گروه های زیست محیطی می گویند که ممنوعیت جدید سوخت حمل و نقل بسیار آلوده در آب های قطب شمال پر از شکاف است و کانادا نباید از قوانین موجود در مقررات جدید برای نفت کوره سنگین استفاده کند.
اندرو دامبریل از صندوق جهانی حیات وحش گفت: “ایالت ها و جوامع قطب شمال خواستار ممنوعیت کامل و نه ممنوعیت نیمه ممنوعیت هستند.”
این هفته ، سازمان بین المللی دریانوردی آیین نامه ای را تصویب کرد که در اصل در ماه فوریه گذشته در مورد مازوت سنگین تهیه شده بود. قوانین جدید استفاده از سوخت را پس از اول ژوئیه 2024 ممنوع می کند.
این توافق که با توافق کمیته محیط زیست سازمان حاصل شد ، به کشورهای دارای سواحل قطب شمال اجازه می دهد تا به کشتی هایی که زیر پرچم خود حرکت می کنند تا سال 2029 معافیت بدهند. کشتی های دو جداره همچنین قادر به سوختن سوخت تا سال 2029 هستند.
این بدان معناست كه حمل كنندگان قادر خواهند بود تا سوخت را تقریباً نیمی از كربن سیاه آزاد شده در قطب شمال برای مدت یك دهه ادامه دهند. کربن سیاه ، نوعی دوده ، یخ دریا را تیره کرده و ذوب آن را تسریع می کند.
مازوت سنگین همان چیزی است که وقتی سایر اجزای نفت خام از بین بروند ، باقی مانده است. در صورت ریختن بسیار تمیز و سمی است.
دامبریل گفت: “یک فاجعه فاجعه بار در قطب شمال – شما نمی توانید این هزینه ها را اندازه بگیرید.” “هزینه های اجتماعی ، هزینه های پاکسازی ، تأثیر در معیشت و اجتماعات و طبیعت … حتی قابل اندازه گیری نیست.”
نشت متوسط در روسیه در سال 2003 بیش از یک دهه بعد تأثیرات قابل ملاحظه ای بر پستانداران دریایی داشت.
پشتیبانی از اکثر کشورهای قطب شمال
این ممنوعیت توسط هفت کشور از هشت کشور قطب شمال و همچنین گروه های بومی مانند شورای گردش خون Inuit و Nunavut Tunngavik Inc که ناظر بر ادعای سرزمین نوناووت است ، پشتیبانی شد.
دامبریل گفت: روسیه ، جایی که بیشتر حمل و نقل قطب شمال در آن انجام می شود ، راه های گریز را حفظ کرده است.
“برای اینکه روسیه در چادر نگه داشته شود ، سایر کشورهای قطب شمال باید رضایت دهند.”
مازوت سنگین سالهاست که در قطب جنوب ممنوع است.
خانواده های قطب شمال کانادا بستگی زیادی به محموله های دریایی برای کالاهای داخلی دارند. یک مطالعه در حمل و نقل کانادا نشان داد که تغییر به سوخت های تمیزتر می تواند هزینه های خانوارها را تا 650 دلار در سال افزایش دهد.
دامبریل گفت که اختلاف هزینه کاهش یافته است و این رقم از رده خارج است.
دولت نوناووت و گروههای اینویت پیشنهاد کرده اند که برای جبران افزایش هزینه ها باید غرامت در نظر گرفته شود.
حمل و نقل کانادا بلافاصله در دسترس نبود تا بگوید که چگونه قوانین جدید را اجرا می کند.
دامبریل پیشنهاد داد آژانس باید انتقال خود را برای ممنوعیت کامل تا سال 2024 ، از جمله نوعی غرامت و قول عدم اعطای معافیت ، آغاز کند.
“فقط به این دلیل که ممنوعیت IMO ضعیف است ، به این معنی نیست که کانادا باید باشد.”