلو برویم، برای اینکه شفا پیدا کنیم، باید حقیقت را درک کنیم. ما نمی‌توانیم آن داستان‌ها را کنار بگذاریم یا پنهان کنیم.»

حقایق سخت و شفا

لیندبلوم گفت در حالی که تلاش هایی برای حقیقت و آشتی در ایالات متحده وجود دارد، اما به اندازه کاری که کانادا انجام می دهد، گسترده یا مهم نیستند.

او گفت: “کسی وجود ندارد که آن داستان ها را به اشتراک بگذارد. ما حافظه زنده نداریم.” “فکر می‌کنم گفتن حقیقت سخت است… وقتی حافظه زنده ندارید.”

او گفت که این سفر کاتالیزوری برای صحبت در مورد تاریخ ایالات متحده و کانادا است و همچنین یاد می گیرد که چه چیزی این تجربیات را در هر کشور متفاوت می کند.

دختری در تخت گل پیاز می کارد.
الا هانسون، دانشجوی دانشگاه ویسکانسین، پیاز می کارد. (چلسی کمپ/سی بی سی)

جولیا سیلوستر، کارشناس ارشد آموزش ابتدایی، گفت که دانش آموزان با این سفر متحول شدند.

در حالی که او کتاب خوانده بود و مطالعات آکادمیک انجام داده بود، گفت باورنکردنی است که از بازماندگان در مورد مدارس مسکونی بیاموزیم.

سیلوستر می‌گوید: «داشتن چنین تأثیری از کسی که داستان خود را تعریف می‌کند، جنبه کاملاً متفاوتی دارد. “من دوست دارم بتوانم از این داستان ها استفاده کنم و بگویم که با شخصی آشنا شده ام و این تجربیات را داشته ام و آن را برای آموزش نه تنها به بچه ها، بلکه افرادی که می شناسم… در ویسکانسین” بازگردانم.”