برنامه های جدید برای مرکز دوستی بومی وینیپگ شامل اقامتگاه بزرگان، مرکز اجتماعی است

طرح های یک مرکز دوستی جدید در وینیپگ، که شامل یک فضای اجتماعات اجتماعی و اقامتگاهی برای بزرگان خواهد بود، روز پنجشنبه رونمایی شد تا جایگزین یک مرکز فرهنگی قدیمی برای مردم بومی در این شهر شود که سال ها تعطیل بوده است.

در سال 2019، مرکز دوستی هند و متیس در خیابان رابینسون، شماره 45، در خرابه پیدا شد و از آن زمان دیگر قابل استفاده نیست.

تامی کریستنسن، مدیر اجرایی مرکز Ma Mawi Chi Itata، «جامعه شهری ما مدت‌هاست که دلتنگ مرکز دوستی اینجا در وینیپگ به‌عنوان مکانی برای گردهم‌آیی و مکانی برای دسترسی به مرکز حمایت‌کننده منابع شده است.» در یک کنفرانس خبری با اعلام برنامه های جدید در روز پنجشنبه گفت.

در جولای 2019، Ma Mawi Chi Itata و چندین سازمان دیگر گرد هم آمدند تا در بازسازی و احیای یک مرکز دوستی کار کنند.

مرکز دوستی هند و متیس در سال 2018، پس از آن که انجمن مراکز دوستی منیتوبا بودجه خود را در سال قبل تعلیق کرد، به دلیل مشکلاتی از جمله عدم درخواست به موقع برای کمک مالی، و همچنین شکایات جامعه، کارکنان و اعضای هیئت مدیره تعطیل شد. .

سپس مشخص شد که ساختمان دربسته در اوایل سال 2019 به شدت تخریب شده است.

در فوریه 2019، اعضای گروه شهروند Bear Clan متوجه شدند که درب پشتی مرکز دوستی باز مانده است و ساختمان دچار یخ زدگی و آسیب شدید آب ناشی از ترکیدگی لوله شده است. سیم مسی در سراسر آن کنده شده بود، توالت ها از دیوارها کنده شده بودند، کاشی های سقف کنده شده بودند، و سوراخ هایی در تمام دیوارها وجود داشت.

این ساختمان در ماه بعد دوباره تخریب شد.

زنی با موهای تیره نان با ژاکت مشکی و پیراهن قرمز پشت تریبون ایستاده و پشت میکروفون صحبت می کند.
ریچل سانسرگرت، مدیر عامل مرکز دوستی بومی وینیپگ، در یک کنفرانس خبری برنامه‌هایی را برای ساختمان مرکز دوستی جدید در وینی‌پگ در روز پنجشنبه اعلام کرد. (وارن کی/سی بی سی)

این ساختمان قدیمی اواخر این ماه تخریب خواهد شد تا راه را برای یک مرکز جدید هموار کند که در سه فاز ساخته خواهد شد.

اولین مورد، خود مرکز جدید دوستی بومی وینیپگ خواهد بود، پس از آن یک مرکز اجتماعی و سپس اقامتگاه بزرگان.

به گفته ریچل سانسرگرت، مدیر اجرایی مرکز دوستی بومی وینیپگ، که دسامبر گذشته تأسیس شد و اکنون یک موسسه خیریه ثبت شده در فدرال است، این فضاها همچنین شامل یک فضای امن 24 ساعته برای جوانان و یک سالن بینگو خواهد بود.

سانسرگرت گفت: “هدف کلی ما این است که این فضای زمانی پر جنب و جوش را به عنوان خانه ای برای جامعه خود و فضایی که در آن ایمنی در درجه اول اهمیت قرار دارد، احیا کنیم، و همه افراد با هر پیشینه و هر جامعه ای از جمع شدن و شکوفایی آن استقبال کنند.”

سانسرگرت گفت که هیئت مدیره این مرکز اقداماتی را برای اطمینان از تکرار نشدن اشتباهات گذشته انجام داده است.

او گفت: «ما حکومت خود را با دقت فراوان مجدداً برقرار کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که ساختار آن به گونه‌ای است که تراژدی که بر مرکز قبلی رخ داد، به هیچ وجه نتواند برای مرکز دوستی بومی وینیپگ اتفاق بیفتد.

هیئت مدیره در حال پیگیری تامین مالی سرمایه برای این پروژه است و امیدوار است به زودی خدماتی را به بزرگترین جامعه بومی شهری کانادا ارائه دهد، اما تا زمانی که پول اولیه جمع آوری نشود، ساخت و ساز شروع نمی شود.

“بیش از 102000 [people] سانسرگرت گفت که ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم که امیدواریم بتوانیم در مرکز جدید با آن همکاری کنیم.

سانسرگرت گفت که در حالی که جمع آوری کمک مالی و ساخت و ساز در حال انجام است، برخی از فعالیت های مرکز دوستی در فضای باز انجام می شود، از جمله آموزش زمینی با محوریت فرهنگ و تندرستی بومی، از جمله کلاس هایی در مورد شیوه های باغبانی سنتی برای غذا و دارو.

دیمون جانستون که به عنوان رئیس شورای بومیان وینیپگ و دبیر هیئت مدیره مرکز دوستی بومی وینیپگ فعالیت می کند، گفت: این یک سفر بسیار هیجان انگیز است.

“سفر با مرکز دوستی هند و متیس وینیپگ در طی سالیان متمادی به این جامعه کمک زیادی کرده است، و اکنون ما می توانیم … به آن سفر ادامه دهیم و همانطور که گفتم، این سفر را تقویت کنیم.”

طرح هایی برای مرکز جدید دوستی بومی در وینیپگ رونمایی شد

وینیپگ در حال دریافت یک مرکز دوستی بومی جدید است. این در خیابان رابینسون در محله لرد سلکرک ساخته خواهد شد. این محل گردهمایی خواهد بود که جوانان می توانند با بزرگان ملاقات کنند و با فرهنگ خود آشنا شوند.