به یاد “خاله شرلی” آدامسون، رهبر پیشگام بومی در یوکان

یک رهبر روشن‌بین، نترس و بی‌معنی، یک هنرمند ماهر، یک قهرمان زبان و فرهنگ توچون جنوبی، و یک مادرسالار دوست‌داشتنی – اینگونه است که مردم از شرلی آدامسون فقید یاد می‌کنند که ماه گذشته در وایت‌هورس در سن‌سالگی درگذشت. 70.

شانتال جنیر تاکر، یکی از دختران آدامسون، گفت: “بخشی از میراث مادر این است که او به عنوان یک الگوی واقعی شناخته خواهد شد.”

“هرکسی که چیزی را در دنیا اشتباه می بیند و می داند که راه بهتری وجود دارد – آنها به مادر و میراث او نگاه می کنند و با آن توانمند می شوند.”

برای چندین دهه، آدامسون – ژورا – یک چهره برجسته در سیاست، تجارت و زندگی فرهنگی یوکان بود. او به عنوان اولین رئیس شورای Ta’an Kwäch’än، معاون یوکان مجمع ملل اول، و رئیس بزرگ شورای ملل اول یوکان خدمت کرد. او همچنین به عنوان مدیر عامل North Native Broadcasting Yukon، رئیس هیئت مدیره شبکه تلویزیونی مردم بومی، و مدیر توسعه چشم انداز شمالی، در میان سایر موارد، خدمت کرد.

به گفته Genier-Tucker در مرکز همه چیز خانواده بود.

جنیر تاکر گفت: “خدایا، ما خاطرات زیادی از با هم بودن در دوران کودکی و حتی در بزرگسالی داریم.”

این چیزی است که من از آن بسیار سپاسگزارم، فکر می کنم همه ما به خاطر آن بسیار سپاسگزاریم، اهمیت خانواده است.

کریستین جنیر، یکی دیگر از دختران آدامسون، گفت که توصیف مادرش و نحوه کمک او به الهام بخشیدن و شکل دادن به زندگی او دشوار است.

جنیر گفت: “وصف ناپذیر است، این قدردانی بی حد.

“و [I] امیدوارم که حتی اندکی از آن به من منتقل شده باشد. این میتواند خوب باشد.”

“پیر و مادری باورنکردنی”

رهبران محلی در یوکان نیز به آدامسون ادای احترام کرده اند.

در بیانیه ای پس از درگذشت آدامسون، نخست وزیر رنج پیلای گفت که در سوگ “پیر و مادر باورنکردنی” است.

پیلای گفت: “درگذشت او ضایعه ای عمیق برای خانواده، جامعه و همه کسانی است که او با خرد، مهربانی و رهبری خود زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.”

نخست وزیر همچنین گفت که آدامسون به عنوان رئیس موسس شورای Ta’an Kwäch’än نقش مهمی در مذاکره درباره ادعاهای زمین داشت.

آماندا لیاس، رئیس Ta’an Kwäch’än در بیانیه ای گفت که از دست دادن “خاله شرلی” برای جامعه او بسیار زیاد است. لیز از کار آدامسون در جهت خودمختاری و حقوق بومیان و تعهد او به حفظ و ترویج زبان و فرهنگ توچون جنوبی تمجید کرد.

لیز گفت: “او آموزه های سنتی خود را جمع آوری کرد، نگه داشت و نگه داشت و با سخاوتمندانه تجربیات، دانش و خرد خود را با همه کسانی که در طول زندگی اش ملاقات کرد و با آنها کار کرد به اشتراک گذاشت. او الهام بخش همه ما بود.”

زنی با استفاده از مگافون به گروه کوچکی از مردمی که در زمستان در بیرون ایستاده اند خطاب می کند.
آدامسون در یک تجمع در وایت‌هورس در سال 2018، خواستار تغییر در سیستم قضایی و حمایت از خانواده کولتن بوشی، مرد 22 ساله کری بود که در سال 2016 توسط کشاورز جرالد استنلی در ساسکاچوان به ضرب گلوله کشته شد. (وین والوند/سی بی سی)

کلوان آدامک، رئیس منطقه ای یوکان مجمع ملل اول، گفت که آدامسون “شاهد بود و لحظات واقعاً قابل توجهی را تجربه کرد.”

آدامک در بیانیه ای کتبی گفت: “ژورا یک رهبر واقعاً قابل توجه بود. او در مواجهه با چالش ها بی باک بود و مسیر آینده را به ویژه برای زنان روشن کرد.”

آدامک همچنین از تعهد آدامسون به جوانان و کاری که او همیشه برای الهام بخشیدن به آنها و دادن فرصت به آنها انجام می داد ستایش کرد.

آدامک گفت: «او با صداقت رهبری کرد و وقتی در مورد آینده صحبت کرد، با افتخار کارهای زندگی خود را با رهبران نوظهور در میان گذاشت.

جنیر برای تعریف میراث مادرش کار سخت تری داشت و گفت که دیدن کامل آن زمان می برد. اما او توضیح داد که چگونه بخشی از میراث آدامسون در خانواده خودش قابل مشاهده خواهد بود، زیرا آنها داستان هایی را به زبان سنتی که آدامسون در تمام زندگی خود از آن دفاع می کرد، نقل می کنند.

جنیر همچنین بر تعهد مادرش به جوانان و اینکه چگونه همیشه آنها را تشویق می‌کرد تا به خودشان ایمان داشته باشند، تاکید کرد.

او می‌گوید: «در چند وقت اخیر تعداد زیادی از این جوانان با من تماس گرفتند و این عشق قابل لمس است.