«این شادی بومی است:» 150 جوان بومی در بانف برای عقب نشینی «نجات‌بخش» گرد هم می‌آیند.

Canadian Roots Exchange (CRE) اولین گردهمایی جوانان بومی خود را از سال 2020 در Banff، آلتا برگزار کرد. در این هفته، با 150 جوان از سراسر کشور گرد هم آمدند تا برنامه نویسی طراحی شده توسط و برای جوانان بومی را تجربه کنند.

مگان دیکر از نایین، بزرگترین جامعه در نوناتسیاووت در لابرادور، گفت که حضور در این گردهمایی باعث شد که احساس کند “واقعا دیده و درک شده است.”

او گفت: “صدای ما بسیار قدرتمند است.”

ما با تجربه صحبت می‌کنیم و با حقیقت صحبت می‌کنیم، و اغلب فرآیندهای تصمیم‌گیری که بر ما تأثیر می‌گذارد، از ما ورودی ندارند.»

به عنوان یک اینوک، او گفت که دوست دارد در مورد شمال، آب و هوا و زبان صحبت کند.

او گفت: “فقط این واقعیت است که بیشتر سال یخ وجود دارد، و در طول زندگی من شاهد بدتر شدن آن با تغییر شرایط یخ بوده ام.”

“من توسط جامعه خود هدایت می شوم و مطمئن می شوم که مردم می دانند چه خبر است.”

جوانان روی پله هایی با پس زمینه کوه ایستاده اند.
کارولین کرولی جوانان را از طریق تمرینی هدایت کرد تا آنها را با سرزمین آشنا کند. (ارسال شده توسط Canadian Roots Exchange)

دیکر گفت که این گردهمایی فرصتی عالی برای دوستیابی و قدردانی از طبیعت و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمایت و فرهنگ بوده است.

کایرین پاتس، یک مدافع جوانان و خالق محتوا از الکسیس ناکوتا سیوکس در آلبرتا که در حال حاضر در تورنتو زندگی می کند، MC برای این رویداد چهار روزه بود.

پاتس که به خاطر حساب محبوب TikTok خود شناخته شده است، گفت که داشتن “نمایندگی متنوع از همه ملل مختلف زیبا و منحصر به فرد که در جزیره لاک پشت یا آمریکای شمالی وجود دارند” عالی است.

پاتس گفت که نکته قابل توجه برای او جلسه ای با یکی از بزرگان اینوک بود که به گروه گوشت کاریبو و زغال اخته قطب شمال می خورد. آنها همچنین توانستند زبان اشاره اینویت را یاد بگیرند.

او همچنین گفت که از این فرصت برای راهنمایی جوانان و “فضایی” برای آنها با تشویق آنها به صحبت کردن لذت می برد.

پاتس گفت که دیدن او به عنوان یک شخص واقعی به جای یک تأثیرگذار به آنها کمک می کند تا تأثیر صدای خود را درک کنند.

او گفت: “من دوست دارم به جوانان بومی بگویم که حتی اگر زمزمه کنید، باز هم صدای قدرتمندی است.”

پاتس گفت که جوانان اغلب خود را شایسته گوش دادن نمی دانند، که او فرهنگ غیر بومی اطراف آنها را مقصر می داند.

او گفت: «آن‌ها تجربه می‌کنند که مردم آن‌ها را می‌شمارند، افرادی که آنها را نادیده می‌گیرند.

من فکر می کنم که آنها همیشه خودشان را باور ندارند، نتیجه مستقیم مسائلی است که ما در کانادا به دلیل استعمار، به دلیل برتری سفیدپوستان داریم.»

اهمیت فضاهای فقط بومی

در بودجه سال 2019، دولت فدرال 15.2 میلیون دلار را طی سه سال برای یک برنامه آزمایشی برای حمایت از طرح‌های آشتی جوانان بومی از طریق CRE متعهد کرد. برنامه آزمایشی در سال 2021 دو سال دیگر تمدید شد.

هیلوری تنوت، مدیر اجرایی CRE که اصالتاً از Chippewas of Nawash First Nation در 240 کیلومتری شمال غربی تورنتو است، گفت که در چند سال گذشته CRE تمرکز خود را از گرد هم آوردن جوانان بومی و غیربومی به تمرکز منحصر به فرد بر روی جوانان بومی تغییر داده است.

گروهی از جوانان، داریل کوتنای را در حالی که در منطقه ای جنگلی صحبت می کند، احاطه کرده اند.
داریل کوتنای، رهبر جوانان استونی ناکودا، بازدیدی از مکان تاریخی ملی غار و حوضه در بنف، آلتا به جوانان ارائه کرد. (ارسال شده توسط Canadian Roots Exchange)

تنوت گفت که ایجاد فضاهای فقط بومی به ویژه برای جوانانی که زمان زیادی را در فضاهای غیربومی مانند مدرسه یا محل کار می گذرانند، مهم است.

پاتس در مورد احاطه شدن توسط جامعه بومی گفت: “این نجات دهنده است.”

“آنها احساس تنهایی می کنند. احساس می کنند هیچ کس برای آنها وجود ندارد. بنابراین اینکه می توانند بیایند و روی زمین ملاقات کنند، یکدیگر را در آغوش بگیرند، با هم غذا بخورند، آهنگ پخش کنند، بخندند، در مورد چیزهای مهم یاد بگیرند… این شادی بومی است. ”

تنوت به قوانین قدیمی در قانون هند اشاره کرد که افراد ملل اول را از تجمع منع می کرد. این قانون در سال 1951 اصلاح شد تا این بند حذف شود که می‌گوید مردم ملل اول اجازه ندارند در گروه‌های بیش از سه نفر جمع شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع، تنوت گفت که تجمعات فقط بومی “نوعی مقاومت است و ما آنچه را که از اجدادمان گرفته شده است، پس می گیریم.”

گردهمایی CRE در Banff از 24 آوریل آغاز شد و در 28 آوریل به پایان می رسد.