خاطرات جدید استیون کاکوی مسیری را از مدرسه مسکونی تا دفتر نخست وزیر NWT نشان می‌دهد.

استفان کاکوی، نخست‌وزیر سابق NWT می‌گوید که خاطرات جدید خود را پس از یک شکایت آزار جنسی که زندگی او را تغییر داد و کار دیگری برای او باقی نگذاشت، نوشت.

کاکفوی که کتاب اوست می گوید: «دیگر کاری برای من نبود، بنابراین کتابی نوشتم Stoneface: A Defiant Dene, در ماه مارس منتشر شد.

از بین آن همه درد و بدبختی، فرصتی برای نوشتن کتاب پیدا کردم و از این بابت احساس خوبی دارم.»

کاکفوی به مدت 16 سال نماینده MLA بود و یکی از باسابقه ترین وزرای کابینه منطقه بود. او سه تا از آن سال‌ها، از سال 2000 تا 2003، به‌عنوان نخست‌وزیر NWT خدمت کرد. او یکی از شخصیت‌های اصلی در ظهور ملت Dene بود، و همچنین یک موسیقی‌دان و ترانه‌سرا ماهر است. در طول سال ها او همچنین به عنوان مشاور یا عضو هیئت مدیره برای بسیاری از سازمان ها خدمت کرده است. سپس، در سال 2021، نام او در یک دادخواست مربوط به همکاری با بنیاد پیر الیوت ترودو معرفی شد.

ککفوی می گوید که می خواست خاطراتش را بنویسد تا فرزندانش داستان های زندگی پر حادثه او را بدانند. او داستان‌هایی از دوران کودکی‌اش در فورت گود هوپ، NWT، خاطرات حضور با مادربزرگش در زمین، تجربیاتش در مدرسه مسکونی، و زندگی‌اش در سیاست سرزمینی را نقل می‌کند.

او می‌گوید: «می‌خواستم آن را بنویسم زیرا فکر می‌کردم زندگی جالبی داشتم، با افراد جالب زیادی ملاقات کردم، افرادی که شایسته تقدیر هستند، افرادی که شایسته ذکر هستند.»

کتابی با عنوان
کاکفوی می‌گوید که عنوان خاطراتش، «سنگ‌سنگ»، تا حدی به رواقی‌گرایی محتاطانه‌ای اشاره دارد که او به‌عنوان یک سیاستمدار پرورش داد. (CBC)

در این کتاب، کاکوی تجربیات دردناکی را در دوران دانشجویی در سالن بدنام گرولیر در اینوویک توصیف می‌کند، جایی که مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفت. او همچنین جزئیات تجربه مثبت خود را در Grandin Hall در فورت اسمیت، تحت تعلیم پدر ژان پوچات، که دوست و حامی مادام العمر بود، ارائه می دهد.

ککفوی همچنین به وضوح از بی عاطفی خود می نویسد، چیزی که به تدریج متوجه می شود نتیجه جدا شدن از خانواده در سنین پایین است.

او به سی‌بی‌سی نیوز گفت: “بسیاری از بازماندگان مدرسه‌های مسکونی وجود دارند که دیدگاه سنگ‌آمیزی نسبت به زندگی دارند. احساسات شما صاف می‌شود. احساسات شما با تمام بدرفتاری‌ها و تنهایی‌ها صاف می‌شوند.”

«Stoneface»، عنوان کتاب، برگرفته از نام مستعاری است که برای اولین بار توسط یکی از رهبران بومی، نلی کورنویا، برای توصیف «رواقیگری با دقت محافظت شده» کاکفوی که به عنوان یک سیاستمدار پرورش یافته بود، استفاده کرد.

کاکفوی گفت: “من هرگز نمی خواستم به کسی لذت ببرم که فکر کند به من رسیده است. و بنابراین “Stoneface” بخشی از رفتار است.”

کاکفوی می گوید که دوست ندارد به خاطرات دردناک خود بپردازد، اما می خواست خاطراتش نشان دهد که چگونه زنده مانده است.

“نمی دانم چرا جان سالم به در بردم. در زندگی ام با مشکلات زیادی روبرو شدم، اما لحظات عالی و فوق العاده ای هم داشتم، فرصت هایی که می توانستم ببینم. و به نظر می رسد هر بار که پایین می آمدم، دوباره به سمت بالا پریدم. ایده ای در مورد کاری که می توانستم انجام دهم.”

مردی عینکی با میکروفون پشت میزی نشسته است.
استفان کاکوی در یکی از چندین عکس موجود در خاطراتش در آوریل 1978 در مجلس ملی Dene در دلنیه سخنرانی می کند. (بایگانی NWT/Rene Fumoleau fonds/N-1995-002: 0506)

با اتهامات “تکان داد”.

کتاب صورت سنگ به تجربه کاکوی با بنیاد پیر الیوت ترودو یا اتهاماتی که علیه او وجود دارد، نمی پردازد. در سال 2021 آشکار شد مربوط به نقش او به عنوان یک مربی در سال 2018.

چری اسمایلی که از طریق این بنیاد بورسیه تحصیلی دریافت کرد و در آن سال به عنوان سرپرست کاکوی منصوب شد، در یک دادخواست ادعا می کند که کاکوی در ژوئن 2018 در یک گردهمایی بنیادی در سنت جانز با یکدیگر تجاوزات جنسی ناخواسته ای نسبت به او داشته است.

اسمایلی از بنیاد و کاکفوی به دلیل نقض قرارداد، نقض محرمانه بودن و خسارات به دلیل نحوه رسیدگی به شکایت او به خاطر 1.25 میلیون دلار شکایت کرده است.

ککفوی در بیانیه دفاعیاتی که سال گذشته ارائه کرد، این اتهامات را رد کرد و هیچ یک از اتهامات در دادگاه ثابت نشده است.

کاکفوی هفته گذشته در گفتگو با سی بی سی نیوز در مورد خاطرات جدید خود گفت که اکنون ترجیح داده است در مورد اتهامات اسمایلی صحبت کند “زیرا من دیگر از این بابت ناراحت و عصبانی نیستم.”

او پیشنهاد کرد که همیشه اینطور نبود.

او می‌گوید: «بسیاری از اشتباهاتی که در زندگی‌ام مرتکب شدم، اشتباهاتی هستند که هنگام عصبانیت مرتکب شدم. بنابراین نمی‌خواستم با عصبانیت واکنش نشان دهم. نمی‌خواستم از او انتقاد کنم یا به هیچ وجه او را کوچک کنم. گفت.

کاکفوی گفت که از اتهامات اسمایلی “به نوعی متحیر شده” و این اتهامات زندگی او را در سال های اخیر خراب کرده است.

او گفت: “برای خانواده ام سخت بود. برای خودم سخت بود. اساساً دیگر نمی توانستم کار کنم.”

“قرارداد من [with the Trudeau Foundation] لغو شد. انتصاب من در تعدادی از سازمان ها لغو شد. احساس می‌کردم رسانه‌ها از من در مورد خیلی چیزها نظر نمی‌پرسند.»

دیدگاه های متفاوت

اسمایلی ادعا می‌کند که پس از صرف شام با هم در سنت جان، کاکوی بازوی او را مالید و بدنش را بسیار نزدیک کرد. [hers]و بارها از او دعوت کرد تا در یلونایف با او بماند، که به گفته او باعث ناراحتی او شد.

او ادعا می کند که چند روز بعد در یک شام جشن در سنت جان، اتفاق مشابهی رخ داد، زمانی که کاکوی اسمایلی را به بدنش نزدیک کرد، بازوی او را “نزدیک به سینه اش” گرفت و آن را مالید و ماساژ داد.

اسمایلی، در اسناد دادگاه، گفت که این وقایع باعث شد او احساس “متزلزل، مضطرب و ناراحتی” کند.

کاکوی موافق نیست که اقدامات او در قبال اسمایلی در سال 2018 آنطور که او ادعا می کند انگیزه جنسی داشته است. او اقدامات خود را – از جمله دعوت از اسمایلی برای بازدید از یلونایف و اقامت در اتاق مهمانش – را با هدف ایجاد یک رابطه مربیگری خوب و شخصی توصیف کرد.

سی‌بی‌سی نیوز از وکیل اسمایلی خواسته است در مورد خاطرات کاکفوی نظر بدهد. کاترین مارشال در ایمیلی به سی‌بی‌سی نیوز در روز چهارشنبه گفت که چیزی درباره کتاب نمی‌داند و آن را نخوانده است. او همچنین گفت که شکایت اسمایلی در حال انجام است.

مارشال نوشت: “ما مشتاقانه منتظر روز خود در دادگاه هستیم.”

ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی با بنیاد پیر الیوت ترودو – در حال حاضر پس از آن رئیس و هیئت مدیره استعفا دادند با استناد به درگیری موسسه خیریه در بحث مداخله خارجی – بازگردانده نشدند.

ککفوی میزبان رونمایی کتاب برای صورت سنگ این آخر هفته در یلونایف، در پست تجاری ساندوگ در ساعت 6 بعد از ظهر روز شنبه.

افشاگری: استفان کاکوی با ماری ویلسون که یکی از اعضای هیئت مدیره CBC/Radio-Canada است ازدواج کرده است.