چه عواملی بر رتبه کنکور تاثیر داره؟

 

متاسفانه در کشور ما بر خلاف خیلی از کشور های دنیا کنکور بعنوان سدی برای ورود به آینده دلخواه میباشد و اینکه به جرات میتوان گفت معیاری تعین کننده در انتخاب رشته و نوع دانشگاه است.البته خوشبختانه طبق اصلاحاتی که در سال های اخیر در نحوه پذیرش دانشگاه ها انجام شد بسیاری از رشته ها در انواع دانشگاه ها بدون کنکور قابل ورود هستند و تنها رشته های پزشکی و پیراپزشکی هستند که بدون کنکور و بدون شرکت در این آزمون سرنوشت ساز قبالیت پذیرش را ندارند.در سالی که گذشت سازمان سنجش میزان تاثیر سوابق تحصیلی و کم کردن اهمیت کنکور را تا 60 درصد افزایش داد همچنین در رشته های پزشکی مقرر شد تا ظرفیت هر سال 20 درصد افزایش پیدا کند و همانطور که میدانید در بعضی از رشته های پیراپزشکی همچون پرستاری با توجه به نیاز کشور ظرفیت افزایش پیدا کرده بود.

اما در هر صورت برای داوطلبین رشته تجربی کنکور همچنان سد محکمی است اما قبولی در آن غیر ممکن نیست.در این مقاله در رابطه با انواع عواملی که در رتبه داوطلبین تاثیر گذار است صحبت میکنیم تا با شناخت بیشتر و بدست آوردن دیدی فراتر از آنچه در ذهنتان است بتوانید با بهبود شرایط نتایج مناسب تری در کنکور سراسری برای ورود به رشته دلخواه بدست بیاورید.

نوع برنامه ریزی درسی

مدل برنامه ریزی به عنوان اولین عامل در رتبه کنکور تاثیر گذار است.برنامه ریزی یعنی مشخص باشد شما در طول روز و هفته و ماه قرار است چقدر درس بخوانید،کدام مباحث را بخوانید و با چه ترتیبی بخوانید.این روند تا روز کنکور ادامه پیدا میکند و بدون شک نداشتن برنامه یا اصطلاحا دلبخواهی خواندن تاثیر خوبی در رتبه کنکور شما نخواهد داشت.در اولین قدم با کمک مشاور مشاور سعی کنید برنامه مناسب خودتان که تمامی شرایط از ساعت درس خواندن تا ساعت خوابیدن و غذا خوردن در آن لحاظ شده باشد را تهیه کنید تا در میان مسیر دچار استرس و کمبود وقت نشوید.

برنامه را با دقت و وسواس زیاد تدوین کنید!

منابع درسی مناسب

منابع کنکوری باید مناسب شما انتخاب شود و اگر منابع فراتر از سطح شما یا پایین تر از سطح شما باشد نه تنها تاثیرات مثبت ندارد بلکه ساعت های زیادی تلف میشود و شما از مسیر اصلی دور میشوید و عقب خواهید افتاد.پس با یک تعین سطح ساده میتوان مناسب شما انتخاب شود.منابع شامل جزوات درسی و کتاب های کمک آموزشی یا اساتیدی هستند که دروس مختلف را تدریس میکنند.دقت کنید قطعا لازم نیست برای نتیجه گرفتن از تمام این ها استفاده کنید و البته استفاده از تمام این موارد در صورت لزوم اشکالی ندارد.

منابع را با دقت و وسواس زیاد تهیه کنید!

محیط و شرایط زندگی

برای درس خواندن هرکسی روش خود را دارد. ممکن است در کتابخانه راحت باشد یک نفر در  زمان درس خواندن راه برود و شخص دیگری دراز بکشد پس خود را ملزم به روش خاصی نکنید و هرطور راحت هستید درس بخوانید.شرایط زندگی هم بسیار تاثیر گذار است برای مثال افرادی هستند که قصد شرکت در کنکور را دارند اما شاغل هستند یا خانوم متاهلی که بچه هم دارد توانایی شرکت در کنکور را در خود میبیند.قطعا هرکسی با هر شرایطی میتواند در کنکور شرکت کند و نتیجه بگیرد اما بشرطی که اولویت را کنکور قرار دهد و شرایط غیر متعارف خارج از آن را در چند ماه متهی به کنکور مدیریت کند.

بیتعارف کنکور سراسری رقابت سختی است و باید واقع بین بود و در حال حاضر با وجود این همه رقیب سرسخت نمیتوان گفت مثلا با روزی 3 ساعت درس خواندن در زمان بیکاری میشود بهترین نتیجه را گرفت پس حتما باید شرایط مدیریت شود و برنامه ریزی ساعتی مناسب انجام شود همچنین محیطی که در آن برای درس خواندن راحت هستید فراهم شود.

محیط درس خواندن را با دقت انتخاب کنید و شرایط را با وسواس مدیریت!

مشاور و پشتیبان کنکور

داشتن مشاور و پشتیبان بسیار میتواند تاثیر گذار باشد اگر مشاور حرفه ای و با تجربه باشد شما را ورای تصورتان بالا میکشد و برعکس اگر صرفا هدفش کسب درآمد باشد و مشاور دلسوزی نباشد شما را به زمین خواهد زد. داشتن مشاور را نمیتوان برای همه الزمی دانست اما میتوان آن را بعنوان یک کاتالیزور در نظر گرفت که باعث بالا رفتن  سرعت شما و عدم تلف شدن زمان و معرفی منابع درست و البته برنامه ریزی حرفه ای دانست. برای دریافت مشاوره حرفه ای از مشاوران مجموعه آموزشی کنکور مشاور کمک بگیرید. 

قوانین کنکور سراسری

قوانین زیادی در کنکور تغیر کرده است و طبعا مانند خیلی از تغیرات بعضی ها راضی هستند و بعضی دیگر به این تغیرات شکایت دارند در هر صورت باید این تغیرات را بپذیرید و خود را با آن منطبق کنید.البته تغیراتی که در حال حاضر انجام  شده است در کل خوب هستند.از جمله این تغیرات افزایش تعداد دفترچه سوالات کنکور به 3 دفترچه است که در واقع دفترچه سوالات اختصاصی 2 تا شده است پس زمان بندی پاسخ به سوالات تغیر میکند و امکان تقلب کردن در کنکور کم میشود.تاثیر سوابق تحصیلی 60 درصد خواهد شد و با اینکار نمرات مدارس و امتحانات نهایی اهمیت بیشتری پیدا میکنند و ترافیک کنکور به دلیل پایین آمدن تاثیر معدل در رشته های غیر مرتبط کمتر میشود.

برای مثال اگر شما دیپلم انسانی دارید و قصد دارید در کنکور تجربی شرکت کنید یا بلعکس به دلیل اینکه دیپلم  شما غیر مرتبط است دارای شانس یکسان با دانش آموز فارغ التحصیل تجربی نخواهید بود و این قانون باعث میشود به مرور زمان شرکت کنندگان کنکور به تعداد واقعی نزدیک شود.از دیگر تغیرات کنکور در نحوه پذیرش است که در آن بسیاری از سهمیه ها حذف شده و میزان پذیرش پزشکی به 20 درصد در هر سال افزوده شده است.

قوانین را با دقت و وسواس زیر نظر داشته باشید!

روحیه و انگیزه  شرکت در کنکور

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار داشتن روحیه رقابتی است و قطعا داوطلبین ضعیف زیر پای داوطلبین قدرتمند له میشوند.شما در حال  ورود به جنگی سخت هستید پس باید از نظر روحی هم آماده جنگ باشید.مهم ترین عامل داشتن انگیزه است.نباید خسته شوید و تا [رین لحظه باید امید و انگیزه داشته باشید شاید کمی خنده دار بنظر برسد اما چرا پسر ها با وجود بی خیال بودن نتایج بهتری نسبت به دختر خانوم های سخت کوش میگیرند؟

جواب مشخص هست چون دختر ها احساسی هستند و هر چیز پیش بینی نشده ای آن ها را بهم میریزد در حدی که در موارد زیادی دیده شده استرس وارد شده در سر جلسه کنکور باعث میشود داوطلب بطرز باور نکردنی ای تمام تلاش یک ساله را  به باد دهد پس از همین لحظه تا زدن آخرین تست در جلسه کنکور باید قدرتمند و با روحیه باشید چرا که برنده کسی است که بالاترین انگیزه را برای فتح این رویا داشته باشید.

با قدرت،انگیزه و هدف باش تا به آن چه در سر داری برسی!

مهم ترین عوامل تاثیر گذار در مسیر کنکور و نتیجه گرفتن یا نگرفتن طبق تحقیقات و تجربیات و البته مصاحبه با تعدا زیادی از داوطلبین کنکور در چند  سال اخیر برایتان بازگو شد.در نگاه اول ساده بنظر میرسد اما زمانی که در مسیر قرار میگیرید رعایت همین نکات ساده میتواند شما را ده ها قدم از مابقی رقبا جلو بیاندازد.