NS First Nation ، Ottawa در آستانه معامله در مورد حقوق ماهیگیری خرچنگ دریایی است

بیش از دو ماه پس از آغاز شکار ماهی خرچنگ دریایی توسط اولین ملت نوا اسکوشیا که بحث طولانی مدت در مورد حقوق و مقررات ماهیگیری را برانگیخته است ، گروه گفت که اوتاوا پیش نویس توافق نامه ای را پیشنهاد کرده است که به عنوان “به رسمیت شناختن تاریخی” حقوق معاهده آنها است.

مایک ساک ، رئیس Sipekne’katik گفت که گروه موسیقی جمعه شب پیش نویس تفاهم نامه همکاری را از دفتر وزیر ماهیگیری فدرال برنادت جردن دریافت کرد.

First Nation از اشتراک کل مطالب تفاهم نامه امتناع ورزیده است ، اما ساک گفت مهمترین قطعه برای وی این است که این سند از جامعه وی برای برداشت و فروش صید خود پشتیبانی می کند.

ساک روز یکشنبه در اسکله Saulnierville در جنوب غربی نوا اسکوشیا به خبرنگاران گفت: “ما در تمام مدت برای این کار تلاش می کردیم … من فکر می کنم این یک گام بسیار بزرگ به جلو است.”

مایک ساک ، رئیس Sipkene’katik می گوید توافق بالقوه با اتاوا می تواند “به رسمیت شناختن تاریخی” حقوق معاهدات باشد. (Nic Meloney / CBC)

صیادان Sipekne’katik از 17 سپتامبر ، زمانی که گروه ماهیگیری به اصطلاح معیشت خود را راه اندازی کرد ، از اسکله Saulnierville در خلیج سنت ماریس فعالیت می کنند. این اولین گروه Nova Scotia Mi’kmaw بود که این کار را انجام داد ، اما چندین نفر دیگر نیز از این الگو پیروی کردند.

اکنون Sipekne’katik به عنوان اولین گروه میکماو است که با اوتاوا معامله می کند. مسئله این است که چگونه ماهیگیری با معیشت متوسط ​​باید تعریف شود و اینکه آیا و چگونه باید توسط دولت کانادا تنظیم شود.

تصمیم مارشال

این گروه استدلال می کند که حق دارد ماهیگیری خودتنظیم را براساس معاهدات صلح و دوستی قرن هجدهم تنظیم کند.

این حقوق در رای 1999 دادگاه عالی كانادا معروف به تصمیم مارشال تأیید شد. اما در حکم بعدی دادگاه گفته شد که در صورت توجیه با موارد حفاظت ، شیلات می تواند مشمول مقررات فدرال شود.

با گذشت بیش از دو دهه از احکام ، اجرای آن حقوق معاهده همچنان موضوع بحث است. توافق بالقوه Sipekne’katik با دولت فدرال می تواند تا حدودی موضوع را روشن کند.

ساک گفت وکلای گروه در حال بررسی پیش نویس تفاهم نامه هستند و روز دوشنبه برای ادامه بحث با مقامات فدرال دیدار می کنند.

دفتر اردن نیز از به اشتراک گذاشتن جزئیات این قرارداد خودداری کرد ، اما تأیید کرد که این قرارداد قبل از گروه بود.

سخنگوی از طریق ایمیل گفت: “در حالی که هنوز کارهای بیشتری پیش روی ماست ، ما با هم در حال پیشرفت هستیم.”

Sipekne’katik First Nation از 17 سپتامبر تحت شیلات خودتنظیم جدید مجوزها و برچسب های دام تله خرچنگ را برای برداشت کنندگان Mi’kmaw صادر کرده است. (Nic Meloney / CBC)

اخبار توافقنامه بودجه یک هفته پس از آن رخ داد که افسران DFO صدها تله را از آب خلیج سنت ماریس کشف و ضبط کردند ، و آنها را متهم به تخلفات مختلف کردند.

در آن زمان ، ساك گفت كه بسیاری از تله های توقیف شده متعلق به ماهیگیران Sipekne’katik است و او اظهار داشت كه آنها به ناحق گرفته شده اند.

این اولین مورد تأیید شده مداخله DFO در عملیات جدید Sipekne’katik بود ، اما گروه از ابتدای شیلات معیشتی متوسط ​​، ماهیگیران تجاری را به توقیف دام و از بین بردن تجهیزات ماهیگیری متهم کرده است.

بسیاری از ماهیگیران غیربومی نسبت به شیلات مبتنی بر حقوق در خلیج سنت ماریس انتقاد کرده اند زیرا آنها می گویند اولین ملت با برداشت محصول در خارج از فصل ماهیگیری که توسط فدرال تنظیم شده است ، کل صنعت را در معرض خطر انحطاط و سقوط احتمالی قرار می دهد.

این اختلاف در طی دو ماه گذشته باعث تعاملات متشنج و گاه خشونت آمیز بسیاری در سواحل جنوب غربی نوا اسکوشیا شده است.

قرار بود فصل ماهیگیری تجاری در بخشی از جنوب غربی نوا اسکوشیا – منطقه سودآور ماهیگیری خرچنگ دریایی LFA 34 – از روز دوشنبه آغاز شود ، اما به دلیل پیش بینی هوا نامناسب به تعویق افتاد.

انتظار می رود که همسایه LFA 33 از روز دوشنبه راه اندازی شود.