رهبر اینوک خواستار به رسمیت شناختن حقوق رسانه های بومی در رویداد سازمان ملل شد

به منظور حمایت از توسعه رسانه‌های بومی، رهبر اینوک، آلوکی کوتیرک، می‌گوید که باید به رسمیت شناختن قانونی وجود داشته باشد و رویکرد اتخاذ شده باید شامل ویژگی‌های زبان‌ها و فرهنگ‌های بومی باشد.

کوتیرک روز سه‌شنبه در شهر نیویورک گفت: «من فکر می‌کنم واقعاً مهم است که حقوق مردم بومی برای داشتن رسانه‌های خود به رسمیت شناخته شود.

“در نوناووت، جایی که 85 درصد از جمعیت آن را اینوئیت‌ها تشکیل می‌دهند که اینوکتیتوت را به‌عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند، مطمئناً ما فکر می‌کنیم که اینوکتیتوت در همه جنبه‌های زندگی‌مان باید در دسترس باشد.”

Kotierk، رئیس شرکت Nunavut Tunngavik، سازمانی که توافقنامه ادعای زمین نوناووت را مدیریت می کند، یکی از اعضای جدید مجمع دائمی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بومی است.

او در طول یک رویداد جانبی از انجمن با تمرکز بر رسانه های بومی – موضوعی که در اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حقوق مردمان بومی، که حداقل استانداردها برای بقا، کرامت و رفاه مردم بومی را مستند می کند، صحبت کرد.

ماده 16 اعلامیه بیان می کند که مردم بومی حق دارند رسانه های خود را به زبان خود تأسیس کنند و دولت ها باید اقدامات مؤثری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که رسانه های دولتی به درستی منعکس کننده تنوع فرهنگی بومی هستند.

در حالی که کوتیرک کار انجام شده توسط APTN و CBC را برای ارائه برنامه در Inuktitut اعتبار می‌داند، او گفت که داشتن سازمان‌های رسانه‌ای خاص اینویت هم برای خودتعیین و هم برای مقاومت مهم است.

کوتیرک گفت که دو سازمان Inuit برای مجوز پخش درخواست داده اند.

پشتیبانی از زبان های بومی

یونسکو به همراه انجمن روزنامه نگاران بومی آمریکا و Whakaata Maori (تلویزیون مائوری) این رویداد را سازماندهی کردند.

طبق آمار کانادا، در حال حاضر بیش از 70 زبان بومی متمایز توسط اولین ملل، متیس و اینویت صحبت می شود. طبق اطلس زبان های جهان در خطر یونسکو، همه آنها در معرض خطر، آسیب پذیر یا در معرض خطر تلقی می شوند.

الین یانگ، مسئول برنامه، ارتباطات و اطلاعات در کمیسیون ملی کانادا برای یونسکو گفت: “یادگیری، صحبت کردن و انتقال زبان یک حق اساسی بشر است.”

“حمایت از توسعه رسانه ها به طوری که مردم بومی بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و داستان های خود را به زبان خود به اشتراک بگذارند، برای تحقق ماده 16 ضروری است.”

برای شین توریما، مدیر اجرایی Whakaata Maori، تشخیص تأثیر رسانه ها در حمایت از استعمار مردم بومی و زبان های بومی مهم بود.

او گفت: «ما تصدیق می‌کنیم که داستان‌های ما، برخی هرگز گفته نشده یا اگر گفته می‌شد، به اشتباه بازنمایی شده است.

اکنون به عنوان رسانه‌های بومی فرصت و توانایی داریم که داستان‌های خود را به روش‌های خودمان به زبان‌های خودمان بازگو کنیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم که تصمیم‌هایی که بالاتر و پایین‌تر از آن فرآیند گرفته می‌شوند نیز توسط ما هدایت می‌شوند.»

مجمع دائمی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بومی تا 28 آوریل ادامه دارد.