تحقیقات در محل کار نشان می دهد که کارمندان AFN با آزار و اذیت و انتقام از رئیس ملی روبرو هستند

یک تحقیق در محل کار در تأثیرگذارترین سازمان بومی کشور به این نتیجه رسید که کارمندان توسط رهبر ملی آن مورد آزار و اذیت و انتقام قرار گرفتند.

تحقیقات نشان داد که دو کارمند مجمع ملل اول (AFN) توسط رُز آن آرچیبالد، رئیس ملی، مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

بر اساس گزارش خلاصه ای از تحقیقات به دست آمده توسط CBC News، این تحقیقات که در 14 ژوئن 2022 آغاز شد، همچنین نشان داد که پنج کارمند انتقام جویی را تجربه کردند و رازداری آنها توسط آرچیبالد نقض شد.

در این گزارش، محیط کار AFN به عنوان “بسیار سیاسی، دوپاره و حتی شکسته” توصیف شده است.

آرچیبالد در آوریل گذشته گزارش‌های فردی درباره ادعاهای هر یک از پنج شاکی دریافت کرد. دفتر او به سی بی سی نیوز گفت که او نسخه ای از خلاصه گزارش را دریافت نکرده است.

آرچیبالد در بیانیه‌ای که به سی‌بی‌سی نیوز ارائه شد، گفت: «آخرین اقدام دوباره نشان می‌دهد که تحقیقات منابع انسانی به شیوه‌ای استعماری و تقابلی انجام می‌شود و از ابتدا بوده است.

هنگامی که گزارش های کامل منابع انسانی به درستی با اولین ملل در مجمع به اشتراک گذاشته شود، آنها موافقت خواهند کرد که من به عنوان رئیس ملی اساساً تبرئه شده ام.

کمیته اجرایی AFN به درخواست CBC News برای اظهار نظر پاسخ نداد.

مشاور حقوقی AFN یک شرکت حقوقی خارجی را برای بررسی شکایات چهار کارمند علیه آرچیبالد استخدام کرد که بعداً یک شاکی پنجم به آنها پیوست. استخدام راکل چیشولم، وکیل، شریک شرکت حقوقی اموند هارندن در اتاوا، بر این تحقیقات نظارت داشت.

CBC News تایید کرده است که چهار شاکی اول به عنوان کارمندان ارشد توسط آرچیبالد برای کار در دفتر او استخدام شدند. پنجمین شاکی مدیر عامل وقت AFN بود که در اوایل سال 2023 این سازمان را ترک کرد. چهار نفر از پنج شاکی زن هستند.

“در این مورد بحثی وجود ندارد [Archibald] بازپرسان نوشتند که مقررات محرمانه را نقض کرده است.

“با بیان اظهاراتی که انگیزه ها، نیات و درستی کارکنانی که شکایت کرده اند را زیر سوال می برد… [Archibald’s] رفتار به منزله انتقام است.”

روزآن آرچیبالد، رئیس ملی مجمع ملل اول، در آخرین نشست عمومی سالانه AFN در ونکوور در 5 ژوئیه 2022 سخنرانی می کند.
مجمع ملل اول در نظر دارد در 28 ژوئن یک مجمع مجازی برای رسیدگی به گزارش خلاصه برگزار کند. (داریل دایک/ مطبوعات کانادا)

این گزارش خلاصه در 18 می قبل از نشست مجازی AFN در 28 ژوئن برای تصمیم گیری در مورد آینده آرچیبالد، بین روسای ملل اول در سراسر کشور توزیع شد.

ژوئن گذشته، روسای منطقه، آرچیبالد را پس از طرح شکایات اولیه علیه او، تعلیق کردند.

تعلیق او برداشته شد و آرچیبالد از تلاش روسای دیگر برای اخراج او از کار در جریان مجمع عمومی سالانه ژوئیه گذشته در ونکوور جان سالم به در برد. اکثریت روسای مجمع این موضوع را تا تکمیل تحقیقات خارجی به عقب انداختند.

روسای جمهور همچنین در همان جلسه ونکوور قطعنامه ای را تصویب کردند که در آن به اتهامات آرچیبالد مبنی بر فساد در داخل AFN با اعتصاب کمیته ای برای بررسی عملکردهای مالی سازمان پاسخ داد.

قوه مجریه AFN متشکل از روسای منطقه، به اتفاق آرا در اواخر آوریل قطعنامه ای را تصویب کرد که به روسای مجلس توصیه می کند در نشست بعدی خود پس از بررسی یافته های دقیق تحقیقات داخلی در مورد هر یک از شکایات ثبت شده توسط این پنج کارمند، آرچیبالد را از سمت رئیس ملی برکنار کنند. .

هیچ مدرکی دال بر تبانی وجود ندارد

خلاصه گزارش توزیع شده به روسای مجمع جزئیات آزار و اذیت ادعایی آرچیبالد از دو کارمند را شامل نمی شود.

در این گزارش آمده است: «حتی اگر این حادثه به عنوان بخشی از یک الگوی رفتاری تلقی نشود، نتیجه ما این است که به اندازه کافی جدی یا «شدید» است.

با این حال، این گزارش جزئیاتی را در مورد اینکه چگونه آرچیبالد با نقض محرمانه بودن شاکیان، سیاست های AFN را زیر پا گذاشت، ارائه می دهد.

بازرسان دریافتند که چندین بیانیه عمومی منتشر شده توسط آرچیبالد بلافاصله پس از شروع تحقیقات خارجی، محرمانه بودن چهار کارمند را نقض کرده و اقدامات تلافی جویانه علیه آنها را تشکیل می دهد.

لوگوی مجمع ملل اول.
تحقیقات خارجی، محیط محل کار در مجمع ملل اول را «بسیار سیاسی، دوپاره و حتی شکسته» توصیف کرد. (Ka’nhehsí:io Deer/CBC)

در 16 ژوئن 2022، آرچیبالد بیانیه‌ای عمومی منتشر کرد که در آن ادعا کرد تحقیقات داخلی “توسط چهار نفر از کارکنانی که سعی داشتند بیش از یک میلیون دلار از پرداخت قرارداد را تضمین کنند” آغاز شد و این یک “تلاش ناامیدانه” برای جلوگیری از “پرده برداری از اشتباهات” آرچیبالد بود. در داخل AFN.”

روز بعد، آرچیبالد بیانیه دومی را منتشر کرد و مدعی شد که چهار کارمند در تبانی برای ثروتمند شدن خود شرکت داشتند.

این گزارش هیچ مدرکی دال بر تبانی هیچ یک از طرفین پیدا نکرد.

ما به این نتیجه می رسیم که با بیان اظهاراتی که انگیزه ها، نیات و درستی کارکنانی که شکایت کرده اند را زیر سوال می برد و با ارائه آن پیشنهاد در چنین مکان عمومی، [Archibald’s] این رفتار به منزله انتقام جویی است.”

به‌عنوان رئیس سازمان، جرأت می‌کنیم که او مسئولیت بیشتری برای احترام گذاشتن و پیروی از سیاست‌های آن دارد.»

آرچیبالد به بازرسان گفت که این افشاگری‌ها را به این دلیل انجام داده است که مسئولیت پاسخگویی و شفافیت در برابر رای دهندگانش را دارد. او همچنین تاکید کرد که اسامی کارکنان را ارائه نکرده و اظهارات گمراه‌کننده‌ای نداشته است.

در این گزارش آمده است: «هیچ چیزی در زبان قانون رفتار یا سوگند اداری وجود ندارد که از تفسیری حمایت کند که نقض سیاست محرمانگی را با پیشنهاد اینکه نقش او این افشاگری‌ها را توجیه می‌کند، تایید کند».

“آسیب به شهرت”

بازرسان دریافتند که اقدامات تلافی جویانه و نقض محرمانه بودن توسط آرچیبالد علیه پنجمین کارمند – که قبلاً توسط CBC News با نام جانیس سیاواگلیا شناسایی شده بود، که در زمان طرح شکایت مدیر عامل AFN بود – ماهیت “بی نظیر” داشتند.

بازرسان گزارش دادند که آرچیبالد بیانیه‌های عمومی صریح و آشکاری را بیان کرد که در آن Ciavaglia را متمایز می‌کرد، در حالی که ایمیل‌ها و یادداشت‌هایی با اشاره به Ciavaglia و ادعای نادرست مبنی بر شکایت Ciavaglia از Archibald به دلیل افترا ارائه کرد.

در این گزارش آمده است که این اقدامات باعث “آسیب به شهرت” سیاواگلیا شد که پس از دریافت تهدید به مرگ، حساب های رسانه های اجتماعی خود را مسدود کرد.

رهبر ملل اول با هم روی صحنه می نشینند.
کمیته اجرایی مجمع ملل اول به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به روسای مجلس توصیه می‌کند روزآن آرچیبالد را به عنوان رئیس ملی در نشست بعدی خود حذف کنند. (بن نلمز/سی بی سی)

بازرسان بیش از 30 مصاحبه از جمله مصاحبه با پنج شاکی، آرچیبالد و تعدادی از شاهدان انجام دادند.

آرچیبالد در ماه آوریل بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که پس از دریافت یافته‌های تفصیلی تحقیقات، «تحقق» شده است.

در گزارش خلاصه آمده است که این بیانیه دستور صادر شده توسط روسای AFN را نقض می کند که به آرچیبالد دستور داده بود تا از اظهار نظر عمومی خودداری کند تا زمانی که یافته های تحقیقات به رهبری ملل اول گزارش شود.

این دومین باری است که آرچیبالد با تحقیقات در محل کار مواجه می شود.

آرچیبالد در حالی که رئیس منطقه انتاریو بود، با یک تحقیق جداگانه برای آزار و اذیت ده شاکی مواجه شد.

تحقیقات سال 2021 به بن بست رسید، زیرا هیچ یک از شاکیان به دلیل ترس از مجازات در محل کار، علناً برای ثبت شکایات رسمی حاضر نشدند.