پروژه نام های محلی گوچین جایزه تاریخچه فرماندار عمومی را دریافت می کند

هنگامی که آلستین آندره و اینگرید کریتش کار در یک پروژه کوچک باستان شناسی را در Tsiigehtchic ، NWT ، با ژان لوک پیلون برای شورای قبیله Gwich’in در سال 1992 برای مستند کردن نام مکان های Gwich’in آغاز کردند ، بزرگان از آنها خواستند که آن را گسترش دهند تا کل منطقه استقرار گویچین

بزرگان نگران از دست رفتن نام Gwich’in برای مکان ها بودند.

این گروه موافقت کردند و به سراسر منطقه استقرار گویچین در NWT و یوکان سفر کردند و با 74 نفر از بزرگان و کاربران سنتی زمین کار کردند تا نام ها را ثبت کنند و فهرست میراث فرهنگی را ایجاد کنند.

شارون اسنوشو ، مدیر فرهنگ و میراث شورای قبیله ای گویچین ، گفت: “آنها در آن زمان با بزرگان سفر زیادی در زمین داشتند. آنها سفرهای قایقی یا Skidoo را انجام می دادند و فقط با بزرگترها تحقیق می کردند.”

پروژه مبتنی بر جامعه ، Gwich’in Goonanh’kak Googwandak: مکان ها و نام های Gwich’in ، منجر به ایجاد یک اطلس آنلاین و نقشه های نام مکان در سال 2015 راه اندازی شد.

جزئیاتی از نسخه PDF نقشه نام مکان های سنتی Gwich’in. اطلس تعاملی آنلاین در سال 2015 راه اندازی شد. (موسسه فرهنگی و اجتماعی گویچین)

همچنین منجر به شناسایی رسمی نام های محلی Gwich’in شد.

اسنوشو گفت که دولت سرزمینهای شمال غربی 414 نام محلی گوئیچین را قبول و تصویب می کند در حالی که دولت یوكون 60 نام از 237 مورد ارسال شده را تأیید كرده است. اسنوشو گفت این شورا منتظر تأیید سایر اسامی است.

https://www.youtube.com/watch؟v=Ow8322e3aj8

جایزه عمومی فرماندار

این پروژه همچنین به دست آورد جایزه تاریخچه فرماندار کل برای تعالی در برنامه نویسی جامعه، که روز جمعه طی یک ارائه آنلاین پذیرفت.

کریتچ در یک بیانیه مطبوعاتی از چند نفر از همکاران خود در شورای قبیله ای Gwich’in ، دانشگاه کارلتون و ارتباطات MDT که به ایجاد اطلس و نقشه های تعاملی آنلاین کمک کردند ، تشکر کرد.

وی گفت: “در مورد کار گروهی و قدرت افراد از جنبه های مختلف زندگی و مهارت هایی که برای یک هدف مشترک گرد هم آمده اند صحبت کنید – برای اطمینان از دانش Gwich’in مانند این ، به اشتراک گذاشته شده و به آینده منتقل می شود.”

سایت استاندار کل برای این جایزه عنوان کرده است که این پروژه “به عنوان میراث مهمی برای نسل های آینده عمل می کند و باعث ایجاد الهام برای سایر جوامع بومی می شود که به دنبال رسمیت شناختن نام مکان های بومی هستند.”

داستان های پشت نام

اطلس آنلاین مکان های مختلف در منطقه حل و فصل Gwich’in را نشان می دهد و هنگامی که کاربران مکان نما را بر روی آنها قرار می دهند آنها را تلفظ می کند.

هنگامی که کاربران از قابلیت جستجوی وب سایت برای یافتن مکان استفاده می کنند ، پس زمینه ای را برای نامگذاری آن مکان فراهم می کند.

آلستین آندره در پروژه مکان نام Gwich’in کار می کرد. او در اینجا دیده است که در سال 1993 در مورد مکانهای نام برده در اطراف Nihtavan Diniinlee با پدرش ، Elder Hyacinthe Andre مصاحبه کرده است. (شورای قبیله ای Gwich’in)

یکی از مورد علاقه های Snowshoe در مورد رودخانه ویتکروا است.

“رود ویتکروا به معنی” گریه نکن ” [River]،” او گفت.

وی توضیح داد که نیل کالین ، یک پیر مشهور در جامعه که چند سال پیش درگذشت ، داستانی را بیان کرد که پیر ویتریکووا بعد از تولد او ، تمام مدت ، شبانه روز گریه می کرد.

او و والدینش از رودخانه Vittrekwa عبور می کردند و افراد دیگر با تیم های سگ خود در حال حرکت بودند. والدین ویتریکوا پیر پیرمرد پزشکی را دیدند و از او کمک خواستند. مرد دارویی به آنها گفت: “در حال حاضر ، من به این رودخانه می گویم” نهر گریه نکن “.

اسنوشو گفت: “و در همان جا ، بچه گریه را متوقف كرد.”

وی گفت: این پروژه مبتنی بر جامعه بسیار ارزشمند است زیرا از این زبان استفاده می کند و به جوانان می آموزد که نام مکان ها و تاریخچه آنها را یاد بگیرند.

“[It’s] هدیه ای از بزرگان به جوانان ، “او گفت.