اولین ملت در شمال غربی انتاریو Lac La Croix تسویه ادعای زمین «تغییرگرا» دریافت کرد

بیش از 20 سال پس از ارائه ادعای حق زمین توسط کشور اول، در این هفته بین Lac La Croix First Nation و دولت های استانی و فدرال امضا شد.

اولین ملت نیمه دورافتاده در حدود 320 کیلومتری شمال غربی خلیج تندر، اونت واقع شده است. در امتداد مرز انتاریو و مینه سوتا. جمعیت ثبت شده آن 489 نفر است و ساکنان آن عمدتا به زبان Anishinaabemowin صحبت می کنند.

این تسویه حساب یک ادعای طولانی مدت را حل می کند که Lac La Croix تمام زمین های بدهی خود را بر اساس معاهده 3، که در سال 1873 امضا شد، دریافت نکرده است.

کری آتاتیس-نروژی، رئیس اولین ملت، گفت که اکنون، 150 سال بعد، یک اشتباه تاریخی برطرف شده است.

در مجموع، Lac La Croix 131.3 میلیون دلار غرامت دریافت می کند که 118.2 میلیون دلار آن از دولت فدرال و 13.1 میلیون دلار باقی مانده از دولت انتاریو است.

مارکوس پاولوفسکی، نماینده تاندر بای-ریور ریور، به سی‌بی‌سی نیوز گفت که این مقدار زمینی را که ملت اول در قرارداد 1873 از دست داد، به اضافه از دست دادن منافع اقتصادی که زمین تولید می‌کرد، جبران می‌کند.

او گفت: «آن سرزمینی که زمانی سرزمین بومی بود، طی فرآیند معاهده، به سرزمینی برای افراد غیربومی تبدیل شده است. همه ما در طول این سال‌ها سود برده‌ایم و اکنون به خاطر برخی از چیزهایی که قرار بود در توافقی که در آن نقض کردیم، مدیون آنها هستیم.»

جدول زمانی روند حل و فصل به شرح زیر بود:

  • 2002: Lac La Croix First Nation ادعای تسویه حساب را به دولت های انتاریو و کانادا ارائه کرد.
  • 2011: دولت های انتاریو و کانادا ادعای مذاکره را پذیرفتند
  • نوامبر 2022: Lac La Croix توافقنامه حل و فصل را تصویب کرد
  • دسامبر 2022: وزیر امور بومی انتاریو توافقنامه حل و فصل را اجرا کرد
  • فوریه 2023: وزیر روابط تاج و تخت کانادا توافقنامه حل و فصل را اجرا کرد.
  • می 2023: توافقنامه حل و فصل توسط هر سه طرف امضا شد

پیمان شورای بزرگ 3 از غرب خلیج تاندر تا شمال سیو واک اوت، در امتداد مرز بین‌المللی، تا مانیتوبا را در بر می‌گیرد. از 28 ملت اول تشکیل شده است.

پاولوفسکی گفت که در حال حاضر بسیاری از توافقنامه‌های شهرک زمینی در پیمان 3 در دست اجرا هستند، از جمله Couchiching First Nation، Mitaanjigamiing First Nation و Grassy Narrows First Nation. بسیاری از دعاوی تحت معاهده 3 مربوط به خسارات ناشی از سیل است.

او گفت: «فکر نمی‌کنم این آخرین اعلامیه مربوط به معاهده 3 در آینده نزدیک باشد.

یک زن و یک مرد کنار هم ایستاده اند، زن یک قطعه از آثار هنری قاب شده را در دست دارد.
کری آتاتیس-نروژی، رئیس کشور اول Lac La Croix، هدیه یادبودی را از طرف دولت استانی از سوی وزیر امور بومی انتاریو، گرگ ریکفورد، می پذیرد. (فلاویا موسیو)

امضای یادبودی در روز سه‌شنبه در خانه دور اول ملت با پاولوفسکی، رئیس آتاتیس-نروژی، و وزیر توسعه شمال استان و وزیر امور بومی، گرگ ریکفورد، برگزار شد.

آتاتیس-نروژی به سی بی سی نیوز گفت: “این بسیار خاطره انگیز است، تاریخی است، برای جامعه ما دستیابی به این مهم و رسیدن به این نقطه تحول آفرین است.”

این یک زمان هیجان انگیز و احساسی برای اولین ملت بود. او گفت که مذاکرات از طریق چندین رؤسا و شوراها در طول سال ها با مشارکت اعضای جامعه و بزرگان انجام شده است، او گفت که بسیاری از آنها از زمان ارائه اولین ادعا درگذشته اند.

آتاتیس-نروژیان گفت: “این پویایی جامعه ما را در بسیاری از جنبه ها تغییر می دهد و تغییر می دهد، منظورم این است که از دیدگاه فردی به دیدگاه جمعی و اجتماعی، کل اقتصاد ما را تغییر می دهد.”

هنگام بررسی نحوه استفاده بهینه از پول تسویه حساب، برای رفع نیازهای فعلی جامعه و نیازهای نسل های آینده، مشاوره عمومی اولویت اصلی بوده است. بر اساس توافقنامه اعتماد جامعه، اعضا سرمایه گذاری در جوانان و مسکن را به عنوان اولویت های اصلی شناسایی کردند.

برخی از پروژه های در افق عبارتند از:

  • مرکز جوانان جدید
  • ارتقاء امکانات جوانان، زمین های بازی و زمین بیسبال
  • یک پاو واو آربور جدید
  • بازسازی اساسی و توسعه مسکن جدید

آتاتیس-نروژی گفت: “ما در مورد فرصت های پیش رو بسیار هیجان زده هستیم.”

از آغاز ژانویه 2016 تا پایان ژانویه 2023، دولت کانادا می گوید که 241 ادعا را حل و فصل کرده است که مجموعاً نزدیک به 7.5 میلیارد دلار غرامت است. دولت استانی از سال 1983 تاکنون 63 مورد ادعای زمین/قراردادهای دیگر را حل و فصل کرده است.