جان کیم بل اولین رهبر ارکستر بومی آمریکای شمالی بود – اکنون او برنده جایزه فرماندار عمومی است.

رهبر ارکستر جان کیم بل، با کت و شلوار و کراوات با ارسی دور گردنش
رهبر ارکستر و بشردوست جان کیم بل، برنده جایزه هنرهای نمایشی فرماندار کل. (V. Tony Hauser)

این بخشی از یک سری مقالات در مورد برندگان جوایز هنرهای نمایشی فرماندار کل است.

جان کیم بل تنها بر اساس تلاش‌های خلاقانه‌اش، کاندیدای شایسته‌ای برای جایزه هنرهای نمایشی فرماندار جنرال خواهد بود.

بل که در قلمرو موهاوک کاناواک متولد شد و بین کاناواک و کلمبوس، اوهایو بزرگ شد، زمانی که تنها 18 سال داشت در برادوی رهبری می کرد و با افرادی مانند وینسنت پرایس، جین کلی و لورن باکال کار می کرد. از آنجا، او شاگرد رهبر ارکستر سمفونیک تورنتو و فیلارمونیک نیویورک شد و او را به اولین فرد بومی تبدیل کرد که یک ارکستر را رهبری کرد. در سال 1984، شبکه سی‌بی‌سی مستندی درباره او ساخت جان کیم بل: اولین رهبر هندی آمریکای شمالی.

او سپس رهبری ارکستر را برای باله ملی کانادا و فیلارمونیک سلطنتی و غیره ادامه داد. او موسیقی متن اولین باله بومی معاصر را نوشت. در سرزمین روح، در سال 1988. و او حتی با The Bee Gees کار کرده است.

اگر جان کیم بل همه این کارها را انجام می داد و باتوم رهبر ارکستر خود را در نقطه ای از اواسط دهه 1990 آویزان می کرد و بعد از آن هیچ کاری انجام نمی داد، او همچنان مستحق یک جایزه یک عمر دستاورد بود. اما این تنها کسری از کاری است که جان کیم بل با زندگی خود انجام داده است. مشخصه واقعی حرفه جان کیم بل، کاری است که او هم برای جامعه بومی و هم برای هنرمندان انجام داده است.

در مصاحبه ای در سال 2016 با مجله مشکبل گفت که پس از اولین بار پخش مستند CBC در دهه 80، درخواست های زیادی برای سخنرانی در جوامع First Nations دریافت کرد. آنچه او در برخی از آن جوامع می دید، او را وادار به عمل کرد.

او به مسکرات گفت: «من با جامعه خودم آشنا بودم، جامعه‌ای که مثل دیگران فقیر نیست. “بعضی از ذخایر شمالی وضعیت بسیار بدی دارند. من هیچ ایده ای در مورد آنها نداشتم، زیرا واقعاً به جز محله خود از هیچ انجمن ذخیره دیگری بازدید نکرده بودم. اما وقتی رفتم، آنچه دیدم مرا شوکه کرد.”

“من جوان، احساساتی، پرشور بودم و فکر می کردم این وحشتناک است. می خواستم کاری انجام دهم تا سهمی داشته باشم.”

در سال 1985، او بنیاد ملی دستاوردهای بومیان را راه‌اندازی کرد که اکنون به نام آن شناخته می‌شود الهام بخشاعطای بورسیه و بورسیه تحصیلی به دانشجویان بومی در تمامی رشته ها. بل در مصاحبه‌اش با ماسکرات توضیح داد که می‌خواهد از ارائه کمک مالی فراتر برود – او می‌خواهد نحوه نگرش سایر کانادایی‌ها به مردم بومی و نحوه دید مردم بومی را تغییر دهد.

در سال 1993، او ایده راه اندازی یک نمایش جوایز را برای برجسته کردن دستاوردهای بومی در زمینه های مختلف داشت. ایده Indspire تا حدی زمانی به ذهنش خطور کرد که یک شب اواخر جلسه استماع پارلمان را تماشا می کرد.

او به مسکرات یادآوری کرد: «من داشتم جلسه CRTC را تماشا می کردم. «سی‌بی‌سی به دلیل عدم تولید برنامه‌های بومی مورد انتقاد قرار می‌گرفت، بنابراین کمیسیونر CRTC گفت: «شما در مشروط هستید. یا این‌همه دلار یا ساعت‌ها برای برنامه‌نویسی بومی خرج می‌کنید؛ اگر این کار را نکنید، ما نمی‌رویم. برای تمدید مجوز خود.'”

“دو تا سه روز بعد رفتم و گفتم: “من می‌خواهم جوایز دستاورد ملی بومیان را تولید کنم.” گفتند ما پول نداریم. بنابراین من به آنها گفتم، “من همه پول را جمع می کنم. شما به من امواج رادیویی، خدمات ویرایش، انیمیشن و دفتری بدهید.” سپس ما یک معامله داشتیم.”

آن نمایش که اکنون به عنوان جوایز ایندسپایر شناخته می شود، همچنان هر سال از شبکه CBC پخش می شود. در طول سال‌ها، آن‌ها از مشاهیر هنری مانند سوزان آگلوکرک خواننده، کنت مانکمن هنرمند تجسمی و مایک کاننتاکرون میچل، مستندساز، تقدیر کرده‌اند.

جان کیم بل دو حرفه ارزشمند داشته است: یکی به عنوان رهبر ارکستر و آهنگساز به تنهایی و دیگری به عنوان یک انسان دوست و مدافع. وقتی به آن نگاه می کنید، یک جایزه فرماندار کل تقریبا کافی به نظر نمی رسد.