یک انجمن داروسازی بومی جدید در حال ایجاد ارتباطات در مراقبت های بهداشتی است

بدون رزرو49:29داروی خوب از دو متخصص برتر پزشکی بومی

هنگامی که یاریس سویدرویچ در سال 2006 وارد دانشکده داروسازی شد، متوجه شد که او تنها فرد بومی در برنامه است – و شاید حتی کل رشته.

او گفت: “من خود را در هیچ کجا در این حرفه نمایندگی ندیدم. به خاطر نمی آورم که هرگز یک داروساز بومی – به هر حال قابل شناسایی – دیده باشم که به داروخانه رفته است. هیچ استاد داروسازی دیگری وجود ندارد.” بدون رزرو میزبان روزانا دیرچایلد.

من نمی توانم به یک … کتاب درسی یا مطالب آموزشی برای دانشجویان داروسازی فکر کنم که توسط مردم بومی نوشته شده باشد.

در آن زمان، هیچ انجمن بومی مرتبط با داروخانه در کانادا وجود نداشت. بنابراین، سال گذشته، داروساز تمام عیار و استادیار دانشگاه تورنتو کار خود را آغاز کرد.

سویدرویچ، یکی از اعضای اولین ملت کویل زرد، رئیس مشترک متخصصان داروسازی بومی کانادا (IPPC) است. برای کمک به ارتباط متخصصان داروخانه های بومی و ارائه پشتیبانی و اطلاعات برای افراد بومی برای مراقبت های بهداشتی مرتبط با داروخانه در کانادا ایجاد شد.

IPPC در حال حاضر حدود 40 داروساز بومی را در میان اعضای خود شامل می‌شود، از جمله داروساز جامعه متیس، امی لمب به عنوان مدیر اجرایی آن و Gezina Baehr، داروساز و عضو Songhees First Nation، به عنوان مدیر عملیاتی آن. این توسط انجمن داروسازان کانادا پشتیبانی می شود.

در ماه مارس، IPPC اولین بورسیه خود را برای دانشجویان بومی که در برنامه دکترای داروسازی یا تکنسین داروسازی در کانادا ثبت نام کردند، اعلام کرد. این شرکت Shoppers Drug Mart و Johnson & Johnson را در میان حامیانی به حساب می‌آورد که کمک مالی به این بورسیه می‌کنند.

سویدروویچ که اصالتاً از سالتو و اوکراینی است، گفت: «ما از دانش‌آموزان و مردم، هرکسی که صرف نظر از سن به داروسازی فکر می‌کند، می‌خواهیم که خود را در این رشته بازتاب دهند.

مردی که جلوی ساختمانی بیرون ایستاده لبخند می زند.
دکتر آلیکا لافونتین رئیس انجمن پزشکی کانادا است. (ارسال شده توسط انجمن پزشکی کانادا)

افراد بومی بیشتری جای خود را در سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا از بالا به پایین تا عامه مردم باز می کنند. در این روند، آنها امیدوارند که بتوانند با میراث نژادپرستی سیستماتیک که در این زمینه وجود دارد، حرکت کنند و با آن مقابله کنند.

دکتر آلیکا لافونتین، رئیس انجمن پزشکی کانادا، گفت: “ما شروع به گرفتن جای خود کرده ایم – نه تنها در جوامع خود، بلکه در مؤسساتی که باید با جوامع ما کار کنند، که جوامع ما باید به آن تکیه کنند.” CMA) و اولین رهبر بومی انجمن.

لافونتین یک متخصص بیهوشی در گراند پریری، آلتا است. او از قلمرو پیمان 4 در جنوب ساسکاچوان است و از نژاد کری، آنیشینابه، متیس و جزایر اقیانوس آرام است.

زیرا این بخشی از زیرساخت ها، بافت کشوری است که ما در آن قرار داریم.»

انزوا در میدان

سویدرویچ برای پایان نامه دکترای خود با دانشجویان و فارغ التحصیلان بومی داروسازی صحبت کرد. او گفت که در حالی که همه آنها داستان های منحصر به فردی داشتند، “یکی از بزرگترین موضوعات” که همه آنها را به هم مرتبط می کند، انزوا و فقدان اجتماع بود.

او گفت: «هرجا که در حرفه داروسازی در سراسر کشور وجود داشتیم، همیشه تنها بودیم.

“تقریباً هر شرکت کننده در مطالعه من، اولین باری که با داروساز بومی دیگری صحبت کرد، در طول مطالعه بود.”

او گفت که گاهی اوقات ممکن است یک دانش آموز بومی از افشای سوابق خود احساس راحتی نکند، به خصوص اگر آنقدر گذرانده شود که هیچ کس دیگری در مورد آن سؤال نکند.

بطری‌های کوچک واکسن کووید در داخل یک داروخانه دیده می‌شود، در حالی که یک داروساز در پس‌زمینه، در حالی که دستکش‌های محافظ و ماسک به تن دارد، دوز را می‌کشد.
یک داروساز دوز واکسن کووید-19 را روی پیشخوان در تورنتو، جمعه، 18 ژوئن 2021 تهیه می کند. (ناتان دنت/ روزنامه کانادایی)

“من نمی خواستم به عنوان یک دانش آموز آن را به طور گسترده ای بشناسم، زیرا گاهی اوقات باعث نژادپرستی می شود [for example]”اوه، درست است، ما در کالج نقاط عدالت آموزشی داریم. احتمالاً اینطوری وارد شدی.» او درباره تجربه خودش گفت.

لافونتن به خوبی می داند که چگونه شبکه ای که مردم بومی را در این زمینه به هم متصل می کند می تواند یک مزیت حیاتی باشد.

او بسیاری از مربیان، کارشناسان و مربیان بومی را به خاطر کمک به او در طول حرفه‌اش تا رسیدن به سمت رهبری CMA اعتبار می‌داند. بدون آنها، او گفت که ممکن است در طول راه به ترک آن فکر کرده باشد.

او گفت: «تقریباً این اجازه را می‌دهید که به افراد دیگری که با آن‌ها صحبت می‌کنید، اجازه می‌دهید تا بفهمند چیز خاصی در مورد آنچه می‌توانید با حمایت همه افراد زندگی‌تان به دست آورید، وجود دارد».

تماشا | رئیس CMA می گوید تغییرات می توانند از هم اکنون شروع شوند:

رئیس CMA می‌گوید تغییرات می‌توانند از هم‌اکنون شروع شوند، حتی زمانی که فدرال‌ها و استان‌ها بر سر بودجه سلامت با هم اختلاف دارند

دکتر آلیکا لافونتین، رئیس CMA، روز سه شنبه به Power & Politics گفت: “ما راه حل هایی داریم و کارهایی وجود دارد که می توان انجام داد.”

استعمار زدایی از داروسازی و پزشکی

سویدروویچ می‌گوید بسیاری از کارهای IPPC شامل حمایت از شناخت گسترده‌تر پزشکی بومی است که ممکن است هزاران سال وجود داشته باشد، اما اغلب توسط کارشناسان غربی رد می‌شود.

او گفت: “چیزی که من به طور مکرر به آن نگاه کرده‌ام این است که شواهد، ابتدا شواهد در نظر گرفته می‌شوند. و سپس زمانی که شواهد در نظر گرفته می‌شوند، کدام یک از این شواهد در چیزی شبیه دستورالعمل‌های عمل بالینی قرار می‌گیرند.”

به طور بحرانی، این شناخت تصمیم می‌گیرد که آیا هزینه درمان توسط پوشش مراقبت‌های بهداشتی پرداخت می‌شود یا خیر.

“ما برای مواردی مانند دندانپزشکی، داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه، حتی مواردی مانند ماساژ و طب سوزنی پوشش می بینیم. اما من هنوز هیچ موردی را ندیده ام. [public or private] طرح‌های بیمه… که پیشنهادی را برای بردن به یک اقامتگاه عرق‌گیری یا پرداخت پول به یک بزرگتر برای آمدن به خانه شما پوشش می‌دهد.»

مردی بومی بیرون ایستاده و به سمت چپ نگاه می کند.
جاریس سویدرویچ از موقعیت خود به عنوان رئیس انجمن متخصصان داروسازی بومی کانادا استفاده می کند تا جایی برای روش های بومی آموزش و شفا ایجاد کند. (ارسال شده توسط یاریس سویدرویچ)

سویدروویچ گفت، گاهی اوقات، داروسازان می توانند شیوه های مرسوم و بومی را با هم ترکیب کنند – مانند تمرین لکه گیری برای داروهای شما.

«ممکن است بخواهید برای مثال، تمام ویال‌های قرص‌های نسخه‌ای یا بسته‌های تاول داروی خود را باز کنید و روی آن‌ها لکه بریزید و برای سلامتی و تندرستی خود دعا کنید، و این داروها و داروها تداخلات مضری با سایر مواد نداشته باشند. مانند غذا یا سایر داروها.”

او به بیمارستان شفای همه ملل در فورت کوآپل، ساسک، به دلیل ارائه داروهای سنتی بومی و غربی، علاوه بر سایر خدمات مراقبت های بهداشتی، اشاره کرد.

اما او همچنین به سایر کلینیک‌ها اشاره کرد که اگرچه خدمات خاص بومی را ارائه نمی‌دهند، اما متعلق به بومیان هستند یا کارکنانی دارند که “درکی بسیار عالی از جامعه بومی” دارند.

پیشرفت IPPC تنها بخشی از تغییرات فزاینده ای است که مردم بومی در سیستم مراقبت های بهداشتی می بینند – و ایجاد می کنند. اما لافونتن می‌گوید تغییری که او بخشی از آن بوده است به این معنا نیست که “ماموریت انجام شده است”، حتی با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست‌جمهوری خود به عنوان رئیس CMA.

اوضاع در حال تغییر است، احتمالاً برای افرادی که نمی توانند به مراقبت دسترسی پیدا کنند سریع نیست. برای افرادی که آسیب دیده اند یا همچنان نژادپرست می شوند، به اندازه کافی سریع نیست. اما تغییر رو به جلو است. این را من می دانم.”