Yellowknives Dene خواستار غرامت فدرال ، منافع اقتصادی از Giant Mine است

اعضای Yellowknives Dene First Nation روز چهارشنبه در خارج از سایت Giant Mine تظاهرات کردند و خواستار عذرخواهی فدرال ، جبران خسارت و نقش رسمی در اصلاح زمین های سنتی خود شدند – زمین هایی که بدون رضایت استخراج شده و با تری اکسید آرسنیک مسموم شدند.

“سرزمین ما خراب شده است. مثل آنچه که بود نبود. ما از برداشت هر چیزی در نزدیکی Giant می ترسیم. ما از ماهیگیری در خلیج Yellowknife و جمع آوری توت در نزدیکی هراسان هستیم. ما باید برای برداشتن غذاهای ایمن و استفاده از حقوق پیمان نامه های خود بسیار دور شویم. حتی پس از همه اینها ، کانادا هنوز از ما عذرخواهی نکرده است “. ادوارد سنگریس ، رئیس دتا ، گفت.

Yellowknives Dene از قسمت غربی خلیج Yellowknife ، منطقه ای مهم از نظر فرهنگی و معنوی برای برداشت ، آواره شدند.

سانگریس گفت ، جابجایی هرگز منافع اقتصادی واقعی نداشته است ، حتی در مرحله اصلاح.

دو هفته پیش ، YKDFN نامه ای به دولت فدرال ارسال كرد و در آن خواسته های خود را تشریح كرد ، اما هنوز پاسخی دریافت نكرده است.

ملت اول خواهان توافق نامه قرارداد کنار گذاشته شده است – قراردادی که آن را به عنوان تنها پیشنهاد دهنده واجد شرایط در قراردادها معرفی کند – که شامل تصفیه آب ، مشاوره طولانی مدت زیست محیطی و نظارت بر پروژه باشد.

علائم نمایش داده شده در تظاهرات YKDFN در Yellowknife. (اوری زینگل / سی بی سی)

آنها به دنبال قراردادی شبیه به آنچه میقماق برای تمیز کردن استخرهای تار سیدنی در نوا اسکوشیا دریافت کرده است ، هستند.

YKDFN یک وب سایت راه اندازی کرد – GiantMineMonster.ca – که به یک دادخواست به دولت کانادا پیوند دارد که هنگام بازدید مشترکان برای به روزرسانی های ایمیل ، از طریق ایمیل ارسال می شود.

یوهان بلک ، مدیر معاهدات ، حقوق و حاکمیت YKDFN می گوید که کانادا برای ارج نهادن به روابط ملت به ملت خود مجبور است بر سر میز مذاکره حاضر شود.

وی گفت: “تا امروز كانادا عمق حقوق و مسئولیت های ما را در اینجا نمی پذیرد. روند ناچیز و ناامید كننده كناره گیری برای قراردادها هیچ راهی برای ایجاد نیروی كار ماهر مورد نیاز و مزایای ملموسی كه شایسته آن هستیم به ما نمی دهد.” .

تظاهرکنندگان با تظاهراتی در تظاهرات چهارشنبه در Yellowknife صف آرایی کردند. (اوری زینگل / سی بی سی)

طبق این وب سایت ، شرکت معدن بزرگ به تولید هفت میلیون اونس طلا پرداخته و شرکت های کنترل کننده معدن بیش از یک میلیارد دلار سود در طول عمر معدن کسب کرده اند و میلیون ها یارانه از کانادا دریافت کرده اند.

بلک گفت ، تأثیر آوارگی فرهنگی بر YKDFN ویرانی در جامعه و فرهنگ ایجاد کرده است.

“این هنوز جوامع ما را درگیر اثرات اجتماعی ناشی از مسمومیت در سرزمین های ما می کند: ناامنی غذایی ، آوارگی ، فقر بین نسلی ، از دست دادن معنی ، ناامیدی ، بدبختی ، اعتیاد به الکل ، بی خانمانی ، خودکشی. این میراث سمی معدن غول پیکر است.” او گفت.

بلک گفت که کانادا می تواند با عذرخواهی ، جبران خسارت و با تعیین راهی برای منافع اقتصادی ملت اول ، خود را در مسیر سازش قرار دهد.

تعهدات معاهده در خواسته های YKDFN از دولت فدرال است

YKDFN در وب سایت تازه راه اندازی شده خود ، تاریخچه چگونگی تضعیف حقوق پیمان نامه کانادا و سرانجام بدون رضایت در مسموم کردن سرزمین های آنها را بیان می کند.

در سال 1900 ، Yellowknives Dene پیمان 8 را امضا کرد ، و آن را به عنوان یک توافق صلح و دوستی درک کرد که تأثیری در مالکیت یا کنترل زمین های سنتی آنها ندارد.

این شامل مناطق Yellowknives Dene در شمال Tı Ndeè (دریاچه بزرگ برده) نبود.

هنگامی که کانادا محدودیت های شکار را اعمال کرد ، YKDFN تحریم معاهده را در مورد نقض حقوق و شیوه زندگی آنها به اجرا گذاشت.

یک عکس پرونده از سایت Giant Mine در Yellowknife ، برای عموم بسته است. تفت دادن سنگ معدن در محل باعث ترشح سطح مضر تری اکسید آرسنیک در هوا و بیرون آمدن از حوضچه های باطله شد و باعث حداقل یک مورد مرگ مستند ، چندین مورد مسمومیت با آرسنیک و مرگ جمعی تقریباً یک گله گاو شد. (آلیسا موشر / CBC)

این تحریم منجر به ایجاد یک محوطه شکار 70000 مایل مربع برای استفاده انحصاری از برداشت کنندگان بومی و محافظت از حقوق برداشت در برابر تجاوز شد.

علی رغم این ، دولت فدرال مناطقی را در سواحل غربی خلیج Yellowknife برداشته ، آن را به روی شکارچیان غیر بومی باز کرد و سپس منطقه را که شامل معدن غول پیکر است ، به طور کامل از محل نگهداری Yellowknife حذف کرد.

این حفاظت سرانجام به شورای سرزمینهای شمال غربی منتقل شد و در سال 1955 ، بدون سابقه مشورت با Yellowknives Dene ، منسوخ شد.

تفت دادن سنگ معدن در محل باعث ترشح سطح مضر تری اکسید آرسنیک در هوا و بیرون آمدن از حوضچه های باطله شد ، که باعث حداقل یک مورد مرگ مستند ، چندین دوره مسمومیت با آرسنیک و مرگ جمعی تقریباً یک گله گاو شد. به وب سایت

ارنست بتسینا ، رئیس Ndilo گفت ، Yellowknives Dene همیشه آب خود را از دریاچه می گرفت ، اما به اندازه کافی در مورد خطرات هشدار داده نمی شد.

وی گفت: “اصلاح دولت کانادا … باید در سطح بالایی از آموزش و ایجاد ظرفیت برای مردم ما برای نظارت بر معدن غول پیکر سرمایه گذاری کند.”

Drygeese در تظاهرات علامتی را انتخاب می کند. ملت اول خواهان توافق نامه قرارداد کنار گذاشته شده است – قراردادی که آن را به عنوان تنها پیشنهاد دهنده واجد شرایط در قراردادها معرفی کند – که شامل تصفیه آب ، مشاوره طولانی مدت زیست محیطی و نظارت بر پروژه باشد. (اوری زینگل / سی بی سی)

وی گفت: “اکنون مدت زمان طولانی است که صدای ما شنیده می شود. ما می خواهیم تعهداتی در مورد سازش و توسعه اقتصادی پس از آنچه از این معدن رنج برده ایم ، و می خواهیم نتیجه بگیریم.”

بابی دریگیزی مشاور در دتا و رئیس هیئت مدیره Det’on Cho ، بازوی توسعه اقتصادی اولین ملت است.

به عنوان یک جوان ، بزرگان و والدینش همیشه به او هشدار می دادند که به منطقه Giant Mine نرود زیرا این امر باعث بیماری شما می شود.

اکنون که معدن بسته شده است ، Drygeese می گوید بسیار مهم است که YKDFN “سهمی عادلانه در قراردادها” بدست آورد.

“ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که چون در اینجا زندگی می کنیم ، تمیز است و به روش صحیحی انجام شده است ، زیرا ما کسانی هستیم که قرار است در اینجا زندگی کنیم. همه افراد دیگر ، آنها قرارداد می گیرند ، کار را انجام می دهند سپس آنها را ترک می کنند. ما قرار است آن را تمیز کنیم و مطمئن شویم که این برای خانواده های ما ، بچه ها ، نوه ها و نسل های آینده ایمن است. ”