در آستانه بیست و پنجمین سالگرد سقوط هلیکوپتر، فراخوان‌ها برای فرودگاه در مانیتوبا اولین ملت تمدید شد.

ملت اول Wasagamack از تمام سطوح دولتی می خواهد که در فرودگاهی در شمال شرقی منطقه منیتوبا سرمایه گذاری کنند، زیرا مردم آنجا یک سقوط هلیکوپتری مرگبار را به یاد می آورند که 25 سال پیش در این ماه باعث کشته شدن دو پیر محبوب شد.

اعضای اولین ملت واساگاماک که در ساحل غربی دریاچه جزیره و حدود 500 کیلومتری شمال شرقی وینیپگ قرار دارد، روز چهارشنبه، پیش از سالگرد سقوط هواپیما در 23 آوریل 1998، با رهبر حزب لیبرال منیتوبا دیدار کردند.

برنادت هارپر، مادر رئیس ملت اول واساگاماک، والتر هارپر، بر اثر سقوط هلیکوپتر در مدت کوتاهی پس از بلند شدن جان خود را از دست داد. او هنوز می تواند به خوبی به یاد بیاورد که در مورد آن تماس گرفته است.

او گفت: «در آن زمان در بوته بودم که به من زنگ زدند که تصادفی در رابطه با سقوط هلی کوپتر رخ داده است. من ویران شده بودم.

“تقریباً همه چیز همین جا متوقف شد، زیرا آخرین باری که او را دیدم… او گفت، “فقط برو به بوته و فقط از خودت لذت ببر، نگران هیچ چیز نباش.”

هلیکوپتر در 23 آوریل 1998 به یخ ملت اول واساگاماک سقوط کرد.
هلیکوپتر درست پس از برخاستن از زمین در 23 آوریل 1998 در ملت اول واساگاماک سقوط کرد. بزرگان برنادت هارپر و فلورا هارپر به همراه خلبان، ژاک نولت، در این سانحه جان باختند. (CBC)

در آن روز، بزرگان Wasagamack سوار هلیکوپتر شدند، در مسیری که در نزدیکی St. Theresa Point First Nation بودند تا برای مراسم تشییع جنازه به دریاچه Red Sucker بروند.

همسر رئیس هارپر، الن، و دخترش ماری، آن روز مادرش را به هلی کوپتر بردند. تصادف را دیدند.

از هلیکوپتر، «مامان برایم دست تکان داد [my daughter]و او دست تکان داد [back]هارپر گفت.

سپس، “صدای بلندی آمد، و او دید که هلی کوپتر در یخ فرو می رود.”

هارپر می‌گوید پس از سقوط مرگبار، اریک رابینسون MLA NDP قول داد که فرودگاهی در جامعه ساخته شود. اما با گذشت 25 سال، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به همین دلیل است که من امروز اینجا هستم تا آن وعده را به ملل اول برگردانم، زیرا بارها به ما وعده داده شده است و هرگز … [became] هارپر روز چهارشنبه در وینیپگ گفت، جایی که او و سایرین از واساگاماک در مجلس قانونگذاری با داگالد لامونت، رهبر لیبرال منیتوبا ملاقات کردند.

هارپر می‌گوید یک فرودگاه همچنین سفر به وازاگاماک را مقرون به صرفه‌تر می‌کند، و امیدواریم هزینه‌های حمل و نقل وسایل به جامعه را که در حال حاضر با یک بارج وارد می‌شود، کاهش دهد.

لامونت می گوید: «ما در مورد این واقعیت صحبت می کنیم که به آنها وعده ایجاد فرودگاه در جامعه خود را برای 50 سال داده اند و هنوز فرودگاهی وجود ندارد.

“این جامعه ای است که از سرمایه گذاری که می تواند دگرگون کننده باشد، محروم شده است… در واقع، ما نسبت به این جامعه تعهد داریم.”

مهندسی، امکان سنجی مورد نیاز: استان

اما از آنجایی که فرودگاه پیشنهادی در زمین ذخیره خواهد بود، سؤالاتی در مورد اینکه آیا دولت استانی یا فدرال مسئول هزینه ها خواهد بود وجود دارد.

لامونت گفت: «من فکر می‌کنم که استان باید گام بردارد و مطمئن شود که فدرال‌رزروها وارد عمل می‌شوند. لامونت گفت: “این نباید بیش از این منتظر بماند. ممکن است همین الان اتفاق بیفتد.”

دویل پیونیوک، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها در روز چهارشنبه در جریان سؤالات مجلس به اظهارات لامونت پاسخ داد.

«این یک فرصت عالی برای عضو سنت بونیفاس است تا از نخست وزیر خود بپرسد [federal] لیبرال‌ها در دولت همین الان، به میز مذاکره بیایند.»

پیونیوک می‌گوید که با پتی هاژدو، وزیر خدمات بومی فدرال و سیندی وودهاوس، رئیس منطقه‌ای مجمع ملل اول منیتوبا، درباره ملت اول واساگاماک دیدار کرده است.

سخنگوی استانی در بیانیه‌ای به CBC که بعداً در روز ارسال شد، گفت که مشاوران مهندسی Wasagamack First Nation برآورد اولیه هزینه‌های یک فرودگاه جدید را به استان داده‌اند.

با این حال، “مانیتوبا باید مطالعات مهندسی و امکان سنجی خود را نیز انجام دهد” و دولت فدرال باید “متعهد به توافقی مشترک هزینه و چند ساله برای موفقیت این پروژه باشد.”

سخنگوی گفت که فرودگاه های شمالی وقتی در زمین کرون استان ساخته می شوند، مسئولیت حمل و نقل و زیرساخت منیتوبا است.

CBC همچنین از خدمات بومی کانادا برای اظهار نظر خواسته است.

پس از آتش‌سوزی جنگل، تماس‌ها برای فرودگاه تجدید شد

در سال 2017، پس از شعله‌ور شدن آتش‌سوزی در نزدیکی محله، تماس‌ها برای ایجاد فرودگاه در Wasagamack First Nation دوباره مطرح شد.

رئیس هارپر گفت: «همه به سرعت به سمت اسکله می‌رفتند. قایق ها به سمت فرودگاه می رفتند. خیلی شدید بود.

چیزی که در ذهن هارپر سوخته باقی می ماند، جوانی از واساگاماک است که در تابستان آن تابستان در قایق سواری به سنت ترزا پوینت بیمار شد.

هارپر گفت: «جوان سرفه می‌کرد، هوا می‌گرفت و ماسک به چشم داشت».

او گفت که ماه ها پس از آتش سوزی، جامعه شروع به کار برای پاکسازی بخشی از زمین برای یک باند هوایی کرد.

هارپر گفت: “ما ساختن یک فرودگاه را بر عهده می گیریم. ما از قبل شروع کرده ایم و در حال پیشرفت هستیم.”

ما نیاز داریم که دولت برای کمک به ما فشار بیاورد.»