دولت Nunatsiavut دوره آنلاین زبان Inuttitut را راه اندازی می کند

زنی به دوربین لبخند می زند.  پشت سر او کوه هایی پوشیده از برف وجود دارد.
Brenda Jararuse یکی از افرادی است که با مرکز Pirurvik برای ایجاد دوره آنلاین Inuttitut همکاری کرد. (ارسال شده)

منبع جدیدی برای افرادی که مایل به یادگیری Inuttitut در Nunatsiavut هستند وجود دارد. دولت Nunatsiavut، با مشارکت مرکز Pirurvik در Nunavut، یک دوره آموزشی Inuttitut را در پورتال یادگیری Tusaalanga راه اندازی می کند.

برندا جاراروس، مدیر فرهنگ نوناتسیاووت، گفت: “این منبعی است که فکر می کنم واقعاً در برنامه های ما و در منطقه ما گم شده است. بنابراین فکر می کنم واقعاً جای خالی بزرگی را پر می کند.”

پورتال آنلاین Tusaalanga مرکز Piruvik دارای شش دوره دیگر به گویش های مختلف است. دوره Nunatsiavut شامل بخش های مختلف با واژه نامه گویش نوناتسیاووت از Inuttitut، درس ها، کار دستور زبان و دیالوگ ها است. این شامل کتاب کار فیزیکی نیز می باشد.

یک وب‌سایت با اینوکتوت، درس‌ها، واژه‌نامه، دستور زبان و دیالوگ‌ها به عنوان گزینه‌هایی برای کلیک کردن نشان داده می‌شود.
اسکرین شات از پورتال آنلاین Tusaalanga دوره Inuttitut را در گویش Nunatsiavut نشان می دهد. (Nunatsiavut.Tusaalanga.ca)

جاراروس گفت: «کتاب‌ها برای برنامه‌های غوطه‌وری بزرگسالان و همچنین مدارس مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بنابراین ما کتاب‌ها را برای همه افراد در نوناتسیاووت که برای برگزاری کلاس‌های غوطه‌وری برنامه‌ریزی می‌کنند ارسال خواهیم کرد».

Jararuse گفت که راه اندازی رسمی در Hopedale در 9 می برگزار می شود و در فیس بوک پخش می شود.

روکسان باربور، وزیر زبان، فرهنگ و گردشگری نوناتسیاووت، گفت: «فقط امیدوارم که واقعاً اینوتیتوت را به فضاهای ما، محیط های کاری، گروه های اجتماعی، مردم در خانه هایمان بازگرداند.

تماشا کنید: دولت Nunatsiavut ویدیوهایی را برای تشویق مردم به صحبت کردن Inuttitut ایجاد کرده است:


راه‌اندازی دوره یکی از عناصر برنامه رعد و برق زبان Inuttitut دولت Nunatsiavut است. باربور گفت که مسابقه برق آسا نتیجه سال ها کار است و به اجلاس زبانی که در نوامبر 2019 برگزار شد و استراتژی زبان دولت برمی گردد.

باربور می‌گوید: «اینوتیتوت هسته‌ای است که ما به عنوان اینویت هستیم. این مهم است که شجاعت ایجاد کنید و فقط اولین قدم را بردارید و بگویید: “من می خواهم اینوتیتوت را یاد بگیرم زیرا اینویت هستم.”

این برنامه بلیتز زبان همچنین شامل پوسترها، ویدیوهای آنلاین، کلاس‌های زنده آنلاین برای مبتدیان و سخنرانان متوسط، برنامه‌نویسی غوطه‌وری در زمین و یک کلمه از روز با CBC است. صبح لابرادور.

تماشا کنید: ویدیوی دولت Nunatsiavut برای تشویق سخنرانان جدید Inuttitut:


جاراروس گفت: وقتی نوبت به یادگیری Inuttitut می‌رسد، توشه‌های زیادی وجود دارد، اما او امیدوار است که مردم بتوانند طرف مقابل را نیز ببینند.

Jararuse “آسیب‌های تاریخی زیادی وجود دارد که چرا انجام این کار برای ما بسیار سخت است. اما در عین حال، این کار بسیار زیبایی است. صحبت کردن به زبان Inuttitut بسیار سرگرم کننده است.”

از کوچک شروع کنید: توصیه هایی برای تازه آموزان

باربور گفت که امیدوار است این برنامه به مردم کمک کند مسئولیت یادگیری Inuttitut را بر عهده بگیرند. باربور گفت که این می تواند به مردم احساس توانمندی بدهد.

باربور می‌گوید: «هر کسی که واقعاً با شنیدن اینوکتیتوت، به‌ویژه Nunatsiavimuit بزرگ نشده است، مهم است که واقعاً آن را برای خود ادعا کنید.

باربور گفت مردم باید با یادگیری یک کلمه در روز، یک عبارت در روز شروع کنند و تمرین کنند تا یادگیری به یک عادت تبدیل شود و از اشتباه کردن نترسند.

او گفت: «برای اینکه بتوان چیزی یاد گرفت باید اشتباه کرد… هر چه بیشتر اشتباه کنید، بهتر است، زیرا از اشتباهات خود درس می گیرید.

مقالات بیشتر از CBC نیوفاندلند و لابرادور را بخوانید