آلانیس اوبومساوین فیلمساز آبناکی مدال هنری معتبر ایالات متحده را دریافت کرد

آلانیس اوبومساوین، فیلمساز بیش از 50 سال، جدیدترین دریافت کننده مدال ادوارد مک داول است.

مک داول، یک برنامه اقامت هنرمند در ایالات متحده، برای اولین بار این مدال را در سال 1960 اعطا کرد. این مدال از هنرمند فردی که سهم برجسته ای در زمینه خود داشته است قدردانی می کند. اوبومساوین اولین فیلمساز زنی است که برنده این جایزه شده است.

از دریافت کنندگان مدال مک داول می توان به رابرت فراست (1962)، جورجیا اوکیف (1972)، جان آپدایک (1981) و تونی موریسون (2016) اشاره کرد.

اوبومساوین در نیوهمپشایر به دنیا آمد و در اوداناک، یک جامعه آبناکی در شرق مونترال بزرگ شد. از دهه 1970، کار او در فیلم مستند صدایی به مردم بومی داده است.

او 56 فیلم از جمله ساخته است حادثه در Restigouche و کانه ساتاکه: 270 سال از مقاومت، و در 90 سالگی به تولید فیلم ادامه می دهد.

او گفت: “نبرد اصلی من از ابتدا واقعاً مبارزه با سیستم آموزشی بود که برای نسل های زیادی تاریخ این کشور را آموزش می داد، واقعاً علیه ما.”

من نه فقط برای من، بلکه برای همه افرادی که با من کار می کنند و در تمام آن مستندها حضور دارند، افتخار می کنم، این به افتخار آنها نیز هست.”

او گفت که از زمانی که برای اولین بار در فیلم شروع به کار کرد، شاهد تغییر چشمگیری در نحوه نمایش مردم بومی در رسانه ها و فرصت های موجود برای آنها بوده است.

اوبومساوین گفت: “می دانید، ما از زمانی رفتیم که همه درها به روی مردم ما بسته شد، مهم نیست که آنها چه کاری می خواستند انجام دهند، و اکنون کاملا برعکس است. باز است.”

جسی ونته، که رئیس هیئت مدیره شورای هنرهای کانادا و یکی از مدیران اجرایی سابق دفتر اسکرین بومی است، اوبومساوین را در مراسم ژوئیه در پیتربورو، NH معرفی خواهد کرد.

گفت یادش می آید که تماشا کرده است حادثه در Restigouche در کودکی در سال 1984.

ونته گفت: “من فقط 10 سال داشتم و آن فیلم هنوز به عنوان یک نقطه عطف سینما در کشور، قطعا سینمای بومی، با من باقی مانده است.”

“یک ابرقهرمان”

تریل کالدر، فیلمساز متیس، انیمیشن کوتاهی به نام دانه ها: هنر آلانیس اوبومساوینکه برای بزرگداشت جایزه گلن گولد Obomsawin در سال 2021 بر روی نمای موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو طراحی شد.

کالدر می‌گوید: فراتر از فیلم‌هایی که او ساخته، زندگی و فعالیت‌های او و مسیری که برای بسیاری دیگر از هنرمندان بومی کانادا ایجاد کرده است، سابقه‌ای را در مورد چگونگی بیان داستان‌های ما از دیدگاه‌های معتبر ایجاد می‌کند.

نمای بزرگ زنی با لباس قرمز در کنار موزه سلطنتی انتاریو.
انیمیشن کوتاه تریل کالدر Seeds: The Art of Alanis Obomsawin که در سال 2021 بر روی نمای موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو نمایش داده شد. (Candace Maracle)

او در آخرین پروژه خود با Obomsawin کار می کند. دوست من اسب سبز (عنوان کاری)، فیلمی با الهام از رویایی که Obomsawin دیده بود. اوبومساوین گفت که رویاهایش به او در دوران کودکی و زمانی که شرایط سخت بود، به او فرار می کرد.

کالدر گفت که اوبومساوین به او یادآوری می‌کند که عشق را همراه با فعالیت‌هایش در آغوش بکشد، زیرا وقتی روی چیزهایی که باید تغییر کنند، به راحتی اجازه می‌دهیم خشم بر او مسلط شود.

کالدر می‌گوید: «افراد بسیار کمی در دنیا وجود دارند که 24 ساعت و 7 ساعت شبانه‌روز، 7 روز هفته او را برای این تغییر پشتکار دارند و من فکر می‌کنم این چیزی است که او را به یک ابرقهرمان تبدیل می‌کند.

دارلین ناپونس از آتیکامکشنگ آنیشناوبک، در نزدیکی سادبری، آنتن، درباره حضور در جشنواره فیلم ساندنس با دوست و فیلمساز همکار اوبومساوین در سال 2001 صحبت کرد.

ناپونس گفت که احساس می‌کند «بچه‌ای است که از رز می‌آید» و از نمایش آثارش در کنار اوبومساوین بسیار هیجان‌زده است. سنگ در سنگر ویسکی.

او به یاد آورد که چگونه همه فیلمسازان بومی پس از نمایش با هم بیرون رفتند و به آنها الهام شد که اوبومساوین همیشه آخرین نفری است که در پیست رقص است.

ناپونس گفت: “اگر او هنوز در حال رقصیدن است، پس ما هنوز در حال رقصیدن هستیم.”

“و این همیشه به نوعی یک شعار بوده است – شما فقط باید به رقصیدن ادامه دهید، داستان سرایی را ادامه دهید و به جامعه ما هدیه دهید.”

اوبومساوین در حال همکاری با هیئت ملی فیلم کانادا است تا مجموعه‌ای از فیلم‌هایش را منتشر کند. او گفت که ویژگی های جایزه محتوای بیشتری را برای مربیان فراهم می کند.

اوبومساوین گفت: “من در حال کشف هستم، همیشه در حال یادگیری هستم.”

“این خیلی ثروتمند است. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که من کار را متوقف کنم.”