بسیاری از کوهنوردان در جنوب آلبرتا در بهار به مسیرهایی می روند که مجهز به اسپری خرس هستند، آواز می خوانند یا می گویند هی خرس، اوه خرس، تا به حیوان هشدار دهند که در اطراف هستند.
بزرگان و حافظان دانش از کشورهای استونی ناکودا رویکرد و درسهای خاص خود را در مورد همزیستی دارند.
در آخر هفته، گروهی از سخنرانان دانش سنتی را که برای نسلها منتقل شده به اشتراک گذاشتند و برای حضار در کانمور، آلتا توضیح دادند که چقدر مهم است که به خرسها در زیستگاهشان احترام بگذاریم، زیرا درگیریهای انسانی و حیوانی همچنان موضوعی است که در دره باو وجود دارد. .
افزایش درگیری ها برای الدر جکسون وسلی نگران کننده است. او می گوید که خرس ها از قلمرو خود بیرون رانده می شوند.
به دلیل تجاوز انسان به مناظر، فضای کافی برای علوفهجویی و شکار خرسها وجود ندارد، بنابراین آنها به شهرها میروند و زباله میخورند.
وسلی گفت: “نمی دانم چه بلایی سر نوه های بزرگ و بزرگ من خواهد آمد.” “پس بیایید با هم کار کنیم و آن را بهتر کنیم.”
اتصال به زمین
مردم استونی معتقدند که نقشی به عنوان مباشر زمین برای محافظت از کوه ها و مناظر دره کمان دارند. آنها همچنین ارتباط عمیقی با خرس ها دارند که به عنوان خواهر و برادر یا پدربزرگ و مادربزرگ می بینند.
پیر هنری هالووی گفت خرس ها گوش های مادر زمین و محافظان طبیعت هستند. قلمرو آنها جایی است که آنها به دنبال غذا می روند و توله های خود را بزرگ می کنند.
هالووی گفت خرس ها با زمین آشنا می شوند – و خرس ها همیشه گوش می دهند.
هالووی گفت: “خرس ها بیشتر از ما درباره ما می دانند.” “هر وقت در مورد خرس صحبت کنی، هر کجا که باشی، صدایت را می شنوند، تو را می شناسند.”
به همین دلیل، بری وسلی، حافظ دانش گفت، بزرگان به او هشدار دادند که هرگز در مورد خرس ها چیز بدی نگوید و آنها را مسخره نکند.
زیرا گفت وقتی بهار از لانه بیرون می آیند، زمستان را به گوش دادن به زمین سپری کرده اند و تو را خواهند شناخت.
دانش سنتی، درک بهتر
قبل از پیاده روی، بری وسلی همیشه برای مراسم مکث می کند. او گفت که تنباکو را به کوه و همه موجوداتی که در این منظره زندگی میکنند پیشنهاد میکند و همچنین به خرسهایی هشدار میدهد که در آنجا حرکت خواهند کرد.
اولی بنجامین، حافظ دانش، میگوید مکانهایی در دره بو وجود دارد که به افراد استونی آموزش داده میشود از آنها اجتناب کنند.
در یکی از موارد زمستان امسال، یک خرس دنینگ یک ماه زودتر از خواب بیدار شد. بنیامین معتقد است که دانش سنتی می تواند به مردم کمک کند تا بهتر با خرس ها درک کنند و با آنها همزیستی کنند.
بنیامین گفت: «دلیلی برای این اتفاق وجود دارد. من نمیتوانستم وارد اتاق خواب شما شوم و بعد شروع کنم به کوبیدن. این وضعیت مشابهی است.»
او گفت که این فرصت برای صحبت با مردم شروع خوبی است.
نگاهی کل نگر به مردم و سیاستگذاران
بیل اسنو، که سرپرست مشاور اداره قبیلهای استونی است، گفت که برای افرادی که در آن زندگی میکنند و از دره باو بازدید میکنند، مهم است که اطلاعات سنتی را در مورد حیات وحش و پوشش گیاهی درک کنند.
اسنو گفت: “ما از یک پایگاه دانش کل نگر آمده ایم که با علم غربی بسیار متفاوت است.”
زمانی که صحبت می کنیم و به این فکر می کنیم که چگونه خرس های گریزلی یا خرس ها را به طور کلی مدیریت می کنیم، امروز از دیدگاه علمی غربی ناشی می شود. بنابراین امیدواریم که تغییر کند.
کشورهای استونی ناکودا تلاش کردهاند این دانش سنتی را با گزارشهای نظارت فرهنگی و مطالعاتی که از متدولوژی نظارت فرهنگی استونی پیروی میکنند، بهعمل آورند.

همه چیز در سال 2016 با یک مطالعه خرس گریزلی به نام افزایش برنامه های مدیریت خرس گریزلی از طریق گنجاندن نظارت فرهنگی و دانش بوم شناختی سنتی آغاز شد.
اسنو گفت که تعداد بیشتری از این گزارش ها در دست ساخت هستند، از جمله گزارش گریزلی جدید که زمینه های مختلفی را در منطقه کاناناسکیس پوشش می دهد و شامل کارهای میدانی بیشتری می شود.
او گفت: «این یک راه مهم برای نگاه کردن و اندیشیدن به حیات وحش است، نه به عنوان گونهای تهاجمی که همیشه تهدیدآمیز است و سعی میکند به همه ما آسیب برساند».
اسنو افزود که نگاه آنها به حیات وحش این گونه نیست، اما باید با بسیاری از باورهای غلط مبارزه کنند. برف گفت.
او گفت: «بنابراین ارائه این دیدگاه جامع به محققان، عموم مردم، دانشآموزان و دولت، به نظر من مهم است.