اصالت و اقتدار بر کلید داستان سرایی بومی برای کارگردان جدید ImagiNATIVE

برای لیندسی مونچر، که اخیراً به عنوان مدیر جشنواره فیلم و رسانه‌های تصویری انتخاب شده است، حاکمیت روایت بومی کلیدی است.

او با این مفهوم هدایت می‌شود که بومی‌ها کنترل داستان‌هایی را که درباره آنها گفته می‌شود به دست می‌گیرند و به همین دلیل است که او نقش جدید را با Imaganative پذیرفته است.

مونچر Kanyen’kehá:ka (موهاوک) از شش ملت رودخانه بزرگ است. او فارغ التحصیل از دانشگاه یورک با لیسانس هنر در مطالعات فیلم و رسانه، با چندین سازمان غیرانتفاعی مانند تئاتر رقص Kaha:wi، جشنواره فیلم مائوریلند، کنسرواتوار سلطنتی موسیقی و کنش آب و هوای بومی کار کرده است.

موارد زیر برای طول و وضوح ویرایش شده است.

س. چرا حاکمیت روایی بومی برای شما اهمیت دارد؟

الف. حاکمیت روایی بومی این است که ما داستان های خود را بازیابی کنیم و آنها را به شیوه ای معتبرتر بیان کنیم. برای من، Imaganative فضایی ایجاد می‌کند تا ملت‌ها دور هم جمع شوند و به یکدیگر نشان دهند که ما کی هستیم و از کجا آمده‌ایم و در همه داستان‌های ما آموزه‌هایی وجود دارد.

من فکر می‌کنم تجربه فیزیکی دیدن خود در صفحه بزرگ، می‌دانید که گرفتن وقت و توجه همه برای یادگیری چیزهای جدید یا ارتباط با ما بسیار قدرتمند است.

فرصت های زیادی وجود ندارد که مردم ما بتوانند خود را آنقدر بزرگ ببینند. من فکر می کنم برای ما بسیار مهم است که بتوانیم آن قدرت را احساس کنیم، قدرتی که داریم و کیستیم و داستانمان.

سوال: وضعیت فیلمسازی بومی امروز چگونه است؟

الف. فکر می‌کنم در جای بسیار خوبی قرار دارد و همیشه بهتر می‌شود. فیلم‌های ما، داستان‌های ما قوی‌تر می‌شوند.

ما تأثیرات و مربیان بسیار بیشتری نسبت به فیلمسازانمان در گذشته داریم و فکر می‌کنم که آنها نقش اساسی در این که چرا داستان‌های ما به این شکل قدرتمند روایت می‌شوند، دارند.

من یک مادر هستم و دو دختر کوچک دارم که در دنیایی کاملاً متفاوت از دوران رشد من بزرگ می شوند. آنها می بینند که خیلی بیشتر از من به آنها منعکس شده است.

دختران من یک کتابخانه کامل از فیلم ها دارند که قرار است با آنها بزرگ شوند و مورد تایید قرار گیرند.

روشی که فناوری به سرعت در 10 سال گذشته رشد کرده است دیوانه کننده بوده است. همه یک دوربین در گوشی خود دارند و از آن استفاده می کنند و داستان های خود را تعریف می کنند. این فقط رسانه‌های اجتماعی است، اما این نمونه‌ای از این است که چگونه داستان‌ها دائماً روایت می‌شوند، بنابراین با توجه به فیلم‌های بومی، فقط آثار قوی‌تر و قوی‌تری تولید می‌شود.

س. برخی از مردم ادعای هویت های بومی جعلی یا مشکوک در دنیای هنر دارند. چگونه می‌گویید Imaginative تضمین می‌کند که به افرادی با ارتباطات واقعی با جوامع دسترسی پیدا می‌کند؟

الف. افرادی که فیلم های خود را ارسال می کنند، خلاقان کلیدی باید بومی باشند. آنها باید یا کارگردان، تهیه کننده یا نویسنده باشند. ما هم می پرسیم داستان شما چیست؟ شما از چه جامعه ای آمده اید؟

ما به نوعی به این موضوع پی می‌بریم و فکر می‌کنم چون همه برنامه‌نویس‌های بومی در تیم داریم، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آن موارد ارسالی را مرتب کنیم.

ما با جامعه صحبت می کنیم، کار می کنیم و صحبت می کنیم و بررسی می کنیم که پیشینه آنها چیست، داستان های آنها و از کجا آمده اند، این به ما کمک می کند تا جهت گیری کنیم.

س. مرگبارترین فیلم بومی که اخیرا تماشا کردید چیست؟

الف. کشنده ترین موردی که من دیده ام این است قافیه برای غول های جوان توسط جف بارنابی از همان ابتدا، صدای نفس‌های نفسانی در تئاتر شنیده می‌شود، درست از ابتدا و تا انتها. فقط بخش‌های زیادی وجود دارد که من را تا آخر تکان داد. فکر می کنم این مهیج ترین تجربه تماشای یک فیلم بومی بود. حتی تا به امروز، من آن را تماشا خواهم کرد و هنوز هم در حال غاز کردن هستم.

س. چالش هایی که هنوز برای فیلمسازان بومی باقی مانده است چیست؟

الف- دسترسی به منابع و فرصت های مالی. آنچه ImagNATIVE و سایر سازمان‌های تحت رهبری بومی سعی در رفع آن دارند، فرصت‌های مربیگری است. می‌دانید، فرصت‌هایی برای یادگیری از سایر مردم بومی، فرصت‌هایی است که توسط افراد بومی ایجاد شده است.

ما هر سال از کارهای خود مراقبت می کنیم و کارهای جدید و قوی تر را به وجود می آوریم. در 10 سال گذشته از آخرین باری که در ImagineNATIVE کار کرده‌ام، چنین رشد عظیمی در صنعت، تلویزیون و هنرهای رسانه‌ای جدید ما وجود داشته است.


جشنواره فیلم و هنرهای رسانه ایmagnative از 17 تا 29 اکتبر برنامه ریزی شده است. این جشنواره به صورت حضوری در تورنتو و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.