آغاز محاکمه رئیس میراث Wet’suwet’en متهم به مسدود کردن خط لوله ساحلی GasLink

محاکمه یک رئیس ارثی Wet’suwet’en متهم به توهین جنایی به اتهام ممانعت از ساخت و ساز در خط لوله ساحلی GasLink روز دوشنبه در دادگاه عالی بریتیش کلمبیا در اسمیترز در شمال پیش از میلاد آغاز شد.

تاج مدعی است که رئیس دتساهیل (آدام گاگنون) که به تنهایی توسط قاضی محاکمه می شود، قطعات تجهیزات سنگین ساحلی گازلینک را توقیف و از رده خارج کرد و علناً از دستور دادگاه برای دوری از ساخت خط لوله سرپیچی کرد.

وکیل او به دادگاه گفت که ماتریارک های وت سوویت در دادگاه حضور داشتند و چند تن از روسای ارث وتسویتین بعداً به عنوان شاهد برای دفاع احضار خواهند شد.

در بیانیه ای توافق شده، دادگاه شنیده است که دتساهیل در اکتبر 2021 هنگام رانندگی با یک کامیون قرمز در جاده ای دورافتاده در نزدیکی منطقه ساخت و ساز خط لوله دستگیر شد و چهار باتری تجهیزات سنگین در کامیون قابل مشاهده بود.

یک قطعه زرد رنگ از تجهیزات سنگین در امتداد جاده ای از میان جنگل و برف به سمت کامیون های کار در دوردست در این فایل عکس مربوط به سال 2020 حرکت می کند.
کار ساخت و ساز در خط لوله ساحلی GasLink در امتداد جاده خدمات جنگلی موریس در این عکس از سال 2020 نشان داده شده است. (شانتل بلریچارد/سی بی سی)

دادستانی می‌گوید شاهدانی از جمله یک افسر RCMP، محافظان امنیتی ساحلی گازلینک و همچنین مقامات شرکت را فرا خواهد خواند تا در مورد وقفه‌های کاری و تأثیرات مالی ناشی از اقدامات ادعایی دتساهیل شهادت دهند.

RCMP کارشناس سایبری را برای دانلود ویدیوهای رسانه های اجتماعی استخدام کرد

اولین شاهد ولیعهد، جولیا جونز، به دادگاه گفت که توسط RCMP برای جمع آوری شواهد رسانه های اجتماعی استخدام شده است.

جونز یک کارآگاه سابق پلیس بریتانیا و اپراتور مخفی، مالک شرکت Human-i Intelligence Services است.

وب سایت Human-i می گوید که این شرکت “امنیت انحصاری سایبری، تحقیقات و مدیریت تهدید” را ارائه می دهد.

دادگاه شنیده است که RCMP جونز را برای دانلود حدود دوازده صفحه وب و ویدیو از حساب‌های عمومی فیس‌بوک و اینستاگرام که توسط مخالفان خط لوله ساحلی گازلینک اداره می‌شوند، استخدام کرده است.

گروهی از مردم، که برخی از آن‌ها در جلیقه‌های اولین ملت هستند و طبل‌هایی در دست دارند، زیر تابلویی راهپیمایی می‌کنند که روی آن نوشته شده بود «ما با Wet'suwet'en ایستاده‌ایم».
نمایش حمایت از ملت Wet’suwet’en در Smithers، BC، در سال 2020. (داریل دایک / روزنامه کانادایی)

جونز استفاده خود را از برنامه های کامپیوتری امن برای پنهان کردن هویت خود و دانلود موارد برای RCMP توصیف کرد.

تمام مطالبی که او دانلود کرده بود در دسترس عموم بود و هنوز به صورت آنلاین پست می شود.

دفاعیات صحت این فیلم ها را مورد اعتراض قرار نمی دهد و تصدیق می کند که “فردی که موهای خاکستری و ریش داشت در فیلم های ضبط شده” دتساهیل بوده است.

در فیلم‌های ضبط‌شده‌ای که برای دادگاه پخش می‌شود، دتساهیل به کارکنان ساحلی گازلینک می‌گوید که آنها در حال تجاوز به قلمرو Wet’suwet’en هستند و ساخت خط لوله آب و زمین را تخریب می‌کند.

ما همه چیز را خارج از قلمرو خود می خواهیم. ما می خواهیم که Coast GasLink حذف شود… [or] دتساهیل در یکی از ویدئوها گفت: “این یک هشدار منصفانه بود.”

در ویدیوی دیگری، او به یک قطعه از تجهیزات CGL به ارزش حدود 750000 دلار اشاره می کند.

تابلویی بزرگ که نام و نمادهای RCMP را در مقابل یک ساختمان قهوه‌ای رنگ نشان می‌دهد که بخش RCMP در هیوستون را در خود جای داده است.
گروه RCMP هیوستون، جایی که رئیس دتساهیل پس از دستگیری در سال 2021 به آنجا برده شد. (کیت پارتریج / اخبار سی بی سی)

ویدئوها همچنین او را ضبط کردند که گفت: “Wet’suwet’en مراقب قلمرو خود هستند. ما آن دستور را به رسمیت نمی شناسیم. ما بخشی از BC نیستیم، ما بخشی از کانادا نیستیم.”

در حالی که دفاع جونز را در مورد اسکرین شات های فیس بوک مورد سوال قرار داد، قاضی مایکل تامن خواستار توضیح شد و به دادگاه گفت که هرگز در فیس بوک حضور نداشته است.

“من واقعاً چیزی در مورد آن نمی دانم.”

مخالفت Wet’suwet’en با پروژه Coast GasLink توجه بین المللی را به خود جلب کرده است و معترضان را از سراسر کانادا به بخش دورافتاده خط لوله در قلمرو Wet’suwet’en در شمال قبل از میلاد کشیده است.

مخالفان خط لوله که خود را مدافع زمین و حافظ آب می نامند، در سال های اخیر چندین بار ساخت و ساز را مسدود کرده اند.

در پاسخ، یک حکم دادگاه در سال 2019 معترضان را از جلوگیری، ممانعت یا محدود کردن ساخت خط لوله ساحلی گازلینک منع کرد.

ده ها معترض که خود را مدافع زمین و حافظ آب می نامند نیز به دلیل سرپیچی علنی از دستور دادگاه با محاصره CGL به توهین جنایی متهم شده اند. آنها قرار است در اواخر سال جاری محاکمه شوند، اما وکیل آنها یک اعتراض منشور به اتهام “بی توجهی سیستمی به حقوق و حاکمیت بومیان” ارائه کرده است.

Coast GasLink قراردادهای سود با 20 شورای باند در طول مسیر 670 کیلومتری پروژه امضا کرده است.

اما رهبری موروثی Wet’suwet’en که مخالف این پروژه هستند، می گویند که شوراهای گروه بر زمین های فراتر از مرزهای ذخیره اختیار ندارند.

این خط لوله قرار است گاز طبیعی شکسته شده در شمال شرقی قبل از میلاد را به تاسیسات صادرات LNG در کیتیمت، در ساحل شمالی بریتیش کلمبیا منتقل کند.

به گفته این شرکت، در حال حاضر 87 درصد تکمیل شده است.