کمیته اجرایی AFN برکناری رئیس ملی را توصیه می کند

به گزارش سی‌بی‌سی نیوز، کمیته اجرایی مجمع ملل اول روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به روسای مجلس توصیه می‌کند روزآن آرچیبالد را به عنوان رئیس ملی در نشست بعدی خود برکنار کنند.

این قطعنامه بیان می‌کند که تحقیقات منابع انسانی در مورد رفتار آرچیبالد نشان می‌دهد که طبق منابع متعددی که در جلسه حضور داشتند و نسخه‌ای از قطعنامه با سی‌بی‌سی نیوز به اشتراک گذاشته شده است، او خط‌مشی آزار و اذیت و افشاگر سازمان ملی، همراه با منشور رفتاری و اخلاقی آن را نقض کرده است.

سی‌بی‌سی به‌طور مستقل محتوای گزارش‌های تحقیقات را تأیید نکرده است.

آرچیبالد در پاسخ به قطعنامه کمیته اجرایی در پاسخ به این تصمیم کمیته اجرایی AFN گفت: “کمیته اجرایی AFN خارج از خط است و پیشنهاد آنها کاملا غیر ضروری است، زیرا 75 درصد از اولین ملل در مجمع با اکثریت قاطع رهبری و رویکرد من برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی بیشتر در AFN را تایید کردند.” بیانیه ای از دبیر مطبوعاتی او، اندرو سنت ژرمن، به CBC News.

“قطعنامه 3/2022 بسیار واضح است که این اولین ملل در مجمع است که باید گزارش را دریافت و بررسی کند، نه کمیته اجرایی AFN که باز هم از اختیارات خود تجاوز می کند. زمانی که گزارش به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شود، همه متوجه خواهند شد. واقعیت.”

آخرین اظهارات او پس از آن منتشر شد که او تفسیر خود را از نتایج تحقیقات در بیانیه 21 آوریل منتشر کرد – گفت که او “تأیید شده است”.

بر اساس این سند، ده رؤسای منطقه به اتفاق آرا این قطعنامه را روز جمعه تصویب کردند. توسط جوآنا برنارد، رئیس منطقه ای نیوبرانزویک AFN منتقل شد و توسط رئیس منطقه ای انتاریو، گلن هار، فرستاده شد.

آرچیبالد در جلسه کمیته اجرایی که در آن قطعنامه توصیه به اخراج او تصویب شد، حضور نداشت. منابع به سی بی سی نیوز می گویند که تضاد منافع بوده است.

در این قطعنامه آمده است: «کمیته اجرایی بدین وسیله رئیس ملی را به دلیل تخلفات وی محکوم می کند.

5 گزارش، 1 گزارش برای هر شاکی

تحقیقات خارجی در بهار گذشته پس از آن آغاز شد که چهار تن از کارکنان ارشد آرچیبالد شکایت‌های قلدری و آزار و اذیت او را مطرح کردند و پس از آن پنجمین شکایت از سوی مدیر عامل وقت AFN صورت گرفت.

راکل چیشولم، وکیل کار مستقر در اتاوا توسط AFN برای نظارت بر تحقیقات استخدام شد.

بر اساس این قطعنامه، بازرسان پنج گزارش، یک گزارش برای هر شاکی ارائه کردند.

رهبر ملل اول با هم روی صحنه می نشینند.
رهبران ملت اول در مجمع ژوئیه گذشته در ونکوور به لغو تعلیق روزآن آرچیبالد به عنوان رئیس ملی توسط کمیته اجرایی مجمع ملل اول رأی دادند. (بن نلمز/سی بی سی)

در این قطعنامه آمده است که به دلیل الزامات محرمانگی سیاست آزار و اذیت AFN و قانون کار کانادا، نمی توان این گزارش ها را برای روسای مجلس فاش کرد.

اما همچنین می‌گوید که چیشولم خلاصه‌ای از پنج گزارش را برای روسای مجمع، از جمله زمینه توصیه‌های کمیته اجرایی، آماده خواهد کرد.

در نهایت، روسای مجمع، حرف آخر را در مورد آینده آرچیبالد می گویند. ملاقات بعدی آنها برای ژوئیه در هالیفاکس برنامه ریزی شده است.

طبق این قطعنامه، کمیته اجرایی می گوید که چیشولم متوجه شد که آرچیبالد بر خلاف سیاست خشونت، تبعیض و آزار AFN در محل کار، دو شاکی را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

این قطعنامه همچنین می‌گوید که آرچیبالد در هر پنج گزارش، الزامات محرمانگی سیاست آزار و اذیت و افشاگر، منشور رفتار و اخلاقیات را نقض کرده است. این می گوید که بازرسان متوجه شدند که آرچیبالد از هر پنج نفر به دلیل ارائه شکایات آنها تلافی کرد.

کمیته اجرایی همچنین گفت که اقدامات آرچیبالد AFN را در معرض خطر “مسئولیت قابل توجهی در قبال خسارات نادیده انگاشته سازنده و نادرست قرار داده است. [as] همچنین سایر خسارات قانونی و عرفی ناشی از اعمال او.»

تاریخچه تنش

این اولین بار نیست که کمیته اجرایی تلاش می کند تا آرچیبالد را در رابطه با اتهامات قلدری و آزار و اذیت کارکنان AFN تحریم کند.

ژوئن گذشته، روسای منطقه پس از شکایات اولیه، آرچیبالد را تعلیق کردند.

چند هفته بعد، در ژوئیه، رهبران ملل اول به ادامه تعلیق آرچیبالد در مجمع ونکوور رای منفی دادند.

آرچیبالد، که در ژوئیه 2021 به عنوان اولین زن رئیس ملی انتخاب شد، همیشه اظهار داشته است که کسی را مورد آزار و اذیت قرار نداده است. او این تحقیقات را “کمپین بدنامی” و تلاشی برای تضعیف رهبری خود نامید.

آرچیبالد همچنین نسبت به این تحقیقات ابراز نگرانی کرد و آن را “مقابله” و “استعماری” خواند.

در یادداشتی که در اوایل سال جاری برای رهبران ملل اول ارسال شد، او همچنین گفت که به او دسترسی به آنچه برای دفاع از خود نیاز دارد داده نشده است.