رئیس سابق پیمان 6 خواستار تشکیل شورای آلبرتا برای آشتی شد

ویلتون لیتلچایلد، رئیس سابق پیمان 6 و کمیسر سابق کمیسیون حقیقت و آشتی، روز چهارشنبه طی سخنرانی در سازمان ملل خواستار تشکیل شورایی ویژه آلبرتا برای آشتی شد.

لیتل‌چایلد در مجمع دائمی سازمان ملل درباره مسائل بومی صحبت می‌کرد.

او در بیانیه خود عذرخواهی پاپ فرانسیس از افرادی که در مدارس مسکونی رنج بردند و انکار دکترین اکتشاف را به عنوان نمونه هایی از شفا و آشتی برجسته کرد.

وی همچنین به سفر اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق مردمان بومی به کانادا اشاره کرد.

خوزه فرانسیسکو کالی تزی 10 روز در ماه مارس با رهبران بومی، گروه های حقوق بشر و مقامات دولتی در اتاوا، مونترال، وینیپگ، ادمونتون و ونکوور ملاقات کرد.

کالی تزی در نامه خود نوشت: «متأسفم که دولت آلبرتا دعوت مرا برای دیدار را رد کرد، به ویژه با توجه به وضعیت نگران کننده مردم بومی در این استان. بیانیه پایان ماموریت

لیتلچایلد در سازمان ملل گفت: «این بسیار ناامیدکننده است که آلبرتا این کار را انجام دهد، زیرا بالاترین تعداد مدارس مسکونی هندی را در کانادا دارد.

ریک ویلسون، وزیر روابط بومی آلبرتا در بیانیه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز گفت که “با احترام ملاقات با گزارشگر ویژه سازمان ملل را رد کرد، زیرا دولت فدرال بهترین گزینه برای بحث در مورد سوابق خود در مورد مردم بومی است.”

با توجه به درخواست لیتلچایلد برای تشکیل شورای آلبرتا در مورد مصالحه، ویلسون در بیانیه گفت که آماده هرگونه پیشنهادی است که آشتی را ترویج می کند، و افزود که استان قول داده است 9 میلیون دلار طی سه سال آینده برای حمایت از طرح های آشتی به رهبری بومیان.

کالی تزی با مارک میلر، وزیر روابط بومی و ولیعهد فدرال در جریان این دیدار ملاقات کرد.

روابط استان با رهبری بومی پرتنش بوده است، به ویژه پس از معرفی قانون حاکمیت آلبرتا در سال گذشته، که به گفته موافقان، تهاجمات فدرال را به حوزه قضایی استان محدود می کند.

سران معاهدات 6، 7 و 8 در ماه نوامبر علیه این لایحه صحبت کردند و در مورد دخالت این قانون در روابط تاج و تخت و بومیان ابراز نگرانی کردند.

رجنا کراچایلد، مشاور پیمان 7 ملت Tsuut’ina در آن زمان گفت: “نخست وزیر اسمیت می خواهد یک اقدام حاکمیتی انجام دهد. خوب، ما قطعا با او قراردادی نبستیم.”

این قانون یک ماه بعد، در دسامبر 2022 تصویب شد.

لیتل‌چایلد گفت که تصویب این قانون «به ما نشان می‌دهد که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم» در مورد آشتی در استان.