ترودو تلاش‌های آشتی را تشویق می‌کند، اما می‌گوید تصمیم در مورد تعطیلات روز پیراهن نارنجی تا استان‌ها گرفته می‌شود

نخست‌وزیر جاستین ترودو استان‌ها و مناطق را تشویق می‌کند تا تلاش‌های آشتی با مردم بومی را افزایش دهند، اما از گفتن این جمله که باید روز ملی حقیقت و آشتی را که معمولاً روز پیراهن نارنجی نامیده می‌شود، تعطیل قانونی کنند، خودداری کرد.

هدر استفانسون، نخست‌وزیر مانیتوبا اخیراً اعلام کرد که دولت محافظه‌کار مترقی او امسال 30 سپتامبر را به عنوان تعطیلات قانونی استانی اعلام نخواهد کرد و دلیل آن نیاز به رایزنی‌های مداوم است.

دولت فدرال در سال 2021 این روز را به عنوان تعطیلی قانونی برای کارگران خود و مکان‌های کاری تحت نظارت فدرال اعلام کرد. تصمیم برای انجام این کار در پاسخ به یکی از درخواست‌های کمیسیون حقیقت و آشتی در سال 94 برای اقدام است.

روز چهارشنبه، نخست وزیر گفت که دولت فدرال به سمت «زندگی کردن» پیش رفته است [to] و تحقق» آن ندای.

ترودو در مراسمی در وینیپگ که بودجه جدید دولتش را تبلیغ می کرد، گفت: «این روزی است که مردم بومی می خواستند حقیقت و آشتی و همه چالش ها و مشکلات ناشی از آن را نشان دهند.

“[The federal government] مطمئناً امیدواریم که استان‌ها به مسئولیت خود در مسیر آشتی پی ببرند و اقداماتی را که در فراخوان‌ها به عمل آمده است، انجام دهند، اما این تصمیمات بدیهی است که استان‌ها باید اتخاذ کنند.»

روز پیراهن نارنجی به افتخار تجربه Phyllis Webstad، که هدیه لباس مادربزرگش در اولین روز Webstad در یک مدرسه مسکونی گرفته شد، تأسیس شد.

دولت مانیتوبا دفاتر و خدمات غیر ضروری را در دو سال گذشته در 30 سپتامبر تعطیل کرد و به اکثر کارگران خود روز مرخصی داد. مدارس از مهدکودک تا کلاس دوازدهم نیز تعطیل شد. استفانسون گفته است که امسال نیز ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر همچنین به آسیب پذیری کسب و کارهایی اشاره کرد که هنوز از اثرات اقتصادی همه گیر کووید-19 بهبود می یابند در تصمیم خود مبنی بر اینکه امسال این روز را به عنوان تعطیلی قانونی در نظر نگیرد.

زنی با دکمه صورتی و کت و شلوار و عینک روی سرش با چهره ای دردناک در مقابل پس زمینه ای از پرچم های کانادا و مانیتوبان صحبت می کند.
کتی مریک، رئیس بزرگ مجمع سران منیتوبا، می‌گوید که دولت منیتوبا در شش ماه گذشته با او در مورد این موضوع مشورت نکرده است. (گری سولیلاک/CBC)

سازمان مسئول حمایت از اولین ملل در منیتوبا ناامیدی خود را در پی تصمیم این استان ابراز کرد.

مجمع روسای منیتوبا در بیانیه ای در روز چهارشنبه گفت که این استان یک فرصت کلیدی را برای نشان دادن تعهد خود به شفا و به رسمیت شناختن مردم ملل اول از دست داده است.

رئیس بزرگ کتی مریک گفت که دولت منیتوبا در شش ماه گذشته با او در مورد این موضوع مشورت نکرده است.

برخی از کسب و کارها و سازمان ها این روز را گرامی می دارند.

من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از تمامی مشاغل، مؤسسات و سازمان‌های بخش خصوصی که تصمیم گرفته‌اند روز ملی حقیقت و آشتی را با تعطیل کردن فعالیت‌های خود جشن بگیرند و به کارکنان خود این فرصت را بدهم تا در مورد اهمیت این روز و چگونگی تأمل کنند، قدردانی کنم. مریک گفت: این روی مردم ملل اول تأثیر می گذارد.

برخی از استان ها و مناطق از دولت فدرال پیروی کرده اند.

ترودو از تلاش‌هایی که در حال انجام یا در حال انجام است قدردانی کرد و از استان‌ها و مناطقی که عقب مانده‌اند خواست تا با جدیت بیشتری در کار مصالحه پیش بروند.

“برخی از استان‌ها هستند که مانند دولت فدرال یا سایر استان‌ها در مسیر آشتی به سرعت، قوی یا با قدرت پیش نرفتند، و من مطمئناً دوست دارم استان‌های بیشتری را ببینم، همه استان‌ها در زمینه آشتی بیشتر تلاش کنند. مردم بومی،» او گفت.

نخست وزیر قرار بود بعداً در روز عید فصح را با اعضای جامعه یهودی جشن بگیرد و با کارگران و کارآموزان تجارت دیدار کند.