Spring Sing کشورهای Haudenosaunee را در شش ملت گرد هم می آورد

Tehoniehtaronweh (دونوان تامپسون) از 13 سالگی شروع به خواندن کرد و بیشتر آهنگ های سنتی را می داند که مردم Haudenosaunee برای مجالس و مراسم اجتماعی می خوانند.

آخر هفته گذشته او در بهار سینگ در شش ملت رودخانه بزرگ، نزدیک همیلتون بود. Sings یک برنامه اجتماعی Haudenosaunee است که دو بار در سال، در بهار و پاییز برگزار می شود.

Tehoniehtaronweh با Ganienkeh، یک جامعه Kanien’kehá:ka (موهاوک) در ایالت نیویورک که در حال حاضر در آن زندگی می کند، آواز می خواند. او اصالتا اهل Akwesasne، یک قلمرو Kanien’kehá:ka است که در مرزهای استانی و بین المللی کبک، انتاریو و ایالت نیویورک قرار دارد.

او گفت که زمانی شروع به یادگیری آهنگ‌ها کرد که زمین‌گیر شد و پدرش «تمام وسایلم را برد».

“تنها چیزی که پیدا کردم این آی پاد قدیمی بود که موکاسین قدیمی داشت [dance] در آن یاد گرفتم.»

رقص قدیمی موکاسین یک رقص سنتی شریک Haudenosaunee برای مردان و زنان است.

او گفت که با دوچرخه خود از مرز کانادا/آمریکا تا Longhouse در ایالات متحده می‌رفت و می‌توانست بیشتر از آهنگ‌ها و آموزه‌های آنها یاد بگیرد.

نمایه مردی که کلاه توپی پوشیده با خالکوبی گردن از جغجغه شاخ.
تهونیه تارونوه (دونوان تامپسون) با گانینکه در بهار Sing امسال خواند. (Candace Maracle/CBC)

تهونیه تارونوه برای او گفت: آهنگ خوب معرف جامعه است و باید ملودی خوبی داشته باشد.

او گفت: من قبلاً گروهی به نام کنیان کهسون داشتم و سال ها با هم می خواندیم.

“شیمی آوازی بین ما باورنکردنی بود زیرا به نظر می رسید که یک صدا وجود دارد که همه با هم ترکیب شده اند.”

مکان سینگ بین قلمروهای Haudenosaunee در کانادا و ایالات متحده می چرخد

ادی توماس، که Onondaga، قبیله مارماهی بزرگ از شش ملت است، گفت Sings قرار است تمام جوامع آوازخوان Haudenosaunee را گرد هم آورد. او با گراند ریور خوانندگان از شش ملت آواز می خواند.

«وظیفه ما حفظ راه های فرهنگی است و می گوییم گایاداگهاسراتوماس گفت، ما به جامعه کمک می کنیم.

این کمک شامل تعمیرات خانه، چیدن چوب برای بزرگان جامعه، شکار و تقسیم غذا با کسانی است که قادر به شکار نیستند. این مسئولیت ها باید توسط مردان انجمن های آواز انجام شود.

او گفت: “مهم نیست به چه رزرواسیونی بروید، اگر به یک برنامه اجتماعی بروید و به محض ورود به در شروع به خواندن کنید، آنها از دیدن شما بسیار خوشحال می شوند.”

در یک Sing، رقابتی ناگفته برای بهترین رقص شافل زنان وجود دارد ترانه. رقص‌های شافل زنان، آهنگ‌های سنتی Haudenosaunee هستند که توسط گروه‌های آواز مردانه برای تصدیق اهمیت زنان خوانده می‌شوند.

جامعه میزبان نمی تواند این افتخار را کسب کند، فقط از گروه هایی از دیگر کشورهای Haudenosaunee بازدید می کند. خوانندگان بهترین آهنگ زنانه باید با هم هماهنگ باشند تا مانند یک صدای بزرگ به نظر برسند و زنان را تشویق کنند که برخیزند و برقصند. خواننده اصلی از طبل برای حفظ ضرب و سایر خوانندگان از جغجغه استفاده می کند.

مرد در کنار بنای یادبود ژست می گیرد، خندان، دست در جیب.
ادی توماس با خوانندگان گراند ریور از شش ملت آواز می خواند. (Candace Maracle/CBC)

بیشتر فرهنگ Haudenosaunee حول محور احترام به زنان است.

توماس گفت: «ما همیشه به آنها به عنوان مادران خود یاد می کنیم.

“ما همیشه از آنها تشکر می کنیم و به آنها احترام می گذاریم… تا ذهن آنها را آرام کنیم، بنابراین آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهید. این چیزی است که آهنگ های Sing برای شاد کردن مادرانمان است.”

توماس گفت که در اصل، Haudenosaunee فقط سه یا چهار آهنگ رقص اجتماعی داشت، بنابراین آنها ملل دیگر را با آهنگ های خود معاوضه کردند.

رقص چوب توسط مردم دلاور در زمانی که تعداد آنها رو به کاهش بود، با Haudenosaunee به اشتراک گذاشته شد تا برای همیشه از بین نرود. آوازها همیشه با رقص چوب دلاور به پایان می رسد زیرا این روش شکرگزاری آنها بود.

Kaiewate Jacobs، 18، و Nyah Norton، 17، هر دو از Kahnawake، یک جامعه Kanien’kehá:ka در جنوب مونترال هستند. آنها برای 38 عضو جامعه خود کمک مالی جمع آوری کردند تا در بهار سینگ شرکت کنند.

جیکوبز گفت: “شما می توانید آهنگ های جدید هر ملتی را یاد بگیرید و بله، واقعا سرگرم کننده است.”