«او تمام روح و معنا را بیرون آورد:» هنرمند نوظهور بومی متهم به سرقت ادبی است

در دسامبر 2022، پاییز اسمیت عکسی از آنچه شبیه آثار هنری او بود دریافت کرد – پرتره ای از خود با مادربزرگش که از خاطره ای از روزی که مادربزرگش نامی سنتی برای او گذاشت الهام گرفته شده بود – اما این عکس نقاشی او نبود.

این پستی از اکانت اینستاگرام تایلر راشنل هنرمند Wasauksing First Nation بود. اسمیت می گوید راشنل کار او را کپی کرد اما گیاهان را در نسخه خود تغییر داد.

اسمیت گفت: “اینکه ببینم شخص دیگری بدون درک داستان و ارتباطی که همه ما با آن داشتیم، این حرف را می‌گیرد، آزاردهنده است. وقتی این را دیدم بسیار متضرر شدم.”

اسمیت در نقاشی خود گفت، او می خواست به آموزه هایی که در مورد زن شدن دریافت کرده و نام سنتی خود احترام بگذارد. او از ملت اول مگنتاوان در جنوب سادبری، اونت است.

آسمان نقاشی شده و گیاهان تنباکو در کنار دو زن در نقاشی اسمیت نشان دهنده این نام هستند: ایشپیمینگ نیبی وابو، “جایی در آسمان که آب از آنجا می آید.”

یک لاک پشت به سبک جنگلی، منتشر شده توسط Autumn Smith، یکی از تعدادی از آثار هنری است که او ادعا می کند تایلر راشنل سرقت ادبی کرده است.
اسمیت این لاک پشت را که ابتدا در ژوئن 2022 در اینستاگرام منتشر شد، به عنوان اثر دیگری شناسایی کرد که احساس کرد راشنل چهار ماه بعد آن را کپی کرده و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. (ارسال شده توسط پاییز اسمیت)

اسمیت گفت: «او تمام روح و معنا را در آنجا بیرون آورد.

اسمیت گفت حدود 10 هنرمند دیگر وجود دارند که آثار هنری خود را باور دارند سرقت ادبی شد توسط راشنل

“حوالی اوایل دسامبر برای او پیامی فرستادم و گفتم: “هی، متوجه شدم که برخی از آثار هنری شما بسیار شبیه به آثار هنری دیگر هنرمندان است. می‌توانید به من بگویید در مورد چیست؟”

در پیام های فیس بوک بین اسمیت و حسابی که به نظر می رسد متعلق به راشنل است، راشنل به شباهت ها اذعان کرد، ساده لوحی خود را به عنوان یک هنرمند نوظهور پذیرفت و گفت که در حال یادگیری فرهنگ بومی خود است.

او عذرخواهی کرد، قول داد به هنرمندان اعتبار بدهد و گفت که از اسمیت به خاطر اجازه دادن به او برای تصحیح اشتباهاتش قدردانی می کند.

پیام فیسبوکی بین هنرمندان
گرفتن صفحه مکاتبات بین اسمیت و راشنل. (ارسال شده توسط پاییز اسمیت)

پیام فیسبوکی بین هنرمندان
گرفتن صفحه مکاتبات بین اسمیت و راشنل. (ارسال شده توسط پاییز اسمیت)

اسمیت گفت که تقریباً یک ماه بعد او نامه دیگری را از طرف گروه هنرمندان برای راشنل ارسال کرد که نشان می داد آنها معتقد بودند که او کار آنها را سرقت علمی کرده است.

اسمیت گفت: «من واقعاً امیدوار بودم که بتوانیم این مسئله را شخصاً حل کنیم، بتوانیم با یکدیگر صحبت کنیم و به تفاهم برسیم و برای آینده ای بهتر تلاش کنیم.

هنرمندانی که سی‌بی‌سی نیوز با آنها تماس گرفت، گفتند که در حال حاضر به دنبال اقدام قانونی علیه راشنل نیستند.

راشنل به ایمیلی که به دنبال تاییدی بود که با اسمیت پیام داده یا نامه جمعی هنرمندان را دریافت کرده بود، پاسخ نداد.

اسمیت گفت که او معتقد است راشنل یک هنرمند با استعداد است و از برخی از آثار هنری جدیدتر او که “سبک شخصی او را منعکس می کند” ستایش کرد.

Joshua Pawis-Steckley، همچنین از Wasauksing First Nation، گفت که به نظر می‌رسد طراحی‌هایی که راشنل برای بازی‌های جشن بومی تورنتو Maple Leafs در 7-8 ژانویه انجام داد، از کار او برای شب میراث بومی تورنتو رپتورز ردیابی شده است.

تور هاکی به سبک Woodland و تجهیزات و گل.
طرح راشنل برای بازی‌های جشن بومی برگ‌های افرا تورنتو، با گل‌های جنگلی. MLSE بیشتر این تصاویر را از رسانه های اجتماعی حذف کرد، با این حال آنها در ویدیو/قرارهای بازی جشن بومی باقی می مانند. ( تورنتو میپل لیفز / اینستاگرام)

طلسم رپتورز و تور بسکتبال به سبک جنگلی که با گل‌ها احاطه شده است.
طراحی Pawis-Steckley برای شب میراث بومی تورنتو رپتورز. او ادعا می کند که گل ها توسط راشنل برای طرح برگ های افرا تورنتو کپی شده است. (جاشوا پاویس استکلی / اینستاگرام)

Pawis-Steckley و Rushnell با همان تیم های طراحی از Maple Leaf Sports and Entertainment (MLSE) کار کردند.

Pawis-Steckley با تیم طراحی تماس گرفت تا ببیند آیا آنها متوجه شباهت های بین آثار هنری شده اند یا خیر. او گفت MLSE موافقت کرد که طرح های گل مورد نظر را از رسانه های اجتماعی و وب سایت خود حذف کند.

CBC News برای اظهار نظر با MLSE تماس گرفت و دیو هگیث، معاون ارتباطات، همکاری با هر دو هنرمند را تایید کرد اما از اظهار نظر بیشتر در مورد اتهامات علیه راشنل خودداری کرد.

Pawis-Steckley گفت که او از گروه هنرمندانی که ادعا کرده اند طرح های راشنل ردیابی آثار هنرمندان دیگر است، آگاه است.

اسمیت در مورد سبک هنری Woodland می گوید: “ما در بیشتر موارد از همان خطوط تیره، سنگین و رنگ های یکسان استفاده می کنیم، اما داستان های متفاوتی را تعریف می کنیم.”

“بسیاری از هنرهای Woodland برای ما بسیار شخصی است.”

پیامدهای حقوقی بالقوه

CBC News چندین بار تلاش کرد تا از طریق رسانه های اجتماعی و از طریق ایمیل به راشنل دسترسی پیدا کند. او از اظهار نظر در مورد اتهامات علیه کار خود خودداری کرد.

«اقدام قانونی است [taking] در بیانیه ایمیلی راشنل به سی بی سی نیوز آمده است.

اگر آنها ادعا می کردند که من هنر آنها را دزدیده ام، باید مانند یک انسان عادی اقدام قانونی کنند.”

راشنل به CBC News اطلاع داد که مسدود خواهند شد. هنرمندانی که از سرقت ادبی هنرشان شکایت کرده‌اند به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که راشنل پس از تلاش برای تماس با او، آنها را مسدود کرد.

آوریل بریتسکی، مدیر ملی نمایندگی هنرمندان کانادا، یک سازمان غیرانتفاعی که نماینده هنرمندان تجسمی کانادایی است، گفت که آثار اصلی هنرمندان زنده تحت حق چاپ کانادا محافظت می شوند، اگرچه محدودیت هایی وجود دارد.

بریتسکی می‌گوید: «مشکل این است که دفاع از حقوق هنرمندان برای هنرمندان بسیار پرهزینه است – به‌ویژه اگر این امر دائماً اتفاق می‌افتد».

به گفته میکا الیس، خسارت قانونی از 500 تا 20000 دلار به ازای هر اثر تحت قانون حق چاپ کانادا متغیر است، در حالی که هزینه های دادگاه می تواند بین 125،000 تا 200،000 دلار باشد.

الیس، که گویچین از فورت مک فرسون، NWT است، یک وکیل در Ridout & Maybee LLP، یک شرکت حقوقی در اتاوا، و حقوق مالکیت معنوی است.

الیس می‌گوید اگر هنرمندی عقاب را بکشد و هنرمند دیگری همان عقاب را بکشد، با رنگ‌های مشابه نقاشی مشابهی را تولید کند، این امر نقض حق چاپ است.

او گفت که قانون کپی رایت در کانادا چندان مورد دعوا قرار نگرفته است و با این حال، بیش از قانون ثبت اختراع یا علامت تجاری، یک حوزه مبهم قانون است.

او گفت که هرکسی که اتهام نقض حق چاپ را به دادگاه می‌زند باید ثابت کند که اثرش کپی شده است و اگر فروخته شد، ثابت کند که فروخته شده است.

الیس گفت، هر کسی که بدون رضایت مالک اصلی کار را برای تکثیر، تولید، ترجمه یا فروش انجام دهد، ممکن است در معرض نقض قانون حق چاپ قرار گیرد.

سی‌بی‌سی نیوز اطلاعاتی را که درباره اتهامات جمعی هنرمندان علیه راشنل به دست آورده بود به الیس ارائه کرد و از او پرسید که آیا این موضوع به عنوان نقض حق نسخه‌برداری واجد شرایط است یا خیر.

الیس گفت: “اگر تمام کاری که او انجام می دهد همان چیزی است که به نظر می رسد – او نقاشی شخص دیگری را می کشد و سپس شکوفایی های خود را به آن اضافه می کند – او همچنان نقاشی طرف مقابل را نقض می کند و طرف مقابل حق دارد تحت قانون حق نسخه برداری جبران کند.” گفت.

او گفت که هنرمندان می توانند با مشخص کردن مالکیت خود از طریق علامت گذاری آثار خود با نماد حق چاپ سعی کنند از خود محافظت کنند.

او پیشنهاد کرد هنرمندانی که با سازمان‌ها قرارداد منعقد می‌کنند، به وضوح مالکیت خود را در هر توافقی که منعقد می‌کنند، اعلام کنند.

الیس گفت: «ما باید به مردم آموزش دهیم که آثار هنری بومی چیزی نیست که بتوان از آن استفاده کرد.

این ذهنیت در ذهنیت استعماری وجود دارد که دانش بومی و هر گونه بیان فرهنگی مرتبط با آن قابل استفاده هستند، زیرا مردم بومی خودشان «مصنوعات» هستند.