پروژه ماسک مرکز تجربه همه گیری آسیایی و بومی است

یک پروژه ماسک سازندگان بومی و آسیایی را گرد هم آورده تا هنری بسازند که بیانگر چگونگی هدایت جوامع مربوطه در یک بحران بهداشت عمومی – و عوارض جانبی منفی آن بر جوامع آنها باشد.

تانیا لارسون ، خالق پروژه NDNxAZN ، گفت: “این در مورد یافتن نقاط مشترک ما بود تا بتوانیم از یکدیگر حمایت کنیم و صدای خود را با همدیگر بلندتر کنیم ، نه اینکه توسط جهان ساکت شود.”

لارسن ، یک هنرمند اهل گوئیچین ، دوست خود را از تگزاس در صفحه اینستاگرام خود مشاهده کرد که تعداد جنایات نفرت ضد آسیایی بیشتر از مرگ ناشی از COVID-19 است.

“ما شاهد این حملات – حملات خشونت آمیز – هستیم که به دلیل احساسات و تفسیر بیگانه هراسی علیه مردم آسیا روی می دهد [of] شخصیت های سیاسی ، “گفت لارسون.

لارسون با همبستگی دست به کار شد – او فهمید که برای جوامع آسیایی و بومی ، خطرات همه گیری فراتر از بیماری تنفسی است.

“بدون رضایت ، عدم دسترسی” از کورینا امریچ خواستار آگاهی از افراد گمشده و مقتول بومی Womxn ، دختران ، افراد ترانس و 2 روح است و نقش اردوگاه های انسان را در قرار دادن سرزمین های بومی مستقل در معرض ویروس و افزایش وابستگی به تجاوز جنسی ، جنسی برجسته می کند. حمله ، حمله جنسی به خردسالان و قاچاق جنسی. (ndnxazn.com)

این در گزارشی از 21 اکتبر از ائتلاف Stop AAPI Hate مستقر در ایالات متحده که در حال مطالعه احساسات ضد آسیایی در انتخابات پیش از 2020 است ، تأیید شده است. این تحقیق به طور خاص در توییتر مورد بررسی قرار گرفت ، جایی که محققان 1،227 توییت در مورد آمریکایی های آسیایی را طی یک دوره هشت ماهه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که از هر 10 مورد 1 مورد شامل زبان نژادپرستانه یا انگ زننده است.

همچنین ، در گزارشی از سازمان ملل در اوایل سال جاری ، این گزارش می گوید خشونت با انگیزه نژادی و سایر حوادث علیه آسیایی-آمریکایی از زمان شیوع COVID-19 ، شامل حملات فیزیکی ، تخریب ، آزار کلامی و محرومیت از دسترسی به خدمات و فضاهای عمومی.

لارسون گفت: “این زمان بسیار ناراحت کننده ای بود زیرا حتی اگر در همه گیر هستیم اما اینقدر خشونت علیه ما رخ داده است.”

“این واقعاً درمورد گرد هم آمدن بود زیرا اغلب اوقات ما را ساکت می کنند. ما فقط آمار هستیم. ما صدایی نداریم. گردهم آوردن مردم بسیار زیبا بود زیرا تنها ما این احساس را نداریم.”

تیفانی وونگ استفاده از دینامیت چینی را در این پروژه انتخاب کرد ، زیرا این نشان دهنده چگونگی تجسم جشن دینامیت در فرهنگ چینی و همچنین زندگی چینی های از دست رفته در اثر انفجار شدید در هنگام ساخت راه آهن شبه قاره است. (ndnxazn.com)

لارسون می گوید این بسیار تکان دهنده است که اگرچه اکثر مردم نگران سلامتی ، سلامتی ، خانواده و مسائل مالی بالقوه خود هستند ، علاوه بر این ، نگرانی های بیشتری بر عهده جوامع دیگر قرار گرفته است.

لارسون گفت: “دوستان ما نیز فقط از ترس از جرایم نفرت ، باید نگران رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا حتی بیرون رفتن از خانه یا محل کارشان باشند.”

به طور همزمان ، حملات به حاکمیت بومی افزایش یافت ، زیرا سازمان های محیط زیست متلاشی شدند ، به خطوط لوله چراغ سبز نشان داده شد و حفاری اراضی محافظت شده افزایش یافت ،. وب سایت NDNxAZN می گوید.

مردم بومی همچنان به قتل می رسند و مفقود می شوند. لارسون افزود ، جامعه همچنان بیش از حد از زنان آسیایی و بومی استفاده می کند و آنها را تحت افزایش سطح خشونت قرار می دهد.

این ماسک ها از طریق طراحی های خود ، بر روی استعمار زدایی ، آزادسازی ، بهبودی ، آوارگی از سرزمین اجدادی و زنان و دختران بومی گمشده و قتل داده شده (MMIWG) را لمس می کنند.

Trailbreaker11:35یک پروژه ماسک جدید به نام NDN X AZN نگاهی دارد به چگونگی جوامع بومی و آسیایی در این بحران بهداشت عمومی.

از Yellowknife تا سیاتل ، یک پروژه ساخت ماسک در مورد تجربیات منحصر به فرد جوامع نژادی در طی همه گیری صحبت می کند. ما مکالمه ای را بین دو نفر خواهیم شنید که ماسک زده اند و ارتباطات مهمی را با تجربیات خود برقرار کرده اند. 11:35

این پروژه با سازندگان اطراف آمریکای شمالی همکاری کرد

لارسون گفت: هنر روشی طبیعی برای بحث درمورد نژادپرستی و بیماری همه گیر بود و آنها برای راه اندازی پروژه با تعدادی از سازندگان همکاری کردند.

لارسون گفت: “از آنجا ، این ماسک ها زنده شدند. ما اغلب در مورد بخشهای دردناک تاریخ خود ، تاریخچه مشترکی داریم.”

Melaw Nakehk’o ، یک هنرمند اهل Dene / Dënesųłiné که اهل Yellowknife است ، با استفانی اونگ ، از خمر ، فیلیپینی و چینی تبار همکاری کرد.

در ماسک Ung ، دستهای سبز از پارچه خمر بریده می شود و به شکل روبام ، یک حرکت سنتی رقص خمر ، گلدوزی می شود.

در بیانیه هنرمند اونگ آمده است: “من مادر خود و این میراث مقاومت را با قرار دادن خورشید به دهان نزدیک می کنم. از نظر من ، مادرم مانند نور خورشید احساس می کند مثل اینکه من یک گیاه هستم. او مانند قدرت احساس قدرت می کند ، و دائما مرا تغذیه می کند. نزدیکترین وقتی که من این ماسک را می پوشم از جایی که می آیم به من یادآوری می کند – انقلاب. من تقریبا می توانم آزادی را بچشم. ” (ndnxazn.com)

قسمت داخلی ماسک اونگ از پرچم ملی فیلیپین خورشید برخوردار است تا استانهایی را که علیه قرنها استعمار اسپانیا قیام کردند ، نشان دهد. (ndnxazn.com)

در بیانیه این هنرمند آمده است: پدر اونگ بازمانده نسل کشی خمرهای سرخ است که طی سالهای 1975 تا 1979 دو میلیون نفر جان خود را از دست داد و ارتباط مستقیمی با امپریالیسم آمریکا دارد.

اونگ ، فعالیت های ارتباطی را برای جوامع خمر در سیاتل انجام می دهد و می گوید اطلاعات مهم در مورد ایمن ماندن در طول COVID-19 یا حتی نحوه انتشار آن ، برای افراد مسن در جامعه ترجمه نشده است. اونگ گفت ، بسیاری از خانواده های چند نسلی با بسته شدن مدارس و مشاغل ، استرس ناشی از “عبور از پشت بام” از COVID-19 را مشاهده کردند و دسترسی به غذا سخت تر شد.

وی گفت: “این اطلاعات واقعاً در مورد بزرگان ما از دست رفته بود ، به ویژه بزرگان ما كه از نسل كشی نجات یافته اند و قبلاً با این ضربه رو به این كشور آمده اند.” اونگ می گوید ، حتی در طی همه گیری ، نژادپرستی سیستمی ، فقر و اخراج از ایالات متحده برای مردم خمر یک واقعیت است.

قرار دادن دست Ung همچنین به تعداد نامتناسب زنان و دختران بومی گمشده و مقتول ، و همچنین افراد دو روح اشاره می کند.

ملاو ناخخو ماسک خود را از پوست دود و موس دباغی ، با مهره های شیشه ای ، شاخ گوزن و پنهان کاریبو تهیه کرد.

بیانیه هنرمند وی در وب سایت پروژه حول تصمیم خود برای بازگشت به سرزمین و زندگی به مدت پنج هفته در کنار خانواده اش بود.

ماسک Nakehk’o نشان دهنده قدرت بهبودی ناشی از آن حرکت است. وی گفت: ارتباطاتی که با آنگ برقرار کرده است روابط مختلف با زمین و دل شکستگی برای خانه های اجدادی و مقاومت و زیبایی جوامع آنها را تقویت می کند.

ماسک های وونگ و چی شامل یک نقشه است که نشانگر دو راه آهن است که مردم آنها در آن کار می کنند. (ndnxazn.com)

وی گفت ، مشاهده ماسک ها با هم و اظهارات هنرمند قدرتمند است.

تیفانی وونگ ، که آمریکایی چینی است ، با ژولن چی ، که دینه از طایفه Tł’ízí Łání از Diné Bikéyah (رزرو ناواهو) است ، همکاری می کند.

این دو نفر ماسک های خود را با یک نقشه خط زدند ، این نشان دهنده راه آهن ترانس قاره در ایالات متحده است که از مردم چین و راه آهن سانتافه که از شیکاگو به جنوب کالیفرنیا می رود و از کارگران ناوهو بهره برداری می کند ، بهره برداری می کردند.

در بیانیه هنرمند وونگ آمده است: “صحبت با جولن آنقدر واضح كرد كه استعمار همیشه نیروی انسانی را سوits استفاده می كند ، خانواده ها را از هم جدا می كند ، فرهنگ و بدن را می كشد و تاریخ واقعی را پنهان می كند.”

ونگ تأکید می کند که نژادپرستی دهه 1800 در بهره برداری مدرن از کار BIPOC – از طریق جدایی خانواده ، سیستم زندان و فقر منعکس شده است.

پروژه NDNxAZN هنوز برای ارسال باز است.

ماسک همبستگی “Railway Crossing” از Jolene Chee: پشم ، جین ، مهره و سیم بافته شده. (ndnxazn.com)