به یاد جف بارنابی فیلمساز بومی در روز ملی فیلم کانادا

15:11به یاد جف بارنابی

امروز دهمین سال است روز ملی فیلم کانادا، جشن ساحل به ساحل سینمای کانادا. به افتخار این مناسبت، CBC Gem فیلمساز فقید بومی را نمایش می دهد جف بارنابیآخرین فیلم، کوانتوم خون، به صورت آنلاین رایگان.

بارنابی نویسنده و کارگردان میگماق اهل منطقه حفاظت شده Listuguj در ناحیه Gespe’gewa’gi Mi’gma’gi (واقع در ساحل جنوب غربی شبه جزیره گاسپه) بود. فیلمساز برنده جوایز و رویاپرداز تحسین شده در 13 اکتبر 2022 پس از یک سال مبارزه با سرطان در مونترال درگذشت در سن 46 سالگی

او در طول دوران حرفه‌ای خود تأثیر زیادی بر سینمای این کشور داشت. او اغلب در مورد نیاز صنعت فیلم کانادا به انجام کارهای بیشتر برای سازندگان بومی صحبت می کرد – و شکی نیست که او تفاوتی ایجاد کرده است.

Elle-Máijá Tailfeathers و مایکل گرییز هر دو در کوانتوم خون. آنها به ایلامین عبدالمحمود مجری برنامه پیوستند تا دوست خود را به یاد آورند و این موضوع را مطرح کنند که چرا مردم در سراسر کشور باید امروز فیلم او را تماشا کنند.

ما برخی از نکات برجسته را در زیر آورده ایم که برای طول و وضوح ویرایش شده اند. برای بحث کامل، پادکست اعلان عبدالمحمود را در پخش کننده پادکست مورد علاقه خود گوش دهید و دنبال کنید.

الامین: Elle-Máijá، من می خواهم با شما شروع کنم. شما امروز میزبان ادای احترام به جف هستید. این بخشی از روز فیلم کاناداست. وقتی برای اولین بار با کار او آشنا شدید چه احساسی را به یاد دارید؟

ال مایجا: خب، کارهای جف از هر اثر دیگری که پیش از آن فیلمسازان بومی دیده بودم متمایز بود. او یک بیننده بود…. یادم می آید بعد از تماشا تئاتر را ترک کردم قافیه برای غول های جوان و احساس آن لحظه ای دگرگون کننده برای سینمای بومی و در کل سینمای کانادا بود. موانع زیادی برای دسترسی فیلمسازان بومی این کشور به لحاظ ساخت فیلم بلند وجود داشت و آن فیلم یک سابقه ایجاد کرد و چشم انداز بقیه را به کلی تغییر داد. او در رأس کار خود بود، او می دانست که در هر فریم چه می خواهد. و او صدایی داشت که شبیه هیچ صدایی نبود.

تماشا | تریلر رسمی بازی Rhymes for Young Ghouls:

الامین: من این ایده را دوست دارم که از یک فیلم خارج شوم و بروم، “این صدایی است که من علاقه مند به شناختن آن هستم.” مایکل، آیا خاطره ای دارید که اولین بار با فیلم های جف مواجه شدید و متوجه شدید که او در اینجا واقعاً کار خاصی انجام می دهد؟

مایکل: اوه کاملاً، من همان پاسخ ال مایجا را دارم. به جز من، فیلم کوتاه او بود فایل زیر متفرقه. تماشا کردم فایل زیر متفرقه، و مرا به معنای واقعی کلمه روی صندلی شلوارم کوبید. من هنوز یک فیلم بومی را ندیده بودم که فرهنگ ما و روش‌های شناخت و دیدگاه‌های ما را بررسی می‌کرد، به شیوه‌ای شبیه جف، بداخلاقی و جالب. و به نظر من، صادقانه بگویم، هنوز هم بهترین فیلم کوتاهی است که تا به حال دیده ام. فکر کردم، “فقط باید با این مرد کار کنم. نمی‌دانم او کیست، اما هر کسی که این را ساخته یک فیلمساز خاص است.”

تماشا | گزیده ای از فایل زیر متفرقه:

ال مایجا: جف این نوع خشم عادلانه و موجه را بر اساس همه چیزهایی که در زندگی خود تجربه کرده و شاهد بوده است حمل می کند … و شما آن را در تمام کارهای او احساس می کنید. اما او در تبدیل آن به سرگرمی و در دسترس قرار دادن آن برای افرادی که لزوماً از او انتقاد نمی کرد، اما می خواست به گفتگو خوشامد بگوید، بسیار خوب بود، و به نوعی راه هایی را ارائه داد که آنها در این میراث استعمار نقش دارند.

و او واقعا بامزه بود. جف خیلی بامزه بود و فیلمساز بود. او عاشق فیلم بود. او هنر فیلمسازی را دوست داشت، و این روش درخشان را داشت که آن خشم را به خود جلب کند و آن را به چیزی تبدیل کند که تماشاگران بتوانند حس سرگرمی و خنده را داشته باشند و از تجربه لذت ببرند، اما همچنین با تشخیص اینکه در حال تماشای چیزی هستند یا تماشا کرده اند، کنار می رود. چیزی عمیقا سیاسی شده و این از صدای فردی با تجربه ای زنده بود که آن خشم را توجیه می کرد.

الامین: از بسیاری جهات، گاهی اوقات حتی گرفتن وسیله سرگرمی و آرایش ایده‌ها و سپس به چالش کشیدن افراد با آن‌ها، کمی مؤثرتر است.

ال مایجا: کاملا. او فقط فیلم های ژانر سرگرم کننده نمی ساخت، او فیلم هایی می ساخت که عمیقاً سیاسی شده بودند.

الامین: مایکل، این ایده برای جف تا چه اندازه در رویکرد او به عنوان یک فیلمساز وجود داشت؟

مایکل: او مسئولیت داشت، می دانید؟ این روزها صحبت های زیادی در مورد مسئولیت پذیری وجود دارد، و من احساس کردم که او واقعاً آن را زندگی کرده است. او نسبت به هر کاری که انجام می داد احساس مسئولیت می کرد. او واقعاً از ساخت فیلم عصبانی یا ناامید می شد زیرا می دانست که فیلم ها همیشه ماندگار هستند.

فیلمسازی یک تجارت است. راه‌هایی برای انجام کارها وجود دارد، و آن روش‌های انجام کارها کاملاً از چارچوب استعماری سرمایه‌داری بیرون می‌آیند. و بنابراین حتی عمل ساختن فیلم، جف را دیوانه کرد – اما او آن را دوست داشت، و شادی بی‌نظیری در هنر او وجود داشت. اما در عین حال بسیار ناامید بود زیرا می دانست که باید در قبال بازماندگان مسئول باشد. احساس می‌کردم او همان‌قدر که فیلم‌هایش را برای مخاطبان غیربومی ساخته است، برای ما ساخته است.

الامین: Elle-Máijá، من فکر می کنم اندازه گیری تأثیر یک فرد دشوار است، اما می خواهم از شما خواهش کنم که تلاش کنید. فکر می‌کنید جف با انتخاب این داستان‌ها چه تفاوتی کرد؟

ال مایجا: اوه، این غیر قابل اندازه گیری است. او جامعه خود را دوست داشت. او عاشق زبان میگماق بود. او سرزمین میگماگی را دوست داشت. یکی از خاطرات مورد علاقه من از کار کردن کوانتوم خون از جامعه خود بازدید می کرد و به مدرسه می رفت. او مطمئن شد که همه ما بازیگران به مدرسه رفته و با بچه های جامعه اش ملاقات می کنیم. این فقط این تجربه شگفت انگیز بود که توانست مکانی را ببیند که بسیار دوست داشت و به آن احترام می گذاشت و در کار خود قرار داد.

او کسی است که عمیقاً به او احترام می‌گذارم و او را تحسین می‌کنم، و نمی‌توانم به اندازه کافی برای همه کارهایی که انجام داد تشکر کنم، زیرا او راه را برای بسیاری از ما هموار کرد. او بسیاری از موانع را شکست، و همچنین در روشی که کار می‌کرد بسیار بی‌تفاوت بود و نترس بود. من فکر می کنم که ما به خاطر تمام کارهایی که برای ما انجام داد، سپاسگزاری عمیقی از او داریم. نمی توانم به تمام پتانسیل هایی که از دست رفته اند فکر نکنم. می خواهم بدانم چه داستان هایی برای گفتن مانده است.

الامین: مایکل، کمی بیشتر از شش ماه از مرگ جف می گذرد. از زمانی که با او گذرانده اید، هنوز چه چیزی را نزدیک نگه دارید؟

مایکل: من هنوز مبهوت هستم. حتی باورم نمی‌شود که دارم این مصاحبه را انجام می‌دهم، که از او به‌عنوان کسی صحبت می‌کنیم که درگذشته و دارد سفر می‌کند. بنابراین حدس می‌زنم هنوز سرگردان هستم. من هنوز از نبودش می لرزم. من فکر می‌کنم میراثی که او خلق کرده واقعاً پیچیده است. فیلم هایی که او ساخته بسیار سیاسی هستند – قافیه برای غول های جوان، کوانتوم خون. فکر می کنم کاری که او به زیبایی انجام داد، حداقل در خاطره من، صدای نوشته هایش است. او همیشه خود را در درجه اول نویسنده و در مرحله بعد فیلمساز یا کارگردان می نامید… یادم می آید که سر صحنه فیلمبرداری بودم، “اگر من فقط آن را مانند نحوه صحبت جف بگویم، فکر می کنم درست از آب در می آید.” و بنابراین وقتی می شنوم [my character] تریلر، جف را می شنوم. و این مرا خوشحال می کند و در عین حال غمگینم می کند.

تماشا | تریلر رسمی Blood Quantum:

الامین: ممنون که به اشتراک گذاشتید ال مایجا، کوانتوم خون امروز در تمام روز به صورت رایگان در CBC Gem نمایش داده می شود. بیایید زمین را درست کنیم. به نظر شما چرا مردم امروز باید وقت خود را در فیلم صرف کنند؟

ال مایجا: چون ما در این کشور راه طولانی در پیش داریم. صحبت های زیادی در مورد آشتی وجود دارد و فکر می کنم کوانتوم خون فیلمی است که به ما یادآوری می کند که مردم بومی از آخرالزمان جان سالم به در برده اند – و ما هر روز در این کشور به زنده ماندن از آخرالزمان ادامه می دهیم. من فکر می کنم فیلمی مانند این بینندگان را دعوت می کند تا با آن واقعیت و تاریخ و میراث حساب کنند. سرگرم کننده است، بسیار خنده دار است. انگار هیچ چیز دیگری از این کشور یا هر جای دیگری ندیده ام. این گواهی بر توانایی های جف به عنوان یک فیلمساز است و او شایسته است که به خاطر تأثیر و میراثش به یاد بیاوریم. واقعا امیدوارم مردم بیایند و این فیلم را ببینند. در تاریخ سینمای کانادا جایگاهی عظیم دارد.

الامین: مایکل، ال مایجا، می‌خواهم از شما برای وقتی که گذاشتید تشکر کنم. از اینکه اینجایی نهایت تشکر رو دارم.

ال مایجا: متشکرم.

مایکل: متشکرم.

گفتگوی کامل را می توانید از برنامه امروز بشنوید CBC گوش کن یا در پادکست ما، آشوب با ایلامین عبدالمحمود، هر جا که پادکست های خود را دریافت کنید در دسترس است.


پنل تولید شده توسط Jess Low.